Onko taloyhtiöllä velvollisuus toteuttaa sähköauton latauspaikka?

Valtion kunnianhimoiset sähköautoilutavoitteet eivät voi toteutua, ellei taloyhtiöihin saada latauspisteitä. Taloyhtiöistä ollaankin asian tiimoilta päivittäin yhteydessä Kiinteistöliittoon.

Liiton neuvontalakimies Tapio Haltian mukaan suuremmilta kiistoilta on toistaiseksi vältytty. Joissakin taloyhtiöissä ei kuitenkaan haluta tarttua aiheeseen, jos vain muutamalla asukkaalla on tarve sähköauton lataukselle.

– Se ajattelumalli, että lataustarve voidaan tyydyttää perustamalla yksi tai kaksi tehokkaampaa latauspistettä taloyhtiöön on ehkä hieman vanhentunut. Käytäntö on osoittanut, että sähköllä kulkevat autot halutaan ladata sellaisella parkkipaikalla, jossa auto muutenkin seisoo.

Kustannukset ja päätöksenteko kiinnostavat

Taloyhtiöiden latausinfran rakentamisen kustannuksissa on MTV:n uutisten mukaan lähes 10 000 euron eroja yhtä latauspistettä kohden. Latauspistokkeen maksaja riippuu Kiinteistöliiton mukaan taloyhtiön tilanteesta. Asiaan vaikuttaa muun muassa se, kenelle autopaikat kuuluvat; taloyhtiölle vai osakkeen omistajille.

Lisäksi tulee huomioida, miten sähköistys voidaan toteuttaa. Tuleeko sähkö huoneiston sähkömittarin takaa, jolloin lasku menee suoraan asukkaalle vai meneekö se yhtiön mittarista, jolloin kulut täytyy periä käyttäjältä muutoin.

Hyvänä lähtökohtana olisi toki se, että kustannukset kohdentuvat niille, jotka uudistuksesta hyötyvät.

Taloyhtiöllä ei ole velvollisuutta latauspaikan rakentamiseen

Lain mukaan taloyhtiöillä on velvollisuus latauspistevalmiuden toteuttamiseen vain huomattavan laajamittaisten korjaushankkeiden yhteydessä.

Esimerkiksi perinteinen putkiremontti ei välttämättä laukaise tätä velvoitetta. Velvollisuus voisi toteutua esimerkiksi silloin, kun lähdetään uusimaan samanaikaisesti vähän kaikkea: putket, sähköt ja piha. Silloinkin kyse olisi vain kaapelireittien teosta, ei käytössä olevista aktiivisista latauspistokkeista.

Voiko sähköautoa ladata moottorilämmitykseen tarkoitetusta pistorasiasta?

Olennaista on sähköturvallisuudesta huolehtiminen. Aina täytyy varmistua siitä, että käytettävät komponentit kestävät pitkäkestoista kuormitusta.

Sähköautoissa ei ole sen suurempaa paloriskiä kuin muissakaan autoissa, mutta vaikka vika ei suoranaisesti tulisi autoon sähköauton lataaminen tarkoitukseen soveltumattomasta pistorasiasta voi tehdä vaurioita talon sisällä. Esimerkiksi pistorasia voi sulaa ja mennä oikosulkuun tai kaapeli lämmetä liikaa ja aiheuttaa tulipalon.

Ensisijaisesti jokainen vastaa itse toiminnastaan, mutta taloyhtiöllä on myös vastuu kiinteistön turvallisuudesta.

Lue MTV:n juttu tästä!

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

18.12.2019

Pyöräpysäköinti kuntoon

Pyöräpysäköinnin kehitystarpeiden selvittäminen aloitetaan piha-alueiden ja pyörien säilytystilojen katselmuksella, johon osallistuvat hallituksen jäsenet sekä tarpeen mukaan esimerkiksi isännöitsijä, huoltomies ja aktiivisia pyöräilijöitä tai muita asukkaita. Pyöräpysäköinnin toimivuudesta on hyvä kysyä mielipiteitä kaikilta asukkailta. Pyöräpysäköinnin ratkaisuihin kannattaa panostaa erityisesti silloin, kun suunnitteilla on taloyhtiön korjauksia tai tilojen uudelleen organisointeja.

22.1.2018

Kiinteistölehden lakipähkinät 2017

Kiinteistölehden lakipähkinät on koonti vuonna 2017 Suomen Kiinteistölehdessä julkaistuista lakipähkinöistä. Kysymyksiin vastaavat Suomen Kiinteistöliiton, Kiinteistöliitto Uusimaan ja Suomen Vuokranantajien asiantuntijat. Kuka maksaa hissin?

9.1.2019

Vuoden 2018 lakipähkinät

Tähän artikkeliin on koottu kaikki Suomen Kiinteistölehdessä vuonna 2018 julkaistut lakipähkinät. Tilintarkastaja vai toiminnantarkastaja? Heinäkuussa 2010 muuttunut asunto-osakeyhtiölaki toi kokonaan uuden käsitteen asunto-osakeyhtiömaailmaan – toiminnantarkastus ja toiminnantarkastaja.

27.5.2016

Sähköauto tuo taloyhtiöille pohdittavaa

Ladattavat hybridit ja täyssähköautot yleistyvät. Taloyhtiöillekin tulee yhä useammin tarve miettiä latausmahdollisuutta. Helpoin ratkaisu latauskustannusten jakamiseksi taloyhtiössä on varmaankin tehdä ”älytolppia” tai muuttaa vanhoja lämmitystolppia sellaisiksi, arvioi ammattikorkeakoulu Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti