Asiantuntemus ja luotettavuus ovat isännöitsijän tärkeimmät ominaisuudet. Kolmantena tulee aikaansaavuus, mutta siinä isännöitsijät voisivat vielä parantaa, käy ilmi isännöinnin laatua mittaavasta tutkimuksesta.
Taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat antoivat Kiinteistöliiton ja Isännöintiliiton tutkimuksessa isännöitsijöilleen kouluarvosanan 8+. Muilta hallituksen jäseniltä arvosanaksi tuli 8-, osakkailta ja toiminnantarkastajilta 7+.
Taloyhtiöt olivat tyytyväisimpiä kokousten hoitamiseen ja talousosaamiseen. Kokouksissa sovittujen asioiden toimeenpanossa ja aikataulujen pitävyydessä oli sijaan parantamisen varaa. Heikoimmat arviot isännöitsijät saivat rakennus- ja taloteknisestä osaamisesta, viestinnästä sekä verkostojen hallinnasta.
– Keskeisimmät asiat sujuvat hyvin. On tärkeää, että isännöitsijä osaa valmistella asioita ja viedä niitä eteenpäin hallituksen kanssa, toteaa Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.
Taloyhtiöt pitivät hyvänä isännöintiyritysten asiakirjojen laatua ja henkilöstön palveluhenkisyyttä. Heikoimmat arviot isännöintiyritykset saivat varallaolon järjestelyistä, palaute- ja reklamaatioprosessien toimivuudesta sekä alihankkijaverkostojen läpinäkyvyydestä.
Tyytyväisyys vaihteli myös sen mukaan, kuinka pitkään isännöitsijä oli palvellut taloyhtiötä.
– Isännöintisopimuksen alussa taloyhtiöiden tyytyväisyys isännöintipalveluihin on suurempaa. Taustalla voi olla esimerkiksi pettymys edelliseen isännöintiyritykseen. Ajan kuluessa tyytyväisyys kuitenkin vähenee, kertoo tutkimuksen toteutuksesta vastanneen KTI Kiinteistötiedon johtava asiantuntija Riitta Lahtinen.
Uudenmaan taloyhtiöt muuta maata tyytymättömämpiä
Isännöinnin laadussa on tutkimuksen mukaan alueellisia eroja. Uudenmaan taloyhtiöt suhtautuivat isännöintiin kriittisemmin kuin muualla maassa sijaitsevat taloyhtiöt. Uudenmaan taloyhtiöiden arvosana isännöitsijöille oli 7,6, kun muualla Suomessa se oli 8,1.
Tulosta selittävät isännöitsijöiden suurempi vaihtuvuus alueella sekä taloyhtiöiden hallituksen jäsenten muuta maata nuorempi ikä. Iäkkäät hallitusten jäsenet olivat tutkimuksessa kauttaaltaan tyytyväisempiä isännöintiin kuin nuoremmat eli alle 50-vuotiaat.
– Uudenmaan tuloksissa näkyy isännöinnin pysyvyys. Taloyhtiöt ovat tyytyväisempiä, kun sama isännöitsijä hoitaa taloyhtiön asioita. Jos isännöitsijä vaihtuu koko ajan, taloyhtiöt ovat tyytymättömämpiä, toteaa Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen.
Hän muistuttaa, että kokemus laadusta on yksilöllistä. Kun sama isännöitsijä hoitaa samoilla työvälineillä kahta taloyhtiötä, toinen voi olla tyytyväinen ja toinen tyytymätön palveluun.
Taloyhtiöiden tulisi lisäksi tuntea isännöintisopimuksensa sisältö. Sopimukset voivat olla pitkään voimassa, jolloin hallituksen jäsenet vaihtuvat eivätkä välttämättä tiedä, mitkä asiat isännöinnille kuuluvat.
– Kun hallituksen jäsenet vaihtuvat, tulisi käydä läpi, mitä sopimus sisältää. Tällöin voidaan valvoa, että sovitut asiat myös tehdään.
Kiinteistöliiton ja Isännöintiliiton KTI Kiinteistötieto Oy:llä teettämään tutkimukseen vastasi 6 599 taloyhtiöpäättäjää eri puolilta maata.
Lue lisää:
Isännöintikartellista annettiin päätös – ”Nyt on saatu isännöinnille rajanveto, mitä saa tehdä ja mitä ei”
Millä perusteella isännöitsijän voi vaihtaa?
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään