Kiinteistöihin asennettavien sähköauton latauslaitteiden alkuvuoden myynti oli syyskuun lopussa 20 616 kappaletta. Se on 5,9 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK).
Vuoden kolmannella neljänneksellä sähköauton latauslaitteita myytiin 7 310 kappaletta, mikä on 5,7 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Peruslatauslaitteiden myynti laski vuoden kolmannella neljänneksellä 18,1 prosenttia. Koko alkuvuonna pudotusta oli kuitenkin vain 13,7 prosenttia, sillä ensimmäisellä vuosineljänneksellä myynti kasvoi edellisvuodesta.
Hidaslatauslaitteiden myynti kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä peräti 12,5 prosenttia. Koko alkuvuoden myynti kasvoi 5,0 prosenttia edellisvuodesta. Hidaslatauslaitteet liitetään kodeista tuttuihin pistorasioihin.
Lataus pistorasiasta auton mukana kulkevalla hidaslatauslaitteen sisältävällä kaapelilla on tarkoitettu tilapäisratkaisuksi ja sopii lähinnä hybridiautoille. Täyssähköautoilijat tarvitsevat käytännössä peruslatauslaitteen, jolla ajoneuvon akun lataus on myös nopeampaa.
– Hidaslatauslaitteiden kasvaneesta kysynnästä voi päätellä, että asukkaiden ja työntekijöiden kipeästi tarvitsema latausmahdollisuus järjestetään yhä useammin lämmitystolppia parantelemalla eikä asentamalla kiinteitä peruslatauslaitteita, sanoo STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.
Kiinteistöliiton syksyn korjausrakentamisbarometrin mukaan sähköautojen latauspisteet ovat taloyhtiöiden yleisin korjaushanke seuraavien viiden vuoden aikana. Kerrostaloyhtiöissä niitä ilmoitti tekevänsä 28 prosenttia kyselyyn vastanneista taloyhtiöpäättäjistä, rivi- ja erillistaloyhtiöissä 29 prosenttia vastaajista.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään