1900-luvun alussa sähköauto oli luotettavampi ja helppokäyttöisempi kuin bensiiniauto, muistuttaa Tekniikka&Talouden verkkolehti. Vuonna 1900 Yhdysvalloissa sähköautojen markkinaosuus oli noin kolmannes. Pahin kilpailija oli höyryauto.
Polttomoottoriauto oli vaikea ja vaarallinenkin käynnistää kammella. Sähköauto käynnistyi ”napista”. Se oli polttomoottorilla käyvään autoon verrattuna hiljainen ja siisti ja ajaminenkin oli helpompaa.
Ajomatkat olivat yleensä lyhyitä. Nykyisen kaltaista tieverkkoa ei ollut. Aluksi sähköautojen toimintasäde oli kymmeniä kilometrejä, mutta akkujen vähitellen kehittyessä jo yli sata kilometriä.
Sitten keksittiin sytytystulppa ja starttimoottori. Bensiiniautojen voittoa auttoi myös öljyn löytyminen Yhdysvalloista 1800-luvun lopulla. Bensiini halpeni niin, että autoilijoiden ei juuri tarvinnut ennen 1970-lukua ajatella polttoaineen hintaa.
Sähköautojen suosio pysyi alamaissa tämän vuosituhannen alkuun. Parin viime vuoden aikana sähköautojen paluu on alkanut toden teolla.
Lue koko artikkeli T&T:n kotisivuilta.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään