Pienten ja omatoimisesti isännöityjen taloyhtiöiden tulee joulukuun alusta lähtien ilmoittaa hallinnolliset tietonsa huoneistotietojärjestelmään.
Maanmittauslaitos on avannut uuden verkkopalvelun, jossa taloyhtiöt pääsevät ilmoittamaan tietojaan. Maksuton palvelu on tarkoitettu oman toimen ohella toimiville isännöitsijöille, joiden käytössä ei ole isännöintijärjestelmää.
Isännöitsijöiden tulee ilmoittaa verkkopalvelussa taloyhtiön ja sen huoneistojen omistajien remontit, yhtiölainat ja -vastikkeet sekä kunnossapitotarveselvitykset. Tiedot on ilmoitettava kesäkuun 2026 loppuun mennessä.
Tämän jälkeen ilmoitusvelvoite on jatkuva, ja uudet tiedot täytyy päivittää aina yhtiökokouksen jälkeen tai kerran vuodessa.
Tietojen ilmoittaminen on pakollista taloyhtiöille, joissa on vähintään kuusi huoneistoa. Enintään viiden huoneiston yhtiöissä ilmoittaminen on vapaaehtoista.
Tietojen ilmoittaminen on kuitenkin pakollista tietyissä tilanteissa. Tiedot on ilmoitettava, jos taloyhtiöllä on huoneistoille jaettavaa taloyhtiölainaa tai huoneiston omistaja, pankki tai kiinteistönvälittäjä pyytää ilmoittamaan tiedot.
Asunto-osakkeen omistajan ei tarvitse ilmoittaa hallinnollisia tietoja verkkopalveluun, vaan tiedot muutostöistä ilmoitetaan vastaisuudessakin isännöitsijälle tai taloyhtiön hallitukselle.
Näin huoneistotietojärjestelmä on laajentunut
Vuosina 2019–2023 taloyhtiöiden osakeluettelot vietiin sähköiseen järjestelmään. Osakkeen omistajilla on tämän jälkeen kymmenen vuotta aikaa tehdä sähköinen omistajamerkintä.
Kesäkuussa 2025 kunnossapito- ja muutostöiden ilmoittaminen alkoi isännöintijärjestelmien kautta.
Syyskuussa 2025 pankkien ja luotonantajien ilmoitusvelvollisuus taloyhtiöiden lainoista alkoi.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään