Saint-Gobain puhallusvillaa.fi

Sähköautojen latausasemia kaivataan lisää – näin taloyhtiöt voisivat myydä sähköä autoilijoille

Kuvituskuva
Virta sähköajoneuvojen latausinfra

Sähköautojen yleistymistä hidastaa niiden korkea hankintahinta ja latausasemien vähyys. Uuden tekniikan avulla taloyhtiöt ja työpaikat voisivat asentaa pihoille sekä paikoitusalueille latauslaitteen ja myydä sähköä sitä tarvitseville. 

Suomessa on tällä hetkellä noin 2000 täyssähköautoa. Hallituksen tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä sähköautoja olisi ainakin 250 000. Sähköautojen yleistymistä hidastaa korkean hankintahinnan lisäksi latausasemien vähyys. Jotta tavoitteeseen päästään, täytyy latauspisteitä asentaa kotipihoille ja työpaikoille, missä autot ovat parkissa valtaosan vuorokaudesta.

– Sähköauto on latauksen puolesta ihanteellinen omakotitaloasujille, mutta taloyhtiöissä autojen lataaminen on haasteellisempaa. Yritämme ajaa osakeyhtiölakiin muutosta, jotta asukkailla olisi oikeus laittaa latauspiste taloyhtiön pihalle omalla kustannuksellaan, Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kari Kallonen sanoo.

Asukkaiden omien latauspisteiden saamisen lisäksi toivotaan, että myös taloyhtiöt ja esimerkiksi yritykset voisivat asentaa latauspisteitä tontilleen ja myydä sähköä sitä tarvitseville. Tähän sopivaa teknologiaa on testattu kokeiluhankkeessa ympäristöministeriön KIRA-digissä, joka uudistaa kiinteistö- ja rakentamisalan toimintatapoja ja luo sekä testaa uusia digitaalisia ratkaisuja.

90 prosenttia latauksista tehdään kotona tai töissä

Ympäristöministeriön KIRA-digi on rahoittanut muun muassa pirkanmaalaista hanketta, jonka latauslaitteita voidaan asentaa parkkialueille, taloyhtiöiden pihoille ja työpaikoille helposti ja edullisesti. Echargie-laitteen avulla sähköä saa ladattua hitaasti, noin 25 kilometriä tunnissa.

– Peräti 90 prosenttia latauksista suoritetaan kotona tai työpaikalla, eli paikoissa, joissa auto seisoo useita tunteja paikoillaan. Niihin paikkoihin hitaat latausasemat sopivat hyvin, Echargie-latauslaitteen kehittäneen Cation Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Katja Koponen kertoo.

Haasteena latausasemien pystyttämisessä on usein se, miten sähköverkon ylikuormitus estetään. Echargien kanssa sulakkeiden palamista ei tarvitse pelätä, sillä laitteen käyttämä sähköjärjestelmä suojataan kuormitusta hallitsevalla älykkäällä mekanismilla. Jos laitteita on samaan aikaan käytössä useita, ne kommunikoivat keskenään antaen sähköä vain sallitun määrän. Sillä aikaa muut autot ovat jonossa, ja niiden lataus alkaa vasta sitten, kun kapasiteettia vapautuu.

Liikenteestä viidennes päästöistä

Ensi keväänä markkinoille tuleva laite on kevyt sekä helposti liitettävissä ja lukittavissa paikoitusalueen olemassa oleviin ulkopistorasioihin, joten uusia sähköjohtoja ei tarvita. Laitteen lisäksi kokonaisuuteen on kehitetty omat puhelinsovellukset sekä sähkön myyjälle että ostajalle. Niiden avulla kuka tahansa voi myydä sähköä kenelle tahansa.

– Laitteen omistaja määrää sähkön hinnan, jonka ostaja maksaa applikaation avulla. Sovellus toimii samaan tyyliin kuin yleisimmät pysäköintisovellukset, Koponen kertoo.

Ympäristöministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö ovat nostaneet sähköajoneuvot yhdeksi hiilidioksidipäästöjä rajoittavaksi ratkaisuksi lähitulevaisuudessa. Suomessa liikenne aiheuttaa noin viidenneksen kasvihuonekaasupäästöistä.

– Paikallispäästömme ovat nollassa, mikä on suuri ympäristöteko. Olemme myös hiljaisia, joten kaupunkimelu jää osaltamme pienemmäksi. Lisäksi ajaminen on halpaa: ajamme alle kahdella eurolla sata kilometriä, Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kallonen sanoo.

3 kommenttia

  • Heikki Koivula Reply

    29.10.2018 at 13:21

    Yksi vaihtoehto vosi olla huoneiston sähköenergiamittarin takaa (kiinteistön kellarista) huoneiston autopaikalle vedetty 3×16 A (11 kW). Tällöin lasku kulutetusta energiasta kertyisi asunnon sähkömittariin ja energiankäytön vuorottelu olisi asukkaan itsensä päätettävissä. Kun vielä huomioidaan autojen keskimääräiset päivittäiset ajomatkat, niin tällä vaihtoehdolla tuskin tulisi tarvetta suurentaa kiinteistön sähköliittymää vaikka lähes kaikki autot olisivat sähköautoja.
    Kestäähän kiinteistön sähköjärjestelmä asuntojen joulusaunomiset (6 kW) ja lieden/uunin (2 – 8 kW) käytönkin noin suunnilleen yhtaikaa. Opinnäytteen !6 asunnon mitoitusesimerkissä olisi käytettävissä noin 6 kW/asunto yhtaikaisesti.
    http://www.oamk.fi/~pekkar/syksy_2015_aineisto/Raksan_sahko/lisamateriaalia/Inssityo_Kerrostalon_sahkosuunnitteluohje.pdf
    Sama ajatus saattaisi toimia myös vanhempien kerrostalojen 1-vaiheisen syötön tapauksessa, jos lieden 25 A käytettäisiin auton lataukseen.
    Samassa fyysisessä kaapelissa kiinni olevat laitteet ja/tai kotiautomaation ohjain voisivat keskustella vuorottelusta vaikkapa sähköverkon lyhyen kantaman PLC kommunikaatiotavalla. Se toimisi myös ilman nettiyhteyksiä ja älypuhelimia.
    Voitaisiinko parkkipaikan kaapelointi tehdä kanavaan, johon voisi lisätä autopaikoille syöttökaapeleita jälkikäteen tarpeen mukaan kaivamatta pihaa uudelleen auki?

  • Mikko Arvinen Reply

    5.11.2018 at 09:56

    Sähköala-sivuillamme on tekninen artikkeli latauspisteiden mitoitusvaihtohdoista: http://www.sahkoala.fi/ammattilaiset/artikkelit/sahkoautot/fi_FI/latauspisteiden_jakelun_mitoitus/

  • Alv-botti Reply

    5.11.2018 at 14:01

    Arvonlisävero? Taloyhtiö myy sähköä ja joutuu hakeutumaan arvonlisaverovelvolliseksi?

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti

Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen.
Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää