Latauspisteet kuormittavat taloyhtiöitä

Helsingin Sanomat kertoo sähköautojen määrän lisääntyneen nopeasti. Esimerkiksi helmikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista täyssähköautoja oli 12,4 prosenttia ja ladattavia hybridejä 21,6 prosenttia.

Sähkökäyttöisen auton omistaja lataisi autoaan mielellään kotinsa pysäköintipaikalla. Asiassa syntyy kuitenkin helposti erimielisyyksiä, kun yksi haluaa latausmahdollisuuden ja toinen ei. Peruskysymys kuuluu, kuka latauspisteiden rakentamisen maksaa.

Loppuvuodesta 2020 voimaan astuneessa laissa rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla todetaan:

− Sellaisen laajamittaisen korjauksen kohteena olevan asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.

Samanlainen pykälä koskee myös uudiskohteita.

Kustannukset voi kohdistaa latauspisteettä tarvitsevalle

Kun taloyhtiö päättää järjestää latauksen omana hankkeenaan, latauksen rakentaminen kustannetaan vastikkeissa. Lataus voidaan rakentaa myös niin, että hankkeen kustantavat ne osakkaat, jotka haluavat latauspisteen.

Kiinteistöliito on ohjeistanut, että kustannukset voi kohdistaa latausmahdollisuuden saajille. Tämä on lisännyt latausinvestoinnin hyväksyntää osakkeiden keskuudessa.

HS kysyi lukijoiltaan, miten lataus taloyhtiössä sujuu vai sujuuko lainkaan. Vastausten perusteella osassa taloyhtiöistä lataus sujuu jo hyvin. Moni kuitenkin kertoi ongelmista, eivätkä kaikki taloyhtiöt ole suinkaan innostuneet latauksen järjestämisestä.

Osakas ei välttämättä saa järjestää itse latausta, koska taloyhtiössä katsotaan, ettei talon sähköjärjestelmä ole riittävä kapasiteetiltaan. Toisinaan latauksen edistymistä jarruttaa isännöitsijä. Joissain taloyhtiöissä odotetaan, että asia järjestetään jonkin muun remontin yhteydessä. Usein investointia pidetään yksinkertaisesti liian kalliina.

Yhdessä taloyhtiössä osakkaat haluaisivat latauksen, mutta se edellyttäisi koko korttelin muuntajan vaihtoa, mihin muut taloyhtiöt eivät suostu. Toisessa yhtiössä autot ladataan lämmitystolpasta ja lataus sujuu hitaasti. Toiset haluaisivat joutuisamman latauksen, mutta toisille nykyinen nopeus on riittävä.

ARA-rahoitus uhkaa loppua

Valtion asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (Ara) myöntää taloyhtiöille tukea latausinfrastruktuurin rakentamiseen. Valtion budjetissa tähän on varattu 8,5 miljoonaa euroa tälle vuodelle.

Ylitarkastaja Kari Lappalainen kertoo HS:lle, että jo nyt hakemuksia on tullut niin paljon, että ne veisivät koko määrärahan, jos vastaukset hakemuksiin ovat myönteisiä.

Viime vuonna taloyhtiöiden tukea lisättiin kahdessa lisäbudjetissa, ja Lappalainen luottaa siihen, että lisää budjettirahaa on saatavissa myös tänä vuonna.

Hakemuksista kaksi kolmasosaa on tullut Uudeltamaalta.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

sähköautojen latauspisteet

3.3.2025

Sähköautojen latauspisteet taloyhtiössä – kuinka toteutuu osakkaiden yhdenvertaisuus?

Sähköautojen latauspisteiden tarve taloyhtiöissä on kasvanut. On tärkeää ymmärtää, miten latauspisteiden asennus ja hallinta vaikuttavat taloyhtiön päätöksentekoon ja osakkaiden yhdenvertaisuuteen.

Tilaajille

täydennysrakentaminen

20.2.2025

Täydennysrakentaminen onnistui yli odotusten – ”Tavoitteemme täyttyivät sataprosenttisesti”

Tamperelaisen taloyhtiön täydennysrakentamishankkeessa kaikki osui kohdalleen. Sujuva yhteistyö kaupungin, taloyhtiön ja rakentajan kanssa on tällaisessa hankkeessa kaikkein tärkeintä, sanoo As Oy Tamronkulman hallituksen puheenjohtaja Mauno Laihonen.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

sähkönsiirron tehomaksut

16.6.2025

Tehomaksut nostavat taloyhtiöiden sähkökustannuksia

Sähkönsiirron tehomaksuja peritään nykyisin yhä useammin myös taloyhtiöiden kiinteistösähkön siirrosta. Tehomaksut ovat keskimäärin nostaneet kiinteistösähkön kokonaiskustannuksia niissä taloyhtiöissä, joissa maksua peritään.

25.3.2025

Mitä taloyhtiön tulee huomioida sähköautojen latauspisteiden hankinnassa?

Kun taloyhtiö päättää toteuttaa sähköautojen latauspistehankkeen, sen kannattaa selvittää yhtiön sähköjärjestelmän kunto ja kapasiteetti sekä se, ovatko autopaikat yhtiön hallinnassa vai osakkeilla hallittavia.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti