Isännöinti jumittunut faksien aikakaudelle

Aari Isännöinnin uusi toimitusjohtaja, Suomen Asuntomessujen pitkäaikainen vetomies Pasi Heiskanen uskoo, että suomalainen isännöintiala ottaa kohta digitalisaation omakseen ja siirtyy ”vanhasta faksikauden toimintakulttuurista moderniin asiakaskeskeiseen palveluun”.

”Vaikka digitaalisen tiedon määrä kasvaa koko ajan, isännöinnissä sitä ei ole osattu jalostaa. Tietoa ei ole kyetty muotoilemaan niin, että se olisi asukkaiden kannalta relevanttia”, Heiskanen sanoo.

Heiskanen kaipaa alalle tietoteknistä vallankumousta ja toimintamallien muutosta. Mallia voi ottaa vaikka matkailusta.

”Kun turisti tilaa Thaimaan-reissun, hän voi varata ja maksaa samalla kännykkäsovelluksella paitsi matkan myös lenkokenttäkuljetukset ja parkkimaksut ja esimerkiksi sukellussafarin.”

”Miksi kerrostaloasukas ei voisi saada saman tyyppisen sovelluksen avulla päiväkohtaista tietoa taloyhtiönsä asioista? Miksi hän ei voisi yhden apsin kautta katsoa, miten budjetti on pitänyt tai energiankulutus kehittynyt?”

Heiskanen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja arkkitehti. Hän ehti tehdä 13 vuoden uran Osuuskunta Suomen Asuntomessujen toimitusjohtajana ennen kuin päätti nostaa kytkintä ja siirtyä Aari Isännöinnin johtoon.

Heiskanen on uudesta tehtävästään innoissaan.

”Isännöintiala on suurten muutospaineiden alla, ja on hienoa, kun pääsee tässä tilanteessa kehitystyöhön mukaan – varsinkin, kun Aarin kilpailuasemat ovat loistavat.”

Muutospaineilla Heiskanen viittaa alalla orastavaan sukupolvenvaihdokseen: isännöitsijäkatras ukkoutuu, ja toimistoihin kaivataan uutta asianmukaisesti koulutettua henkilökuntaa. Painetta tulee myös polarisoituvasta asuntorakentamisesta: samaan aikaan, kun uudisrakentaminen painottuu kasvukeskuksiin, yhä isompi osa isännöitävästä asuntokannasta ikääntyy ja on siksi joutumassa peruskorjattavaksi.

Aari Isännöinnin hyvää markkina-asemaa Heiskanen perustelee sillä, että yhtiön hoteissa on iso, noin 6 500 asunnon kiinteistökanta.

”Isännöinnin on mentävä uudisrakentamisen perässä kasvukeskuksiin. Siellä tarvitaan toimijoita, jotka pystyvät seuraamaan aikaansa ja palvelemaan entistä suurempaa asiakasjoukkoa. Aarilla on hallussaan koko asumisen infra. Sillä on sekä riittävän iso asuntokanta että kannan hoitamiseen tarvittavat työntekijät ja välineet.”

Aari Isännöinti on yksi Avain Yhtiöt -konsernin kahdeksasta yhtiöstä.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

isännöinti keskittyy

22.9.2022

Isännöinti keskittyy – etu vai haitta?

Isännöinti on Suomessa perinteisesti ollut hyvin pirstaloitunutta ja isännöintiyritykset pieniä. Viime vuosina alalla on tapahtunut selkeää keskittymistä, kun isoimmat yritykset hakevat kasvua yritysostoin. Siksi taloyhtiön kannattaa olla tarkkana isännöitsijän vaihtuessa.

isännöintimeklari kilpailuttaa

8.11.2022

Kaupallinen yhteistyö

Isännöintimeklari kilpailuttaa isännöinnin taloyhtiöllesi

Isännöintimeklari tarjoaa puolueettoman kilpailutuspalvelun, jossa vertaillaan isännöintitoimistoja hinnan, palvelun ja laadun perusteella. Näin taloyhtiö voi varmistaa luotettavan isännöitsijän löytymisen.

Isännöintimeklari

3.12.2021

Isännöinnin pitää tuottaa taloyhtiölle lisäarvoa

Asunto-osakeyhtiölaki antaa yhtiön johdolle eli hallitukselle ja isännöitsijälle selkeän tehtävän. Heidän on huolellisesti toimien edistettävä yhtiön etua. Lainsäädännöllistä viitekehystä peilaten hallitus ja isännöitsijä istuvat samalla puolella pöytää päätöksiä tehdessä.

27.7.2022

Oto- vai ammatti-isännöinti, kumpi sopisi yhtiöömme?

Oikeanlaisen isännöinnin valinta on yksi taloyhtiön hallituksen tärkeimmistä päätöksistä. Isännöitsijän on oltava osaava ja luotettava, jotta taloyhtiö voi toimia tehokkaasti, taloudellisesti ja suunnitelmallisesti.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti