
Uusia ammatti-isännöitsijöitä valmistui Tampereelta
57. Johtavan ammatti-isännöitsijäkoulutuksen ja tutkinnon (AIT®) päättäjäisiä juhlittiin 23.11. hotelli Tammerissa.
57. Johtavan ammatti-isännöitsijäkoulutuksen ja tutkinnon (AIT®) päättäjäisiä juhlittiin 23.11. hotelli Tammerissa.
Isännöitsijät vastaavat jo noin 600 miljardin euron arvoisesta kiinteistövarallisuudesta. Tämän kansallisuusvarallisuuden hoitamiseen vaaditaan uudenlaista osaamista. Kiinteistöalalla isännöitsijöiden osaamistarpeet ja asiakkaiden vaatimukset kasvavat jatkuvasti.
Kiinkon 56. Johtavan ammatti-isännöitsijän koulutus ja tutkinto (AIT®) päättyi 6. lokakuuta todistusten ja stipendien jakoon.
Vaihto osakasisännöinnistä ammatti-isännöintiin voi olla vaikeaa varsinkin hyvin pienelle taloyhtiölle. Kiinteistöliitto kysyi jäsentaloyhtiöiden edustajilta näkemyksiä isännöintipalveluiden saatavuudesta. Kysely kohdistettiin korkeintaan 10 huoneiston yhtiöihin kaikkialla Suomessa. Tulosten perusteella isännöintipalveluiden saatavuus on keskimäärin kohtalaista, mutta vaihtelee huomattavasti olosuhteiden mukaan.
Suurin osa isännöitsijän työstä jää asiakkailta näkemättä. Isännöitsijät pitävät työnsä parhaina puolina itsenäisyyttä, monipuolisuutta ja ihmiskeskeisyyttä. Tulevaisuudessa isännöintialan tehtävät tarjoavat entistä enemmän luovaa ongelmanratkaisua, mikä tekee alan työpaikoista entistä houkuttelevampia.
Isännöitsijän rooli taloyhtiön hoidossa on keskeinen. Isännöitsijä huolehtii kiinteistön ja rakennusten pidosta ja hoitaa yhtiön muuta päivittäistä hallintoa hallituksen antamien ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Hallituksen eräs keskeisimpiä tehtäviä on pitää huolta siitä, että taloyhtiöllä on mahdollisimman pätevä ja ammattitaitoinen isännöitsijä.
Ikäihmiset eivät ole taloyhtiön asukkaissa ainoita, jotka aiheuttavat isännöitsijöille päänvaivaa. Yksi isännöitsijöille tuttu ongelmatapaus taloyhtiössä on hamstraaja, kirjoittaa Yle nettisivuillaan. Vanhukset asuvat entistä pidempään omissa kodeissaan, mutta eivät ongelmitta.
Isännöitsijän vaihtamisessa kannattaa painottaa laatua, ei ensisijaisesti hintaa, kirjoittaa Kauppalehti. Halvin ei ole yleensä paras vaihtoehto, mutta silti taloyhtiöiden hallitukset päätyvät valinnassaan yleensä halvimpaan vaihtoehtoon. Taloyhtiöiden halvat sopimukset voivat kuitenkin kääntyä kalliiksi, sillä kilpailutettu, halpa hinta tuo vain peruspalvelun ja sopimuksessa voi olla lisäksi monimutkaisia lisämaksuja, joita ei useinkaan tunnisteta.
Isännöinnin Auktorisointi ISA ry on valinnut vuoden 2016 ISA-yritykseksi Lännen Isännöintipalvelu Oy:n. Palkinnon vastaanottivat toimitusjohtaja Harri Järvenpää ja Susu Tossavainen Tampereelta sekä Ritva Viljakainen Valkeakoskelta. Yritys palkittiin 27.
Isännöintisopimusten hinnan sijaan tulisi kiinnittää huomiota sopimuksen sisältöön ja isännöitsijän osaamiseen, kirjoittaa Etelä-Suomen Sanomat. Erillisveloituksiin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä ne voivat nostaa isännöinnin hintaa roimasti. Taloyhtiö pystyisi säästämään osan isännöintikustannuksista osaavalla hallituksella, joka voisi tehdä osan niistä töistä, jotka isännöitsijä laskuttaa.
Aari Isännöinnin uusi toimitusjohtaja, Suomen Asuntomessujen pitkäaikainen vetomies Pasi Heiskanen uskoo, että suomalainen isännöintiala ottaa kohta digitalisaation omakseen ja siirtyy ”vanhasta faksikauden toimintakulttuurista moderniin asiakaskeskeiseen palveluun”. ”Vaikka digitaalisen tiedon määrä kasvaa koko ajan, isännöinnissä sitä ei ole osattu jalostaa. Tietoa ei ole kyetty muotoilemaan niin, että se olisi asukkaiden kannalta relevanttia”, Heiskanen sanoo.
Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto ja Kiinteistöalan hallitusammattilaiset AKHA ovat julkaisseet yhteisen suosituksen taloyhtiöiden hyvästä hallintotavasta kaikkien taloyhtiöiden ja niissä toimivien käyttöön. Suosituksen tavoitteena on edistää taloyhtiöiden avointa ja suunnitelmallista toimintaa, parantaa asumisviihtyisyyttä ja lisätä kiinnostusta yhteisten asioiden hoitoon. Asunto-osakeyhtiölain vähimmäisvaatimuksia täydentävässä suosituksessa annetaan taloyhtiöille konkreettisia ohjeita, malleja ja käytäntöjä hyvän hallintotavan noudattamiseksi.