sähköauton lataus

Uusimmat artikkelit

vakuutuksiin

23.2.2023

Suomen Kiinteistölehti perehtyy helmikuussa vakuutuksiin 

Helmikuun Kiinteistölehti tutustuu rivitaloon, jonka palonjälkeisen uudelleenrakentamisen vakuutus korvaa. Helsinkiläiset taloyhtiöt toteuttivat latausmahdollisuuden yli 800 sähköautolle. Kysyimme myös, miksi huoneistotietojärjestelmään siirtyminen kestää taloyhtiöiltä niin kauan.

sähköautojen latausjärjestelmät

24.5.2022

Nyt on aika investoida sähköautojen latausjärjestelmiin

Sähköautojen määrä kasvaa, ja latauslaitteiden hankinta tulee ennen pitkää eteen jokaiselle taloyhtiölle. Sähköauto- ja latausjärjestelmäasiantuntija Vesa Linja-aho kertoo, millaiseen latausjärjestelmään kannattaa investoida juuri nyt.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

9.3.2022

Latauspisteet kuormittavat taloyhtiöitä

Helsingin Sanomat kertoo sähköautojen määrän lisääntyneen nopeasti. Esimerkiksi helmikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista täyssähköautoja oli 12,4 prosenttia ja ladattavia hybridejä 21,6 prosenttia. Sähkökäyttöisen auton omistaja lataisi autoaan mielellään kotinsa pysäköintipaikalla.

7.2.2022

Sähköauton latauslaitteen teho on usein liian pieni

Sähköautojen latauslaitteita myytiin viime vuonna 32 121 kappaletta. Niissä oli yhteensä 43 365 latauspistettä. Varsin tasaisena jatkunut myynti kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä 21 prosenttia edellisestä neljänneksestä latauspisteiden määrällä mitattuna.

17.1.2022

Sähköautojen latauspisteavustusta myös yritysten parkkipaikoille

Yhä useampien yritysten ja yhteisöjen autopolitiikka edellyttää vähäpäästöisen auton hankkimista. ARAn avustuksella edistetään sähköautojen latausmahdollisuuksien yleistymistä työpaikkakiinteistöillä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti. Avustus on tarkoitettu työnantajille ja työssäkäyntirakennuksen tai kiinteistön omistaville yhteisöille tai henkilöille pääsääntöisesti työntekijöiden käyttöön tarkoitettujen latauspisteiden hankintaan.

11.10.2021

Onko taloyhtiöllä velvollisuus toteuttaa sähköauton latauspaikka?

Valtion kunnianhimoiset sähköautoilutavoitteet eivät voi toteutua, ellei taloyhtiöihin saada latauspisteitä. Taloyhtiöistä ollaankin asian tiimoilta päivittäin yhteydessä Kiinteistöliittoon. Liiton neuvontalakimies Tapio Haltian mukaan suuremmilta kiistoilta on toistaiseksi vältytty.

26.8.2021

Kuka maksaa sähköauton latauspisteen rakennuskulut taloyhtiössä?

Latausinfrahankkeen voi toteuttaa taloyhtiössä monella tapaa. Keskeinen periaate on kuitenkin kaikissa hankkeissa sama; osakkaiden yhdenvertainen kohtelu. Se tulee asunto-osakeyhtiölaista ja tarkoittaa yksinkertaistaen sitä, että osakkaita pitää kohdella aina samalla tavalla samassa tilanteessa.

8.11.2019

Kiinteistöliitto ei kannata sähköautojen latauspisteisiin tiukempaa sääntelyä kuin EU-direktiivi edellyttää

Kiinteistöliitto ei kannata hallituksen suunnitelmia velvoittaa kiinteistönomistajat esitetyssä laajuudessa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä. Kiinteistöliiton mielestä EU:n energiatehokkuusdirektiiviin kirjatut velvoitteet riittävät edistämään latauspisteiden yleistymistä, eikä kansallisesta lainsäädännöstä ole tarpeen tehdä direktiiviä kireämpää. EU:n energiatehokkuusdirektiivi velvoittaa taloyhtiöt varustamaan autopaikat latausvalmiuden mahdollistavalla putkituksella uusissa rakennuksissa sekä niissä vanhoissa rakennuksissa, joissa tehdään laaja korjaushanke rakennukseen kiinteästi kytkeytyvälle yli kymmenen autopaikan […]

11.6.2019

Sähköautojen lataus voi kuormittaa kiinteistöjen sähköverkkoja

Schneider Electric on kehittänyt energianhallintajärjestelmän, joka optimoi sähköverkon käytön, vaikka suurikin määrä sähköautoja olisi latauksessa yhdellä kertaa, kertoo Talotekniikka-lehti. Vanhojen kiinteistöjen sähköverkot eivät välttämättä kestä suuria määriä latauksessa olevia sähköautoja yhdellä kertaa. Schneiderin energianhallintajärjestelmä on suunniteltu skaalautumaan ja saamaan mahdollisimman paljon irti kiinteistön olemassa olevasta sähköverkosta.

17.5.2019

Tukes muistuttaa sähköautojen latausturvallisuudesta

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että ennen sähköauton lataamista tulisi aina varmistaa käytetyn pistorasian soveltuvuus, sillä kaikki pistorasiat eivät kestä jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Turvallisinta lataaminen on varsinaisella latausasemalla. Koteihin suositellaan asennettavaksi erityisiä latausasemia, joissa sähköauton voi ladata voimavirtaliitännästä.

7.5.2019

Neljäsosa taloyhtiöistä kaavailee sähköautojen latauspisteitä

Suomen Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan 24 prosentissa taloyhtiöistä toteutetaan sähköautojen latauspisteitä seuraavan viiden vuoden aikana. Vuoden 2019 aikana kolme prosenttia kerrostaloyhtiöistä ja kaksi prosenttia rivitaloyhtiöistä aikoo toteuttaa latauspisteitä. Latauspisteiden toteuttamista aikovien taloyhtiöiden määrä on kasvanut 5 prosenttiyksikköä vuoden 2017 syksyllä toteutetun korjausrakentamisbarometrin 19 prosentista.

29.3.2019

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin päivityksen soveltaminen alkaa keväällä 2020 – RAKLI selvitti jäsenistön näkemyksiä sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen

RAKLI toteutti maaliskuussa 2019 kyselyn jäsenistölleen sähköautojen latauspaikkojen rakentamisesta. Tarkoituksena oli selvittää RAKLIn jäsenten näkemyksiä siitä, kuinka rakennusten energiatehokkuusdirektiivin eli EPBD:n muutokset koskien sähköautojen latauspaikkojen rakentamista tulisi toteuttaa kansallisessa lainsäädännössämme ja mitä vaikutuksia tällä olisi kiinteistönomistajille. Vuonna 2018 päivitetty EPBD eli Energy Performance of Building Directive sisältää vaatimuksen kansallisen minimimäärän asettamisesta sähköautojen latauspaikoille kiinteistöissä muille […]