Osa suurista kaupungeista pyrkii edistämään yhteiskäyttöautojen yleistymistä tarjoamalla niiden käyttäjille ilmaista pysäköintiä. Taloyhtiöt voivat myös saada huojennusta pakollisten autopaikkojen määristä hankkimalla yhteiskäyttöauton, kirjoittaa Keskisuomalainen.
Ainakin Helsingissä, Tampereella, Espoossa, Vantaalla, Oulussa ja Lahdessa kupungit myöntävät yhteisautoille pysäköintilupia keskustoissa ja asukaspysäköintialueilla. Osassa kaupungeista se on käyttäjien ohessa ilmaista myös yrityksille.
Osa kaupungeista myös höllentää vaatimusta pakollisten autopaikkojen määrästä, jos taloyhtiöön hankitaan todistetusti yhteisauto. Esimerkiksi Tampereella yksi yhteiskäyttöautopaikka vastaa viittä muuta paikkaa. Myös Helsingissä, Oulussa ja Lahdessa on samantapainen käytäntö. Espoossakin on käynnissä kokeilu taloyhtiön autopaikkavelvoitteen vähentämisestä. Vantaan kokeilussa yhteiskäyttö ei ollut suosittua, eikä kaupunki myönnä lievennystä normiin autopaikkojen määrästä.
Alan yrityksille markkina ei ole helppo, ja menestykselliset liiketoimintamallit ovat vielä haussa. Alan suurimpiin kuuluva 24 Rental Network on kuitenkin laajentamassa toimintaansa. Myynti- ja markkinointikoordinaattori Elina Toiminen kertoo yrityksen liikevaihdon kasvaneen yli 20 prosentin vuosivauhtia. Erityisesti uudiskohteissa taloyhtiöiden kysyntä on kasvanut todella reilusti, sillä rakennusyhtiöt voivat saada vähennystä rakennettavien parkkipaikkojen määrään yrityksen avulla, Toiminen sanoo.
Väyläviraston selvityksen (LVM:n julkaisu 25/2018) mukaan yhteiskäyttöautojen yleistymistä on hidastanut tietämättömyys niistä, vaikka juuri kaupunkien taloyhtiöistä löytyisi käyttäjäpotentiaalia.
Lue lisää täältä.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään