Parkkipaikkojen puute ja polttoaineen kallistuminen lisäävät yhteiskäyttöautojen suosiota

Seuraavina vuosina on tulossa merkittäviä muutoksia kaupunkien pysäköinnin ratkaisuihin ja -hintoihin. Asukaspysäköinnin lisäksi myös kadunvarsipaikkojen tuntihinnoittelu tulee kallistumaan huomattavasti. Polttoaineen hintakin nousee kovaa vauhtia.

Autoilun kallistumiseen vaikuttavia muutoksia ovat lisäksi väestömäärän kasvu, kantakaupungin laajeneminen, kestävien liikkumismuotojen suosiminen, ilmastotavoitteet, liikkumisen ja liikenteen digitalisoituminen, jakamistalouden kasvu, liikenteen sähköistyminen, etätyön yleistyminen sekä uusien liikkumispalvelujen tuleminen markkinoille.

Taloyhtiöiden asukkailla on yhä vähemmän mahdollisuuksia ylläpitää omaa ajoneuvoa, koska autopaikkojen määrät ovat pienet ja autoilun kokonaishinta todella suuri. Jos perheellä on kaupungissa kaksi autoa, sille toiselle on liki mahdotonta löytää parkkipaikkaa.

Kun yhden autopaikan rakennuskustannus on Helsingissä noin 50 000 euroa, taloyhtiöihin ei rakenneta parkkipaikkoja välttämättä ollenkaan. Yksi ratkaisu ongelmaan on olemassa olevien autopaikkojen tehokkaampi käyttö.

– Autopaikkoja käytetään tehokkaasti, kun autoja käytetään tehokkaasti. Yhä useampi asukas voi saada autopaikan hyödyn itselleen, jos auto on asukkaiden yhteisessä käytössä, kertoo Paul Nyberg autojen yhteiskäyttösovellusta tarjoavalta BloxCarilta Omataloyhtio.fi-sivustolla.

Taloyhtiö voi hankkia oman auton

Yritykset, järjestöt ja taloyhtiöt puntaroivat tällä hetkellä erilaisia mahdollisuuksia hankkia yhteiskäyttöauto asukkaiden käytettäväksi. Taloyhtiön omat autot ovat kuitenkin kalliita ja ne vaativat sitoutumista itse taloyhtiöltä.

– Ei ole olemassa vain yhtä ja oikeaa tapaa hankkia yhteiskäyttöautoa taloyhtiöön. Joskus on hyvä tilata taloyhtiöauto palvelun tarjoajalta, mutta siinä tapauksessa kallis satsaus tuo vain yhden yhteisessä käytössä olevan ajoneuvon taloyhtiöön. Taloyhtiön omistamassa autossa on toki etunsa, mutta myös paljon kompastuskiviä. Sille pitäisi esimerkiksi varata oma uusi autopaikka, Nyberg arvioi.

Kuka tahansa asukas voi jakaa tai lainata omaa autoaan naapureille. Asukas voi antaa autonsa maksua vastaan myös yhteiskäyttöön sovelluksella, jossa ajokortilla tunnistautuneet käyttäjät voivat maksaa ja varata auton käyttöönsä. Näin taloyhtiökin välttyy ylimääräisen parkkipaikan varaamiselta.

Omataloyhtio.fi kertoo asukkaasta, joka tienasi vuodessa yli 6000 euroa kahden pakettiauton vuokraamisella yhteiskäyttöön. Sillä katettiin vähintään vakuutusmaksut ja huoltokustannukset.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

sähkösopimuksen kilpailuttaminen

2.10.2024

Viisi vinkkiä sähkösopimuksen kilpailuttamiseen

Moni taloyhtiö miettii tänäkin syksynä sähkösopimuksen kilpailuttamista. Hinnan lisäksi tärkeitä valintakriteerejä ovat energiayhtiön maine, asiakaspalvelun taso sekä sopimuskäytännöt. Maltti on valttia, sillä taloyhtiön sähkösopimuksesta irtautuminen kesken sopimuskauden on hankalampaa kuin kuluttaja-asiakkailla.

aurinkosähköasennukset

24.4.2025

Tutkimus: Aurinkosähköasennuksissa edelleen puutteita

Tutkimuksessa kartoitettiin pientalojen aurinkosähköjärjestelmien vaatimustenmukaisuutta. Yksikään tutkituista järjestelmistä ei täyttänyt kokonaisuudessaan kaikkia sille asetettuja vaatimuksia.

laiminlyöntimaksu

19.3.2025

Saitko postia Patentti- ja rekisterihallitukselta? Toimi heti

Taloyhtiöllä on velvollisuus ilmoittaa sen kaupparekisteritiedot Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH) vuosittain. PRH voi määrätä laiminlyöntimaksun taloyhtiölle, joka ei kehotuksesta huolimatta korjaa kaupparekisteritiedoissa olevia puutteita tai virheitä.

ilman rakennuslupaa

10.12.2024

Ensi vuonna voi rakentaa piharakennuksen ilman rakennuslupaa

Uusi rakentamislaki astuu voimaan tammikuun alussa 2025. Laki mahdollistaa alle 30-neliöisen pihasaunan, majoitustilan tai varaston rakentamisen ilman rakennuslupaa. Ilman lupaa rakennettavat piharakennukset eivät saa olla asuinkäyttöön suunniteltuja.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti