Kuinka latauskustannukset jakautuvat taloyhtiössä?

Hybridi- ja sähköautojen tuloon varautuminen herättää kysymyksiä myös kustannuksista taloyhtiöille. Aamulehden (1.3.2020) artikkelissa kerrotaan, kuinka taloyhtiöt voivat järjestää latauspisteet ja kuinka paljon siitä syntyy kustannuksia.

Taloyhtiö maksaa kaikki latausjärjestelmän vaatimat sähkötyöt ”tolpalle asti”. Ladattavien ajoneuvojen vaatimat parannukset kannattaa tehdä viimeistään silloin, kun muu sähkö- tai piharemontti tulee ajankohtaiseksi.

Taloyhtiöt, joilla on jo olemassa olevat lämpötolpat, voivat toteuttaa latauspisteet kahdella tavalla: ostamalla laitteet omaksi tai vuokraamalla ne osakkaiden käyttöön leasing-sopimuksella.
Esimerkiksi Tampereen seudulla kumpikin malli onnistuu Tampereen sähkölaitoksen ja sen yhteistyökumppaneiden kautta. Ratkaisuna on suomalaisen IGLTechnologies Oy:n kehittämä tekniikka, eParking-sovellus ja -pilvipalvelu. Latauspisteet asentaa sähkölaitoksen tytäryhtiö Tampereen Vera. Ostettuna latauslaitteen hinta on 250 – 350 euroa kappaleelta.

Lähisähkö-latauspalvelun kautta vuokrattuna latausrasialle tulee hinnaksi 6,90– 9,90 euroa autopaikkaa kohti kuukaudessa laitteiden määrästä riippuen. Yleensä 30 autopaikan latauspalvelu maksaa 7,50 euroa autopaikkaa kohti eli 225 euroa kuukaudessa toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella ja 12 kuukauden irtisanomisajalla, kertoo Tampereen sähkölaitoksen myyntipäällikkö Pasi Taskinen. Lataussähkö laskutetaan vuokrapalvelussa suoraan autopaikan haltijalta, ja taloyhtiöt voivat määrittää hinnan itse. Verotussyistä hinta on järkevää pitää omakustannushinnan tasolla.

Taloyhtiöt voivat saada latauspisteiden hankintaan tukea  Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAlta enintään 35 prosenttia kokonaishinnasta, vähimmäisvaatimuksena on latausvalmius viidelle autopaikalle.

Taloyhtiöiden on varmistettava myös sen sähköjärjestelmän kestävyys ajoneuvojen lataamiseen tarkistamalla sähköpääkeskuksen nimellisvirran teho, pääsulakkeiden sekä autolämmitysryhmiä suojaavien sulakkeiden koko, kaapeloinnin riittävyys sekä itse lämmitystolpat. Sähköjärjestelmän kartoituksen voi tilata ulkopuoliselta toimittajalta, Tampereen Veran tekemän kartoituksen ja raportin arvonlisäverollinen hinta alle 30 autopaikalle on 490 euroa.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

latauskustannusten kohdennus

10.4.2025

Mitä kustannuksia voidaan kohdentaa sähköauton lataajan maksettavaksi?

Sähköajoneuvon lataaminen omassa parkkiruudussa on arkipäivää jo monessa taloyhtiössä. Mutta mitä kustannuksia latausvastikkeeseen voidaan sisällyttää, on jo monimutkaisempi kysymys.

Tilaajille

27.5.2025

Hissin jälkiasennus lisää esteettömyyttä ja asumismukavuutta

Pääkaupunkiseudulla on paljon matalia, hissittömiä kerrostaloja, joiden asukkaat ikääntyvät. Kauppakassien kantaminen ylimpään kerrokseen tuntuu kaikista raskaalta, ja liikuntakyky voi joskus tilapäisesti heiketä. Olisiko aika harkita jälkiasennushissiä?

as oy Espoon Noropuisto

19.9.2024

As Oy Espoon Noropuisto pysyy kaukolämmössä

Monissa taloyhtiöissä siirrytään maalämpöön ja muihin ympäristöystävällisiin lämmitysmuotoihin. As Oy Espoon Noropuistokin selvitti perusteellisesti lämmitystavan vaihtamista, mutta päätti lopulta pysyä kaukolämmössä. Lämmitystavan vaihto ei olisi tällä kustannustasolla ollut järkevää.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

17.4.2025

Aika ryhtyä korjaamaan – Pasilan tornitalossa tehdään mittava putkiremontti

Aika on suotuisa isojen korjaushankkeiden käynnistämiselle. Tekijöitä on hyvin saatavilla ja korot ovat tulleet alaspäin. Helsinkiläisessä taloyhtiössä päästiin toteuttamaan laajaa linjasaneeraushanketta juuri sopivalla hetkellä.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti