Mitä kustannuksia voidaan kohdentaa sähköauton lataajan maksettavaksi?

Artikkeleita pystyy kuuntelemaan ainoastaan kirjautuneena

Sähköajoneuvon lataaminen omassa parkkiruudussa on arkipäivää jo monessa taloyhtiössä. Selvää lienee myös se, että latausenergia tulisi veloittaa lataajalta, sillä eihän bensiiniautoakaan tankata yhtiön laskuun. Kysymys kustannusten kohdentamisesta on kuitenkin monisyisempi kuin ensi istumalta ajattelisi.

Taloyhtiössä voi ensinnäkin olla erillisinä osakeryhminä olevia autopaikkoja, joiden hallinta ja käyttö perustuu osakeomistukseen. Osakashallinnassa olevista autopaikoista perittävistä maksuista, kuten lataamisesta aiheutuvien kulujen korvaamisesta yhtiölle, tulisi lähtökohtaisesti määrätä yhtiöjärjestyksessä. Vaihtoehtoisesti autopaikat voivat olla taloyhtiön hallinnassa, jolloin niiden käyttö ja käytöstä perittävät maksut perustuvat yhtiön ja käyttäjän väliseen sopimukseen.

Mitattuun sähkönkulutukseen perustuva latausvastikemääräys voidaan lisätä yhtiöjärjestykseen, kun 2/3 yhtiökokouksessa annetuista äänistä ja kokouksessa edustetuista osakkeista kannattavat muutosta, ellei yhtiöjärjestyksessä ole määrätty menettelystä tiukemmin. On myös mahdollista, että latauspalvelut ostetaan yhtiössä ulkopuoliselta palveluntarjoajalta, jonka kanssa osakkeenomistaja tekee sopimuksen ja jolle osakkeenomistaja maksaa kuluttamansa lataussähkön. Tällöin erillistä latausvastikemääräystä yhtiöjärjestykseen ei välttämättä tarvita.

Artikkeli on tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Suomen Kiinteistölehden tilaajana saat lukuoikeuden kaikkiin artikkeleihin. Sinun tarvitsee vain luoda käyttäjätunnus ja kirjautua sisään! Oletko Kiinteistöliiton jäsen? Ota etu käyttöösi tästä

Maria Forsblom

Kirjoittaja on lakimies Kiinteistöliitto Uusimaa ry:ssä.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

sähkönsiirron tehomaksut

16.6.2025

Tehomaksut nostavat taloyhtiöiden sähkökustannuksia

Sähkönsiirron tehomaksuja peritään nykyisin yhä useammin myös taloyhtiöiden kiinteistösähkön siirrosta. Tehomaksut ovat keskimäärin nostaneet kiinteistösähkön kokonaiskustannuksia niissä taloyhtiöissä, joissa maksua peritään.

23.4.2025

Sähköautojen latauslaitteiden myynti kääntyi kasvuun

Kiinteistöihin asennettavia sähköauton latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 9,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla jaksolla. Ladattavien autojen määrä on kasvanut noin 31 prosenttia ja täyssähköisten autojen noin 41 prosenttia vuoden 2024 alkuun verrattuna.

sähköautojen latauslaitteiden myynti laski.

22.8.2025

Sähköautojen latauslaitteiden myynti laski alkuvuonna

Kiinteistöihin asennettavia sähköauton latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 13 306 kappaletta. Se on kuusi prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liitto. 

5.3.2025

Sähköautojen laturit toivat ongelmia taloyhtiölle – ”Sotkun selvittäminen vei aikaa vuoden”

Espoolainen taloyhtiö joutui ongelmiin sähköautojen latausjärjestelmän hankintaprosessissa, koska latauslaitteet eivät olleet vaatimusten mukaisia. Aikaa ja reklamaatioita tarvittiin siihenkin, että urakoitsija ja latureiden toimittaja saivat laitteet toimimaan suunnitellusti.