Sähköajoneuvon lataaminen omassa parkkiruudussa on arkipäivää jo monessa taloyhtiössä. Selvää lienee myös se, että latausenergia tulisi veloittaa lataajalta, sillä eihän bensiiniautoakaan tankata yhtiön laskuun. Kysymys kustannusten kohdentamisesta on kuitenkin monisyisempi kuin ensi istumalta ajattelisi.
Taloyhtiössä voi ensinnäkin olla erillisinä osakeryhminä olevia autopaikkoja, joiden hallinta ja käyttö perustuu osakeomistukseen. Osakashallinnassa olevista autopaikoista perittävistä maksuista, kuten lataamisesta aiheutuvien kulujen korvaamisesta yhtiölle, tulisi lähtökohtaisesti määrätä yhtiöjärjestyksessä. Vaihtoehtoisesti autopaikat voivat olla taloyhtiön hallinnassa, jolloin niiden käyttö ja käytöstä perittävät maksut perustuvat yhtiön ja käyttäjän väliseen sopimukseen.
Mitattuun sähkönkulutukseen perustuva latausvastikemääräys voidaan lisätä yhtiöjärjestykseen, kun 2/3 yhtiökokouksessa annetuista äänistä ja kokouksessa edustetuista osakkeista kannattavat muutosta, ellei yhtiöjärjestyksessä ole määrätty menettelystä tiukemmin. On myös mahdollista, että latauspalvelut ostetaan yhtiössä ulkopuoliselta palveluntarjoajalta, jonka kanssa osakkeenomistaja tekee sopimuksen ja jolle osakkeenomistaja maksaa kuluttamansa lataussähkön. Tällöin erillistä latausvastikemääräystä yhtiöjärjestykseen ei välttämättä tarvita.
Artikkeli on tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Suomen Kiinteistölehden tilaajana saat lukuoikeuden kaikkiin artikkeleihin. Sinun tarvitsee vain luoda käyttäjätunnus ja kirjautua sisään! Oletko Kiinteistöliiton jäsen? Ota etu käyttöösi tästä
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään