Isännöintipalvelujen laskutus on taloyhtiöille epäselvää

ylilaskutus

Yli kolmannes taloyhtiöistä on Kiinteistöliitto Uusimaan selvityksen mukaan törmännyt ongelmiin isännöintipalvelujen laskutuksessa. Runsaasta avoimesta palautteesta käy ilmi, että vastaajat pitivät erityisen hankalina kuukausipalkkion lisäksi laskutettavia niin sanottuja erillisveloitettavia töitä. Helmikuussa päättyneeseen kyselyyn vastasi 2005 taloyhtiön edustajaa Uudenmaan alueelta.

Lähes puolessa vastaajayhtiöistä isännöitsijä saa maksaa kaikki laskut ilman erillisiä hallituksen hyväksymismenettelyjä. Vain alle puolessa yhtiöistä oli käytäntö, jossa isännöintiyritykselle itselleen suoritettavat maksut kulkivat hallituksen hyväksynnän kautta.

– Pelkästään inhimillisten erehdysten välttämiseksi olisi todella tärkeää, että ainakin kaikki arkirutiineista poikkeavat laskut kulkisivat myös hallituksen jäsenen tai puheenjohtajan kautta ennen maksamista. Erityisesti korjaushankkeisiin voi liittyä riskejä vääristä tai perusteettomista laskuista, Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä toteaa.

Prosenttiperusteiset isännöintipalkkiot tuntemattomia yli puolelle

Vastaajista 63 prosenttia ilmoitti, että heidän yhtiössään ei veloiteta prosenttiperusteisia isännöinnin palkkioita. Sen sijaan 32 prosenttia ilmoitti, että heidän taloyhtiössään tällaisia veloituksia on käytössä isommissa korjaushankkeissa ja reilut 4 prosenttia ilmoitti näitä olevan käytössä kaikissa palkkioissa. Prosenttiperusteinen isännöintipalkkio kasvaa korjauksen tai hankinnan arvon mukaan.

– Todella monet vastaajat olivat kirjoittaneet kitkerää palautetta prosenttipalkkioiden perusteettomuudesta ja epäreiluudesta. Heidän mukaansa korjaushankkeen laskua maksavan isännöitsijän työmäärä ei kasva sen mukaan, onko esimerkiksi pihan asvalttia hankittu sata vai tuhat neliötä. Prosenttiperusteisessa palkkiomallissa erillisveloitus saattaa tällaisessa tapauksessa kymmenkertaistua pelkästään hankinnan arvon vuoksi, Heikkilä summaa.

Isännöintiyrityksen yhteistyösopimuksia ei tunneta

Vain vajaa viidennes vastaajista oli tietoinen isännöintiyrityksen muiden palvelutuottajien kanssa tekemistä puite- tai yhteistyösopimuksista. Noin 40 prosenttia vastaajista epäili tällaisia sopimuksia olevan ja saman verran oli tietämättömiä kyseisten sopimusten olemassaolosta.

– Saatujen vastausten perusteella valtaosa taloyhtiöistä ei ole ymmärtänyt oikeuttaan saada tietää yhteistyösopimuksista, eikä isännöintiyritys ole viestinyt niistä asiakkailleen. Isännöintiyrityksen tulee aktiivisesti kertoa taloyhtiölle kaikista sellaisista yhteistyösopimuksista, joilla voi olla vaikutusta taloyhtiöiden asioiden hoitoon suoraan tai välillisesti, Heikkilä kiteyttää.

Isännöintipalvelut taloyhtiöissä -kysely:

Kiinteistöliitto Uusimaa toteutti taloyhtiöiden puheenjohtajille ja hallituksen jäsenille kohdistetun kyselyn helmikuussa 2022. Tarkoituksena oli kysyä vastaajien näkemyksiä muun muassa isännöintipalvelujen ostamisesta, laadusta, yhteistyöstä, laskutuksesta, sopimusten päättämisestä sekä mahdollisista ongelmista. Kyselyyn vastasi 2005 jäsenyhtiön edustajaa, joista 75 prosenttia oli taloyhtiön hallituksen puheenjohtajia. Osa kyselyn tuloksista julkaistaan myöhemmin.

Linkki kyselyyn

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

ylilaskutus

27.1.2025

Vältä ylilaskutus – laskujen tarkastamisessa on syytä määritellä selkeät vastuut

Taloyhtiöille kohdistuvissa laskuissa esiintyy aika ajoin ylilaskutusta, minkä vuoksi laskujen tarkastamisen tärkeys korostuu entisestään. On suositeltavaa, että isännöitsijän lisäksi myös taloyhtiön hallitus osallistuu laskujen hyväksymiseen.

Tilaajille

26.2.2025

Kaupallinen yhteistyö

4 vinkkiä energiatehokkaaseen asumiseen

Veden osuus kiinteistöjen energiakustannuksista on lähes 40 prosenttia. Huoneistokohtaisella vedenmittauksella ja kulutuksen mukaisella vesilaskutuksella on mahdollista saada aikaan merkittäviä säästöjä.

Smartvatten

5.3.2025

Sähköautojen laturit toivat ongelmia taloyhtiölle – ”Sotkun selvittäminen vei aikaa vuoden”

Espoolainen taloyhtiö joutui ongelmiin sähköautojen latausjärjestelmän hankintaprosessissa, koska latauslaitteet eivät olleet vaatimusten mukaisia. Aikaa ja reklamaatioita tarvittiin siihenkin, että urakoitsija ja latureiden toimittaja saivat laitteet toimimaan suunnitellusti.

sähkösopimuksen kilpailuttaminen

2.10.2024

Viisi vinkkiä sähkösopimuksen kilpailuttamiseen

Moni taloyhtiö miettii tänäkin syksynä sähkösopimuksen kilpailuttamista. Hinnan lisäksi tärkeitä valintakriteerejä ovat energiayhtiön maine, asiakaspalvelun taso sekä sopimuskäytännöt. Maltti on valttia, sillä taloyhtiön sähkösopimuksesta irtautuminen kesken sopimuskauden on hankalampaa kuin kuluttaja-asiakkailla.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti