laatu

Uusimmat artikkelit

2.9.2020

SAFA: Asuntorakentamisen laatu heikentynyt

Suomen Arkkitehtiliitto SAFA esittää huolensa 2010-luvulla asuntorakentamisessa yleistyneestä kehityksestä, jossa asuntojen toiminnallisuus on heikentynyt, samalla kun tonttitehokkuuksia ja porrashuoneiden syöttötehokkuuksia on maksimoitu. SAFA esittää ratkaisuksi alan toimijoiden ja asukkaiden kanssa yhdessä laadittavia asuntojen laadun arviointimenetelmiä. – Viime vuosikymmenen aikana on ollut havaittavissa toiminnallisesti heikompilaatuisia asuntoja.

25.9.2017

Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä

Korjaushanke on taloyhtiölle merkittävä investointi. Uusi julkaisu kuvaa miten korjaushankkeen tilaaja voi arvioida toteuttajia laadullisilla kriteereillä. Rakentamisen Laatu RALA ry on julkaissut taloyhtiöiden hallituksille, isännöitsijöille ja rakennuttajille tarkoitetun ohjeen korjauspalveluiden laadullisesta urakkakilpailutuksesta.

12.4.2017

Ruotsin asuntoministeri huolissaan asuinkerrostalojen kestävyydestä

Asuntoministeri Peter Eriksson on huolestunut, sillä ruotsalaiset tutkijat pelkäävät rakentajien tinkivän talojen kestävyydestä länsinaapurissa. Näin kertoo Svenska Dagbladet verkkosivuillaan. Uusien asumisoikeusasuntojen (bostadsrätt) rakentamisessa pitäisi ministerin mielestä rakennusyhtiön ja tilaajan roolit eriyttää selkeästi.

2.12.2016

Betonin lujuusongelmien syiden selvitys jatkuu

Kemijärven sillan ja Turun sairaalan rakennustyömailla havaittujen betonin lujuusongelmien syitä on selvitetty Liikenneviraston johdolla. Lujuuden heikkenemisen suurimpana teknisenä syynä on ollut betonin liialliset ilmamäärät. Kaikissa Liikenneviraston betonirakenteissa käytetään huokostettua P-lukubetonia, joka on kehitetty vaativia pakkasrasitettuja rakenteita varten.

27.9.2016

Rakentamisen Laatu RALA ry on kehittänyt yhteisen palautetyökalun rakennusalalle

Rakentamisen Laatu RALA ry on julkaissut syyskuussa 2016 uuden työkalun, jolla rakennusalan yritykset voivat pyytää palautetta yhteistyökumppaneiltaan rakennushankkeen aikana tai sen päätyttyä. Palautteen kerääminen edistää läpinäkyvyyttä ja asiakaslähtöisyyttä koko alalla. RALA-palautteen avulla palautteen keruu on helppoa ja nopeaa, sillä palautelomake koostuu valmiista kysymyspatteristosta.