Latauspisteet kuormittavat taloyhtiöitä

Helsingin Sanomat kertoo sähköautojen määrän lisääntyneen nopeasti. Esimerkiksi helmikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista täyssähköautoja oli 12,4 prosenttia ja ladattavia hybridejä 21,6 prosenttia.

Sähkökäyttöisen auton omistaja lataisi autoaan mielellään kotinsa pysäköintipaikalla. Asiassa syntyy kuitenkin helposti erimielisyyksiä, kun yksi haluaa latausmahdollisuuden ja toinen ei. Peruskysymys kuuluu, kuka latauspisteiden rakentamisen maksaa.

Loppuvuodesta 2020 voimaan astuneessa laissa rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla todetaan:

− Sellaisen laajamittaisen korjauksen kohteena olevan asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.

Samanlainen pykälä koskee myös uudiskohteita.

Kustannukset voi kohdistaa latauspisteettä tarvitsevalle

Kun taloyhtiö päättää järjestää latauksen omana hankkeenaan, latauksen rakentaminen kustannetaan vastikkeissa. Lataus voidaan rakentaa myös niin, että hankkeen kustantavat ne osakkaat, jotka haluavat latauspisteen.

Kiinteistöliito on ohjeistanut, että kustannukset voi kohdistaa latausmahdollisuuden saajille. Tämä on lisännyt latausinvestoinnin hyväksyntää osakkeiden keskuudessa.

HS kysyi lukijoiltaan, miten lataus taloyhtiössä sujuu vai sujuuko lainkaan. Vastausten perusteella osassa taloyhtiöistä lataus sujuu jo hyvin. Moni kuitenkin kertoi ongelmista, eivätkä kaikki taloyhtiöt ole suinkaan innostuneet latauksen järjestämisestä.

Osakas ei välttämättä saa järjestää itse latausta, koska taloyhtiössä katsotaan, ettei talon sähköjärjestelmä ole riittävä kapasiteetiltaan. Toisinaan latauksen edistymistä jarruttaa isännöitsijä. Joissain taloyhtiöissä odotetaan, että asia järjestetään jonkin muun remontin yhteydessä. Usein investointia pidetään yksinkertaisesti liian kalliina.

Yhdessä taloyhtiössä osakkaat haluaisivat latauksen, mutta se edellyttäisi koko korttelin muuntajan vaihtoa, mihin muut taloyhtiöt eivät suostu. Toisessa yhtiössä autot ladataan lämmitystolpasta ja lataus sujuu hitaasti. Toiset haluaisivat joutuisamman latauksen, mutta toisille nykyinen nopeus on riittävä.

ARA-rahoitus uhkaa loppua

Valtion asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (Ara) myöntää taloyhtiöille tukea latausinfrastruktuurin rakentamiseen. Valtion budjetissa tähän on varattu 8,5 miljoonaa euroa tälle vuodelle.

Ylitarkastaja Kari Lappalainen kertoo HS:lle, että jo nyt hakemuksia on tullut niin paljon, että ne veisivät koko määrärahan, jos vastaukset hakemuksiin ovat myönteisiä.

Viime vuonna taloyhtiöiden tukea lisättiin kahdessa lisäbudjetissa, ja Lappalainen luottaa siihen, että lisää budjettirahaa on saatavissa myös tänä vuonna.

Hakemuksista kaksi kolmasosaa on tullut Uudeltamaalta.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

6.6.2018

Taloyhtiöiden päätöksentekoa sähköautojen latauspisteiden rakentamisessa helpotettava

Kiinteistöliiton taloyhtiöille tekemän kyselyn mukaan taloyhtiöiden latauspisteille ei ole vielä riittävästi kysyntää. Samasta kyselystä selviää kuitenkin, että joka neljäs kyselyyn vastanneesta taloyhtiössä asuvasta sähköautoilijasta ei ollut saanut järjestettyä autolleen latauspistettä ollenkaan. Rahallista tukea on luvassa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta elokuussa.

20.3.2020

Kiinteistöliitto: Sähköautojen latauspistepakko tuo vaikeuksia pienille taloyhtiöille

Kiinteistöliitto kantaa huolta hallituksen esityksestä sähköautojen latauspistepakon ulottamisesta koskemaan kaikkia yli neljä autopaikkaa käsittäviä taloyhtiöitä. Hallitus antoi torstaina eduskunnalle sähköautojen latauspisteitä koskevan lakiesityksensä, joka sisältää alkuperäiseen EU-direktiiviin verrattuna huomattavia lisäkiristyksiä taloyhtiöiden velvoitteisiin. Suomenkin EU:ssa hyväksymän rakennusten energiatehokkuusdirektiivin mukaan velvollisuus latauspistevalmiuden rakentamiseen merkittävien korjaushankkeiden yhteydessä koskee kaikkia yli kymmenen autopaikkaa käsittäviä taloyhtiöitä.

30.10.2018

Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -opas on päivittynyt

Motivan julkaisemaa Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -opasta on päivitetty.  Oppaan tarkoituksena on helpottaa latauspisteiden toteuttamista yksityisissä kiinteistöissä. Oppaan painopiste on olemassa olevissa kiinteistöissä, mutta uusissa kiinteistöissä latauspisteet kannattaa muistaa jo kiinteistön suunnitteluvaiheessa. Lukija saa oppaasta perustietoa sekä ladattavista autoista että erilaisista latauspisteistä.

19.4.2017

Ladattavat autot yleistyvät, yksityisiin kiinteistöihin tarvitaan lisää latauspisteitä

Taloyhtiöiden hallitusten kannattaa varautua sähköajoneuvojen yleistymiseen ja huomioida latauspisteiden rakentaminen hyvissä ajoin. Motiva on julkaissut videon, joka neuvoo taloyhtiöitä alkuun latauspisteiden rakentamisessa. Sähköajoneuvojen lataus tapahtuu pääasiassa kotioloissa: yli 90 prosenttisesti sähköajoneuvot ladataan auton omalla paikalla kiinteistöjen pihoilla tai talleissa useimmiten öisin, ja vain vajaat 10 prosenttia latauksista tehdään julkisissa latauspisteissä.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti