Rautakaupan myynti kasvoi ensimmäisen vuosipuoliskon aikana huomattavasti. Koronakriisin aikainen huhti-kesäkuun myynnin kasvu perustuu etenkin kuluttajamyyntiin. Rakennus- ja sisustuskaupan yhdistys RASI ry:n tilastojen mukaan kasvua kertyi jopa kahdeksan prosenttia.
Kasvua tuki toimialan kyky reagoida koronan tuomiin rajoitteisiin. Rautakaupan alalla reagoitiin nopeasti muuttamalla toimintatapoja kaupankäynnin jatkumiseksi saumattomasti. Verkkokauppojen lisäksi alalla kehitettiin uusia etäpalvelumalleja.
Kotona oleilu ja vapaa-ajan lisääntyminen sai ihmiset panostamaan kotiensa viihtyvyyteen ja turvallisuuteen tänä keväänä tavallista enemmän. Rautakaupan merkitys korostui kriisiaikana kodin kunnon ylläpidossa ja välttämättömien korjaustarvikkeiden saatavuuden mahdollistajana, kertoo RASI ry:n toiminnanjohtaja Minna Liuksiala.
Myynnin rakenteesta näkyy, että asiakkaat keskittyivät suurten ja kalliiden rakennusurakoiden sijaan korjaamiseen ja pieniin pintaremontteihin. Huhti-kesäkuussa erityisesti piha ja puutarha sekä vapaa-ajan tuotteiden myynti kasvoi jopa yli 23 prosenttia. Isommissa remonteissa ja korjauksissa käytettävien rakennustarvikkeiden myynti jäi maltillisemmaksi, Liuksiala sanoo.
Yhdistys toivoo hallitukselta toimia, joilla varmistetaan rakentamisen ja remontoinnin työllisyyden ja aktiivisuuden jatkuminen myös kevään jälkeen. Tukimuodoista kotitalousvähennys mahdollistaa monille kotien tarpeelliset korjaukset, ylläpitää osaltaan toimialan aktiivisuutta ja työllisyyttä sekä toimii osaltaan harmaan talouden kitkemisessä.
Lue lisää RASI ry:n tiedotteesta.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään