
Asbestinpurku alkaa kartoituksesta
Vanhojen talojen märkätiloista löytyy usein asbestia. Kun märkätiloja aletaan remontoida, täytyy aluksi tehdä asbesti- ja haitta-ainekartoitus. Sen jälkeen tila suojataan ja asbesti siivotaan huolellisesti pois.
Maailmanperintökohde Suomenlinnaan meren alitse kunnallistekniikan tuovan tunnelin korjaaminen alkaa maaliskuussa. Hankkeesta vastaa YIT:n, Pöyryn ja Suomenlinnan hoitokunnan muodostama allianssi, joka allekirjoitti tänään 1. maaliskuuta toteutusvaiheen sopimuksen.
Korjaamalla tunneli varmistetaan, että kunnallistekniikka toimii merilinnoitus Suomenlinnassa jatkossakin ongelmitta. Korjaushankkeella myös taataan huoltohenkilökunnan turvallisuus, alennetaan tunnelin ylläpitokustannuksia sekä pidennetään tunnelin elinkaarta.
Hanketta on suunniteltu loppukesästä 2016 saakka, ja nyt satojen yksityiskohtien muodostama kokonaisuus on valmis toteutusta varten. Hankkeen on määrä valmistua tämän vuoden loppuun mennessä. Tunnelissa kulkevat Suomenlinnan kaupunginosaan niin kaukolämpö, sähkö, vesi, viemäröinti sekä tietoliikenne- ja tv-yhteydet. Lisäksi tunnelia käytetään hälytysajoihin. Tunneli suljetaan hankkeen ajaksi läpiajoliikenteeltä, mutta kunnallistekniikkaan ei ole suunniteltu katkoja.
Tunneli otettiin käyttöön vuonna 1981, jonka jälkeen se on päässyt huonoon kuntoon: Tunnelin vuotovedet aiheuttavat korroosiota teknisille järjestelmille, ja vuotovesien mukanaan tuoman radonin vuoksi huoltohenkilökunnan työaikaa tunnelissa joudutaan rajoittamaan merkittävästi. Ilmastointi ja valaistus kaipaavat korjaamista, ja on vaarana että tunnelin katosta putoaa kiviä.
Korjaushankkeessa kalliota tiivistetään ja lujitetaan vuotovesien vähentämiseksi sekä turvallisuuden parantamiseksi. Räjäytyksiä ei tehdä, mutta pieniä louhintoja tehdään mekaanisesti. Tunnelin omaa toimintaa ylläpitävä talotekniikka uusitaan kokonaan. Tunnelin salaojitukset uusitaan, jotta voidaan hallitusti ohjata jäljelle jäävät vuotovedet pois tunnelista. Lisäksi hankkeen yhteydessä keskitetään tunnelissa kulkevia kunnallistekniikan järjestelmiä, minkä myötä hälytysliikenteen turvallisuus tunnelissa paranee.
Tunnelista vastaa Suomenlinnaa hallinnoiva Suomenlinnan hoitokunta, joka kilpailutti hanketta toteuttavan allianssin kevään ja kesän 2016 aikana. Korjaushankkeen budjetti on 7 miljoonaa euroa. Suomenlinna on paitsi Unesco maailmanperintökohde ja kävijöiden suosima merilinnoitus myös yksi Helsingin kaupunginosista. Siellä asuu noin 800 ihmistä, työskentelee 400-500 ihmistä vuodenajasta riippuen sekä vierailee vuosittain noin miljoona ihmistä.
Vanhojen talojen märkätiloista löytyy usein asbestia. Kun märkätiloja aletaan remontoida, täytyy aluksi tehdä asbesti- ja haitta-ainekartoitus. Sen jälkeen tila suojataan ja asbesti siivotaan huolellisesti pois.
As Oy Kangasalan Hopeaharju koki toissa kesänä mittavat tulvavahingot, kun vesi nousi sen varastotiloihin. Taloyhtiön hallitus alkoi etsiä ratkaisuja, joilla tulvat saataisiin estettyä tulevaisuudessa. Kaupunkitulvat tulevat lisääntymään ilmastonmuutoksen ja maa-alueiden asfaltoinnin myötä.
Tähtiartikkeli
Tilaajille
Valesokkelirakenteet voivat kastuessaan aiheuttaa ongelmia, mutta ne voi korjata kengittämällä. Kengittäessä puuseinärungon alaosaa nostetaan ylöspäin sokkelirakenteesta, ja runko- ja sokkelirakenne eristetään toisistaan lämpö- ja kosteusteknisesti.
Kerrostalojen huoneisto-ovet eivät ole ikuisia. Kun ovi muuttuu salmiakin muotoiseksi ja päivä alkaa paistaa sen raoista, on aika vaihtaa ovi uuteen. Ovien uusiminen kannattaa erityisesti paloturvallisuuden ja äänieristyksen takia.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään