Yritysten latauspistevelvoitteet ylimitoitettuja

Elinkeinoelämän edustajat vastustavat hallituksen suunnitelmaa ulottaa sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoite vähintään joka kymmenennelle liikekiinteistön parkkipaikalle.

Ympäristöministeriön lakiluonnoksessa velvoite koskisi kaikkia uusia ja laajamittaisesti korjattavia ei-asuinrakennuksia maaliskuusta 2021 alkaen. Vanhojenkin ei-asuinrakennusten tulisi rakentaa latauspisteet vähintään kymmeneen prosenttiin parkkipaikoista vuoteen 2025 mennessä. Velvoite koskisi sellaisia rakennuksia, joilla on vähintään 20 parkkipaikkaa.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n mielestä velvoite aiheuttaisi kohtuuttomia kustannuksia erityisesti kausiluonteisilla aloilla, kuten hiihtokeskuksissa ja huvipuistoissa, joissa pysäköintipaikkojen määrä on mitoitettu huippusesongin mukaan. MaRa pitää velvoitetta raskaana myös hotelleille, kylpylöille ja messuille. MaRan mukaan ehdotus on ylimitoitettu EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin näkökulmasta ja rikkoo teknologianeutraalisuuden periaatetta. Yhdistys pelkää, että hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet johtavat autolla matkustamisen kallistumiseen kotimaassa lisäten ulkomaan lentomatkailua ja tätä kautta jopa hiilidioksidipäästöjä.

Kemianteollisuus ry ja Lidl vastustavat niin ikään kymmenen prosentin velvoitetta lakiluonnoksesta antamissaan lausunnoissa. Niiden mukaan kustannukset ovat kohtuuttomia ja kohdentavat yritysten energiatehokkuuden parantamiseen käyttämät investoinnit suoraan latauspisteiden rakentamiseen. Lidlin lausunnossa todetaan myös, että hitaalla eli tavanomaisella latauspisteellä asiakas ei normaalikestoisen asioinnin avulla pystyisi lataamaan sähköautoaan kuin muutaman kilometrin matkaa vastaavan määrän. Tästäkin näkökulmasta investointi olisi Lidlin mukaan kohtuuton. Vähittäiskaupan toimijoiden lausunnoissa on todettu myös, että latauspisteiden rakentamisvelvoite nykyisessä laajuudessaan heikentäisi kotimaisten kaupan toimijoiden kilpailukykyä suhteessa ulkomaisiin verkkokaupan toimijoihin.

Julkisvallan toimijoista ainakin Hämeenlinnan kaupunki vastustaa latauspaikkojen rakentamisvelvoitetta nykyisen lakiluonnoksen mukaisessa laajuudessa.

Tutustu lakiluonnoksesta annettuihin lausuntoihin lausuntopalvelu.fi:ssä ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n näkökulmaan MaRan tiedotteesta.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

lainakatto

15.12.2022

Kiinteistöliitto tuomitsee isännöintialan kartellimenettelyt

Kiinteistönomistajia eli taloyhtiöitä edustava Kiinteistöliitto tuomitsee kartelliin syyllistyneiden isännöintialan toimijoiden menettelyt.

3.3.2022

Valtava määrä taloyhtiöitä on vaihtanut isännöintitoimistoa

Taloyhtiöt vaihtavat isännöitsijää kiihtyvää tahtia, kertoo Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) data. Markkinoiden ylivoimaisesti suurimmat häviäjät ovat Realia ja Tahkola. Kun mukaan laskee REIM Isännöinnin, ovat kolmikon vuosimenetykset yhteensä yli 800 taloyhtiötä.

Rakentamisen laatu

28.9.2022

Kuukauden kasvo: Rakentamisen laadun edistäjä

Rakentamisen Laatu RALA ry:n uusi toimitusjohtaja Kirsi Hautala kertoo, mihin suuntaan RALA tulee tulevina vuosina kehittymään. Varmaa on, että se tulee edelleen toimimaan kestävän ja laadukkaan rakentamisen edistäjänä.

laitetilojen lukitus

28.11.2022

Laitetilojen lukituksesta on tärkeää huolehtia

Taloyhtiö vastaa laitetilojensa lukitus- ja tietoturvasta, joten laitetilojen lukitus on pidettävä ajan tasalla. Laitetilojen lukituksella turvataan asukkaiden viestintäsalaisuutta ja muuta tietoturvallisuutta. Tärkein taloyhtiön laitetiloista on talojakamo.

Tilaajille

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti