Rakentamisen Laatu RALA ry on kehittänyt yhteisen palautetyökalun rakennusalalle

Rakentamisen Laatu RALA ry on julkaissut syyskuussa 2016 uuden työkalun, jolla rakennusalan yritykset voivat pyytää palautetta yhteistyökumppaneiltaan rakennushankkeen aikana tai sen päätyttyä. Palautteen kerääminen edistää läpinäkyvyyttä ja asiakaslähtöisyyttä koko alalla.

RALA-palautteen avulla palautteen keruu on helppoa ja nopeaa, sillä palautelomake koostuu valmiista kysymyspatteristosta. Kysymykset liittyvät projektin aikaiseen toimintaan. Kysymykset on kehitetty yhteistyössä rakennusalan yritysten ja asiantuntijoiden kanssa.

Kyselyyn vastaajia pyydetään arvioimaan yrityksen toimintaa asteikolla yhdestä viiteen. Vastaajat saavat myös halutessaan suositella kyselyn lähettänyttä yritystä.

Kerätty aineisto on vertailukelpoista

Palautejärjestelmä kokoaa kyselyn vastaukset automaattisesti raportiksi, jossa kysymyskohtaiset palautteet esitetään helppolukuisessa kuvaajassa.

Raportissa esitetään myös vertailutietoa siitä, miten kyseinen projekti on onnistunut suhteessa yrityksen aikaisempiin projekteihin tai alan muiden toimijoiden projekteihin. Aineisto on vertailukelpoista, koska kaikista projekteista esitetään samat kysymykset.

Sähköisen RALA-palautekyselyn voi käynnistää hankkeen tilaaja, rakennuttaja, konsultti, pääurakoitsija, suunnittelija tai aliurakoitsija.

Palaute auttaa kehityskohteiden näkemisessä

Palautetyökalun on tarkoitus rohkaista rakennusalan yrityksiä keräämään palautetta toiminnastaan. Onnistumiset ja kehityskohteet kokoava palaute auttaa yritystä kehittämään toimintatapojaan.

– Palautteen kerääminen on vahva viesti siitä, että yritys on kiinnostunut yhteistyökumppaneidensa kokemuksista, RALAn toiminnanjohtaja Tuula Råman sanoo.

– Palautteen keräämisen lisäksi olennaista on palauteraporttien hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä.

Rakentamisen Laatu RALA ry on kiinteistö- ja rakennusalan järjestöjen perustama toimija, joka parantaa rakentamisen laadun ja terveen kilpailun edellytyksiä. RALA kerää ja ylläpitää tietoa alan yrityksistä, arvioi niitä ja antaa niille pätevyyksiä ja luokituksia. RALAn palveluita ovat RALA-pätevyys, RALA-sertifiointi ja RALA-palaute. Lisätietoja www.rala.fi.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

Rakentamisen laatu

28.9.2022

Kuukauden kasvo: Rakentamisen laadun edistäjä

Rakentamisen Laatu RALA ry:n uusi toimitusjohtaja Kirsi Hautala kertoo, mihin suuntaan RALA tulee tulevina vuosina kehittymään. Varmaa on, että se tulee edelleen toimimaan kestävän ja laadukkaan rakentamisen edistäjänä.

23.3.2022

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus mahdollistaisi alle 30-neliöisen pihasaunan tai varaston rakentamisen ilman lupaa

Hallitus on sopinut maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksesta. Eduskuntaan viedään syksyllä esitys, jolla nykyiset rakentamisen pykälät kumotaan ja lakiin lisätään säännökset alueidenkäytön digitaalisuudesta. Uusi laki määrittää seuraavat vuosikymmenet, miten Suomessa rakennetaan ja miten alueidemme käyttöä suunnitellaan.

taloyhtiö palvelut kiinteistöala

27.5.2022

Mitä taloyhtiön kannattaa muistaa palveluita ostaessa?

Taloyhtiöt tarvitsevat monia ulkopuolisten tuottamia palveluita muun muassa kiinteistön ylläpitoon ja korjaushankkeisiin. Siksi ne ovat merkittävä kiinteistöalan työllistäjä. Mutta mitä palveluita ostaessa on hyvä muistaa?

syyskuun lehti

16.9.2022

Syyskuun Suomen Kiinteistölehti perehtyy ryhmäkorjaukseen

Tänään ilmestyvä syyskuun Suomen Kiinteistölehti perehtyy rakentamisen laatuun, ryhmäkorjaushankkeeseen, kyberturvallisuuteen ja kasvaviin asumiskustannuksiin.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti