Pyöräpysäköinti kuntoon

Pyöräpysäköinnin kehitystarpeiden selvittäminen aloitetaan piha-alueiden ja pyörien säilytystilojen katselmuksella, johon osallistuvat hallituksen jäsenet sekä tarpeen mukaan esimerkiksi isännöitsijä, huoltomies ja aktiivisia pyöräilijöitä tai muita asukkaita. Pyöräpysäköinnin toimivuudesta on hyvä kysyä mielipiteitä kaikilta asukkailta.

Pyöräpysäköinnin ratkaisuihin kannattaa panostaa erityisesti silloin, kun suunnitteilla on taloyhtiön korjauksia tai tilojen uudelleen organisointeja. Hyviä tilaisuuksia selvittää pysäköinnin kannalta toimivia ratkaisuja ovat esimerkiksi putki- tai piharemontti.

Polku parempaan pyöräpysäköintiin

1. Onko pysäköintiin varattu riittävästi tilaa?

  • Onko pyörävarastossa hylättyjä pyöriä?
  • Onko pyörävarastoissa tavaraa, jota voitaisiin säilyttää muualla?
  • Onko pyöräkellareissa hukkatilaa, joka saataisiin käyttöön järjestelemällä pyörät toisella tapaa?

2. Ovatko pyörien pysäköinti- ja säilytystilat helposti käytettäviä?

  • Onko käytössä tilaan ja tarpeeseen sopivat telineet?
  • Onko tilaa riittävästi, jotta pyörän saa helposti sille varattuun paikkaan?
  • Onko telineet sijoitettu siten, että pyörät mahtuvat paikoilleen?
  • Onko telineet tai tilavaraus pyörille sijoitettu siten, että tilan siivoaminen on mahdollista?
  • Voidaanko nykyistä pysäköintiä kehittää vaihtamalla telinetyyppiä tai poistamalla telineet tai osa telineistä?

3. Onko pyörien säilytystilaan helppo kulkea?

  • Onko käynti pyörävarastoon katutasosta?
  • Pysyykö pyörävaraston ovi avoinna pyörää siirrettäessä tai avautuuko ovi automaattisesti?
  • Onko pyörävarastoihin rakennettavissa luiska kulkua helpottamaan?

4. Onko pysäköintitila turvallinen ja mukava käyttää?

  • Onko pyörävarasto lukollinen?
  • Mahdollistavatko telineet pyörän lukitsemisen rungosta?
  • Onko valaistus tiloissa riittävä käytettävyyden ja turvallisuuden näkökulmista?
  • Onko valaistus automatisoitu?
  • Onko pyörälle pesupistettä?
  • Onko taloyhtiössä tilaa, jossa voisi huoltaa ja korjata pyörää?

5. Onko käytössä uusia tiloja pyörille tai voisiko nykyistä pyöräpysäköintiä parantaa?

  • Onko hylätyt pyörät ja muu tavara mahdollista siirtää muualle?
  • Onko pyöräpysaköinnille laadittu yhteiset säännöt?
  • Voidaanko pyöriä säilyttää jo olemassaolevassa sääsuojatussa tilassa, kuten autokatoksessa?
  • Onko mahdollista lisätä uusia ovia katutasoon varastojen käytön helpottamiseksi?
  • Onko taloyhtiössä tiloja, jotka voitaisiin muuttaa pyöräsäilytyskäyttöön, esimerkiksi kylmäkellari, tekninen tila tai autotalli?
  • Onko tontille mahdollista rakentaa pyöräkatos tai -varasto?
  • Onko mahdollista tarjota asukkaille maksullista pysäköintia esimerkiksi uusien pyöräkaappien muodossa?

 

Selvitä pyöräpysäköinnin tarpeet

Asukkaiden toiveet pyöräpysäköinnille vaihtelevat käyttötarpeen mukaan. Siksi ajatuksia pysäköinnin kehittämistarpeista on hyvä kysyä asukkailta tasaisin väliajoin. Näin myös muutokset on helpompi hyväksyä.

Pohdittavia kysymyksiä pyöräpysäköinnistä

  • Montako pyörää taloudessa on? Kuinka montaa pyörää säilytetään taloyhtiön pyöräpysäköinnissä?
  • Riittääkö taloyhtiön pyöräpysäköinti talouden tarpeisiin?
  • Onko sisätilojen pyöräpysäköintiä ylläpidetty hyvin (siisteys, järjestys, hylätyt pyörät)?
  • Onko pyöräpysäköinti järjestetty helpoksi ja toimivaksi?
  • Onko pyörällä saapuville vieraille riittävästi pysäköintipaikkoja?
  • Miten pyöräpysäköintiä tulisi kehittää?

Asukkaiden pyöräpysäköintitarpeita on hyvä kysyä pyöräilyaktiivisuuden ja vuodenaikojen vaihtelun näkökulmasta. Vuodenaikoihin liittyvä pysäköintitarpeen vaihtelu koskee lähinnä talvisäilytyksen pidempiaikaista järjestämistä sisätiloihin yleensä niille asukkaille,
jotka eivät pyöräile talvisin.

Aktiivisimmat pyöräilijät käyttävät polkupyörää useita kertoja päivässä ympäri vuoden. He arvostavat turvallista, helposti saavutettavaa ja helppokäyttöistä pyöräpysäköintiä.

Pyöräpysäköintiä suunniteltaessa on hyvä myös huomioida taloyhtiön asukkaiden pyöräilevät vieraat, jotka ilahtuvat katoksen suojissa sijaitsevista runkolukittavista pyörätelineistä.

Pyöräilyaktiivisuuden vaihtelut ja erilaiset pysäköintitarpeet on hyvä huomioida pysäköintitiloja ja telineratkaisuja suunniteltaessa.

Monenlaisia pyöriä

Pyöriä on monenlaisiin tarpeisiin. Eri pyörämallit voivat tarvita erilaisia pysäköintiratkaisuja:

Kuorma- ja laatikkopyörät, kolmipyöräiset sekä pyöräperäkärryt

Pysyvät itsenäisesti pystyssä, mutta nämä lukitaan mielellään kiinteäänkohteeseen. Vievät tavallisia pyöriä enemmän tilaa.

Sähköavusteiset pyörät

Eivät vaadi erityisiä järjestelyjä säilytyksessä. Näiden akut ladataan asunnoissa.

Lastenpyörät

Lastenpyörille ei ole omia telinemalleja. Ne on vaikea kiinnittää runkolukittaviin telineisiin ja kevyitä nostaa kattokoukkuihin.

Läskipyörä eli Fatbike

Ei mahdu tavalliseen rengastelineeseen, sillä siinä on normaalia leveämmät renkaat.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

lämmönjakokeskus

26.10.2022

Ota nämä huomioon lämmönjakokeskusta uusittaessa

Kaukolämpöverkoissa siirrytään tulevaisuudessa alhaisempiin lämpötiloihin. Tämä tulee huomioida uutta lämmönjakokeskusta hankittaessa. Lämmönjakokeskuksen voi omaksi ostamisen sijaan vuokrata myös leasing-palveluna.

14.11.2022

Kaupallinen yhteistyö

Nettiasiat kerralla kuntoon – huomioi nämä valokuidussa

Tietoliikenteen datamäärien ennustetaan kasvavan tulevaisuudessa moninkertaisesti. Pelkällä mobiiliyhteydellä ei tulevaisuudessa enää pärjää, vaan kiinteä yhteys tulee taloyhtiöissä tarpeeseen.

Valokuitunen

17.3.2023

Kaupallinen yhteistyö

Milloin ja miksi ulkoverhous kannattaa maalauttaa?

Ulkoverhouksen kuntoon ja maalaukseen vaikuttavat monet tekijät, kuten sääolosuhteet, pohjatyöt ja maalin ominaisuudet. Myös maalausurakan toteuttajalla on merkitystä.

Sorcolor Oy

piha turvalliseksi

29.3.2023

Taloyhtiön piha turvalliseksi kaikille

Miten taloyhtiö voi parantaa pihan turvallisuutta? Parasta olisi, että autoilijoille ja kevyelle liikenteelle olisi omat väylät ja lasten reitti pihan läpi olisi turvattu. Autoilija voi lisätä turvallisuutta lähtemällä liikkeelle keula edellä.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti