Mitä taloyhtiön tulee huomioida sähköautojen latauspisteiden hankinnassa?

Kun taloyhtiö päättää toteuttaa sähköautojen latauspistehankkeen, sen kannattaa ensin selvittää yhtiön sähköjärjestelmän kunto ja kapasiteetti sekä se, ovatko autopaikat yhtiön hallinnassa vai osakkeilla hallittavia, ohjeistaa Suomen Kiinteistöliitto.

Sähköautojen latauspisteet ovat yleistyneet taloyhtiöissä, mutta niiden hankkiminen ja ylläpito herättävät edelleen paljon keskustelua ja kysymyksiä. Taloyhtiön lataushankkeessa on tärkeää edetä suunnitelmallisesti.

– Yhtäältä on kyse osakkaiden yhdenvertaisesta kohtelusta ja toisaalta siitä, etteivät osakkaat tee turhia investointeja järjestelmiin, jotka myöhemmin osoittautuvat yhteensopimattomiksi, sanoo Kiinteistöliiton vanhempi lakiasiantuntija Tapio Haltia.

Haltian mukaan on tärkeää myös selvittää osakkaiden ja asukkaiden lataustarpeita, joita pyritään tarkastelemaan riittävän pitkällä aikajänteellä investointeihin nähden.

Sähkösuunnittelu on teetettävä alan ammattilaisella, kuten tietenkin asennustyötkin.

Yhtiön hallitsemat autopaikat

Latauspisteitä koskevan päätöksenteon ja kustannustenjaon suhteen on erilaisia vaihtoehtoja, jotka riippuvat esimerkiksi siitä, ovatko paikat yhtiön vai osakkaiden hallinnassa.

Yhtiön hallitsemille paikoille voidaan päättää asentaa latausjärjestelmä yhtiökokouksen yksinkertaisella enemmistöllä. Kyse on huoneistojen käytön kestävyyttä edistävästä uudistuksesta. Tällöin myös kustannukset jaetaan osakkaiden kesken heidän vastikeperusteidensa mukaisesti.

Yhtiön paikoille voidaan myös päättää asentaa pelkkä latausinfra eli latausvalmius, jolloin osakkaalle annetaan oikeus omana muutostyönään ja omalla kustannuksellaan asentaa latauslaite. Lataussähkön hinta peritään autopaikkamaksun yhteydessä mitatun kulutuksen perusteella.

Osakashallinnassa olevat autopaikat

Jos paikat ovat osakashallinnassa, voidaan yhtiökokouksen ja siellä edustettuina olevien autopaikkaosakkaiden enemmistöllä päättää asennuttaa latausjärjestelmä (joko pelkkä infra tai myös latauslaitteet). Tällöin kustannukset kohdentuvat siitä hyötyä saaville eli autopaikkaosakkaille heidän vastikeperusteidensa mukaisessa suhteessa.

Järjestelmän kunnossapito jää yhtiölle, ellei muuta päätetä määrätä yhtiöjärjestyksessä. Lataussähkön kustannus peritään mitatun kulutuksen perusteella latausvastikkeella, jota koskeva määräys tulee lisätä yhtiöjärjestykseen.

Osakashallintaisilla paikoilla voidaan myös päättää toteuttaa latausjärjestelmä niin sanottuna osakasvähemmistön hankkeena. Tällöinkin kyse on yhtiön hankkeesta, josta voidaan päättää yhtiökokouksen 2/3 määräenemmistöpäätöksellä. Tässä tapauksessa kustannukset kohdentuvat hankkeeseen suostuville eli halukkaille osakkaille heidän vastikeperusteidensa suhteessa.

Myös tässä tapauksessa kunnossapitovastuu on yhtiöllä, ellei muuta määrätä. Lataussähkön hinta peritään mitatun kulutuksen perusteella latausvastikkeessa, kuten edellä. Tällaisessa hankkeessa on yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti jo päätöksenteon yhteydessä määritettävä muiden osakkaiden mahdollisuudet ja ehdot liittyä mukaan järjestelmän käyttöön.

Autopaikkaosakkaalle voidaan antaa myös lupa asennuttaa latauspiste osakasmuutostyönä. Tällöin osakas vastaa kustannuksista ja myös muutostyönsä kunnossapidosta. Lataussähkö peritään mitatun kulutuksen perusteella latausvastikkeessa.

– Osakkaiden yhdenvertaisen kohtelun vuoksi on kuitenkin tärkeää huomioida, että taloyhtiön yhteistä sähkökapasiteettia ei voida antaa yksittäisten osakkaiden käyttöön niin, ettei muilla ole vastaavaa mahdollisuutta hyödyntää sitä, Haltia muistuttaa.

Lue lisää:
Viisi kysymystä sähköautojen latauspisteistä taloyhtiössä
Sähköautojen latauspisteet taloyhtiössä – kuinka toteutuu osakkaiden yhdenvertaisuus?

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

5.3.2025

Sähköautojen laturit toivat ongelmia taloyhtiölle – ”Sotkun selvittäminen vei aikaa vuoden”

Espoolainen taloyhtiö joutui ongelmiin sähköautojen latausjärjestelmän hankintaprosessissa, koska latauslaitteet eivät olleet vaatimusten mukaisia. Aikaa ja reklamaatioita tarvittiin siihenkin, että urakoitsija ja latureiden toimittaja saivat laitteet toimimaan suunnitellusti.

sähköautojen latauspisteet

25.2.2025

Viisi kysymystä sähköautojen latauspisteistä taloyhtiössä

Sähköautojen latauspisteet voidaan toteuttaa taloyhtiössä monella eri tavalla. Kysyimme Suomen Kiinteistöliitosta latausinfran eri vaihtoehdoista, kunnossapidosta ja kustannusten jakamisesta. Latausinfran toteutusta on syytä suunnitella jo ennen kuin tarve on akuutti.

sähköautojen latauspisteet

3.3.2025

Sähköautojen latauspisteet taloyhtiössä – kuinka toteutuu osakkaiden yhdenvertaisuus?

Sähköautojen latauspisteiden tarve taloyhtiöissä on kasvanut. On tärkeää ymmärtää, miten latauspisteiden asennus ja hallinta vaikuttavat taloyhtiön päätöksentekoon ja osakkaiden yhdenvertaisuuteen.

Tilaajille

Sähköautojen latauslaitteiden myynti laski

7.11.2024

Sähköautojen latauslaitteiden myynti laski heinä-syyskuussa

Kiinteistöihin asennettavien sähköauton latauslaitteiden myynti laski 23,8 prosenttia kolmannella vuosineljänneksellä, kertoo Sähköteknisen kaupan liitto. Vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana latauslaitteita myytiin 14,3 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti