Häiriökäyttäytyminen

Häiriökäyttäytyminen ja naapuruussovittelu

Taloyhtiön asukkaiden aiheuttaessa häiriötä yhteisössä ensimmäinen askel on yrittää keskustella asiasta asianomaisen kanssa. Apuna voivat toimia myös esimerkiksi naapuruussovittelu. Jos kuitenkaan keskustelu ei auta, voidaan joutua turvautumaan lain tarjoamiin puuttumismahdollisuuksiin.

Taloyhtiö voi puuttua esimerkiksi osakkaan tai tämän vuokralaisen aiheuttamiin olennaisiin haittoihin ja häiriöihin asunto-osakeyhtiölaissa säädetyllä hallintaanottomenettelyllä. Menettelystä on annettava hallituksen kirjallinen varoitus. Jos menettelyä ei oikaista, voi yhtiökokous päättää enemmistöpäätöksin ottaa huoneiston yhtiön hallintaan enintään kolmeksi vuodeksi. Viime kädessä häiriötä aiheuttanut osakas tai asukas häädetään huoneistosta ja yhtiö vuokraa tilan hallintaanottoajaksi kolmannelle.

Jos asumishäiriötä aiheuttaa taloyhtiön oma vuokralainen, taloyhtiö voi vuokranantajana puuttua häiriöihin esimerkiksi irtisanomalla toistaiseksi voimassa olevan vuokrasuhteen irtisanomisaikaa noudattaen. Olennaisen haitan tai häiriön tapauksessa vuokranantajalla on oikeus jopa purkaa vuokrasuhde.

Vuokranantajan mahdollisuuksista puuttua vuokralaisensa aiheuttamiin häiriöihin löytyy tietoa Suomen Vuokranantajien sivuilta.

Osakasneuvonta

Taloyhtiön sisällä on usein nopeinta ja edullisinta löytää ratkaisut ongelmatilanteissa. Osakkaan kannattaa aina ensin ottaa yhteys oman taloyhtiön isännöitsijään ja hallituksen puheenjohtajaan sekä jäseniin ja hakea heidän kanssaan yhteistyössä ratkaisua. Ammattitaitoinen isännöitsijä osaa hyvin vastata vaikeisiinkin kysymyksiin ja hän voi tarvittaessa selvittää asiaa muilta asiantuntijoilta.

Osakkaiden tulee ensisijaisesti pyrkiä etsimään vastauksia taloyhtiön isännöitsijän ja hallituksen kanssa ja jos yhteistyö ei jostain syystä onnistu, voi myös pyrkiä hakemaan ulkopuolista apua ja neuvoa asian hoitamiseen. Neuvoa voi kysyä eri asiantuntijaorganisaatioista, viranomaisilta ja viime kädessä voi tietysti turvautua myös oman asianajajan hankkimiseen. Yleensä kaikille osallisille tulee edullisimmaksi ja nopeimmaksi keinoksi pyrkiä ratkaisemaan ongelmat keskenään ilman kalliita ja raskaita oikeudenkäyntejä.

Suomen Kiinteistöliitto tarjoaa jäsenkiinteistöjen isännöitsijöille ja hallituksen jäsenille juridista puhelinneuvontaa, jonka ensisijaisena tavoitteena on auttaa ratkaisemaan ongelmat taloyhtiön sisäisesti. Neuvonnassa toimintatapana on kysymyksiä esittämällä saada selville ongelman kannalta juridisesti merkitykselliset asiat. Usein neuvonnassa oleva lakimies kiinnittää huomiota keskustelun aikana myös sellaisiin riskikohtiin, joita yhtiössä ei vielä ole havaittu. Kun asian ratkaisuun vaikuttavat seikat ovat selvillä, neuvonnassa arvioidaan yhtiössä syntynyt tilanne ja annetaan toimintaohjeet ongelman ratkaisemiseksi. Jos ongelman ratkaiseminen edellyttää lainsäädännön tai kirjallisuuden tarkempaa selvittämistä, neuvontalakimies selvittää asian ja ottaa tämän jälkeen soittajaan yhteyttä. Päämääränä on aina löytää laillinen ja osapuolten kannalta kohtuullinen ratkaisu.

Yleensä taloyhtiössä isännöitsijä tai hallituksen jäsen kääntyy Kiinteistöliiton puoleen. Erityisesti ammatti-isännöitsijät ovat tottuneita käyttämään Kiinteistöliiton neuvontapalvelua, mutta myös hallituksen jäseniksi valitut osakkaat ovat löytäneet neuvonnan avukseen hallintoon liittyvien menettelytapakysymysten (esim. kokousmenettely) ratkaisemiseksi. Kaikki kysymykset eivät siten liity yhtiön sisäisiin riitoihin, vaan monet koskevat oikeita menettelytapoja yhtiön asioiden hoidossa. Kiinteistöliiton neuvonta tukee taloyhtiötä, jotta useimpien ristiriitatilanteiden syntyminen saataisiin ehkäistyä jo ennakolta.

Myös ministeriöiden ja kuntien virkamiehiin on mahdollista ottaa suoraan yhteyttä. Ministeriöiden toimialaan kuuluvat mm. lainsäädännön valmisteluun liittyvät kysymykset. Omaan kuntaan kannattaa ottaa yhteyttä rakentamiseen tai vähäisempiinkin toimenpiteisiin liittyvissä kysymyksissä. Kunnalla on rakennustarkastaja rakentamisen neuvontaa ja valvontaa varten. Sekä ministeriöiden että kuntien verkkosivuilta voi myös usein löytää kätevästi ratkaisuja.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

häätö

22.11.2024

Häätö on pitkä prosessi

Asumishäiriöt ja häädöt ovat lisääntyneet viime vuosina roimasti aiemmasta. Taloyhtiökin voi olla vuokranantaja. Häiriötä aiheuttavan asukkaan häätäminen on pahimmillaan pitkä ja työläs prosessi, joka tuo ikävän kolhun myös yhtiön talouteen ja asumisviihtyvyyteen.

aurinkopaneelien suuntaus

6.3.2025

Näin aurinkopaneelit kannattaa suunnata pohjoisessa

Oulun yliopistossa on tutkittu aurinkosähköjärjestelmien suorituskykyä pohjoisissa olosuhteissa. Tutkimuksesta ilmeni, että vuosituoton maksimoimiseksi aurinkopaneelit kannattaa suunnata katolla kaakkoon tai etelään 28 asteen kulmassa.

Taloyhtiön tarkastustoimintaa pidetään tarpeellisena.

31.10.2024

Taloyhtiön tarkastustoimintaa pidetään tarpeellisena

Suurin osa taloyhtiöistä pitää tilintarkastusta ja toiminnantarkastusta hyödyllisenä, selviää Kiinteistöliiton kyselystä. Toiminnantarkastukseen ollaan vielä tyytyväisempiä kuin tilintarkastukseen. Yli puolet taloyhtiöistä maksaa toiminnantarkastajille palkkiota.

Osakkaan ilmalämpöpumppu.

9.6.2025

Paljonko naapuruston on kohtuudella kestettävä häiriötä? KHO arvioi lämpöpumpun meluhaittaa

Korkein hallinto-oikeus (KHO) otti kantaa tilanteeseen, jossa ilma-vesilämpöpumpun ulkoyksikkö aiheutti naapurin mukaan häiritsevää melua. Ratkaisun ytimessä oli se, missä kulkee sietovelvollisuuden raja, eli kuinka paljon naapuruston on kohtuudella kestettävä häiriötä.

Tilaajille

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti