Isännöintipalvelujen digiloikka on jo tehty

Nykyinen taloyhtiöiden ja isännöintitoimistojen yhteistyö perustuu läpinäkyvään, joustavaan, nopeaan ja ehdottomasti myös digitaaliseen palveluun.

Alan edelläkävijä SKH-Isännöinti lanseerasi jo kymmenen vuotta sitten talokohtaisen Talokanavan. Taloyhtiöiden osakkailla, hallituksen jäsenillä ja tilintarkastajilla on käyttöoikeuksiensa puitteissa pääsy yhtiön tietoihin 24/7. Kaikki taloyhtiön toimenpiteet, dokumentit, asumiseen ja omistamiseen liittyvät tiedot ovat nähtävissä sekä pöytäkirjat luettavissa reaaliajassa.

Samoin kaikki taloyhtiötä koskeva tieto tallentuu sähköiseen arkistoon.

– SKH:n oma IT-kehitys perustuu asiakkaiden tarpeisiin, yhteiskunnan ja tekniikan kehitykseen sekä yhtiömme kehityshakuiseen toimintaan.

– Verkkopalvelut ja digitaalisuus ovat jo arkipäivää monilla aloilla. Taloyhtiöiden osakkaat, asukkaat ja yhtiön hallituksen jäsenet ovat tottuneet toimimaan verkossa. Miksi heidän pitäisi suostua hoitamaan isännöintiin kuuluvia asioita vanhanaikaisesti, toimitusjohtaja Markku Kulomäki sanoo.

Skype vapauttaa kokouskäytännöt

SKH:n isännöimissä taloyhtiöissä pidetään kokouksia Skypen kautta. Näin kokoukset eivät ole enää paikkaan ja aikaan sidottuja, vaan hallituksen jäsenet voivat osallistua päätöksentekoon mistä vain.

– Skypen käytön aloittaminen ei vaatinut meiltä hallituksen jäseniltä juuri mitään erityisiä toimenpiteitä, isännöitsijä lähetti hyvät ohjeet. Skype on hyvä keino, jos pitää saada joku asia nopeasti hoidettua eikä ole välttämätöntä tarvetta istua samassa tilassa kaikkien kanssa, sanoo ensimmäisten joukossa Skypen käyttöön ottaneen taloyhtiön puheenjohtaja.

Sähköinen päätöksenteko tuo myös taloyhtiölle kustannussäästöjä, kun isännöitsijätoimisto ei enää laskuta iltakokousten tunneista. Etäkokoukset ovat myös ekologinen vaihtoehto.

Ajantasaista tietoa – pankkitilin saldoa myöten

Taloyhtiöiden hallituksen jäsenet saavat joka perjantai viikkotiedotteen, jossa kerrotaan kaikki viikon aikana tehdyt toimenpiteet, taloyhtiön laskutus ja myös pankkitilin saldo. Hallituksen jäsenillä on aina ajantasainen tieto taloyhtiön tilanteesta.

Yhtiön osakkaat saavat iltaisin oman tiedotteensa, mikäli heidän asunnossaan on tehty sinä päivänä jotain toimenpiteitä.

Viestintä on tehokasta ja kattavaa. Tarvittava tieto suunnataan oikeille vastaanottajille eikä niissä kerrota henkilötietosuojan alaisia asioita.

Digitaaliset palvelut kattavat myös kulutusseurannan. Yhtiön huoltomies voi toimittaa seurannan lukemat linkkiä tai qr-koodia käyttämällä helposti ja viiveettömästi matkapuhelimen avulla.

Digitaaliset palvelut ovat oleellinen osa SKH:n ammattimaista, avointa ja palvelevaa toimintamallia.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

taloyhtiön verotus

12.2.2025

Taloyhtiön verotus – näin säästät rahaa

Yksi taloyhtiön tilinpidon perussääntö on, ettei viivan alle jää verotettavaa tulosta. Myös kiinteistöveron kanssa kannattaa olla tarkkana, varsinkin jos taloyhtiössä on tehty kiinteistön kuntoa kohentavia remontteja. Hyvällä taloussuunnittelulla taloyhtiö säästää selvää rahaa.

ilmalämpöpumppu

25.6.2025

Ilmalämpöpumppu taloyhtiössä – ota nämä huomioon pumpun hankinnassa

Ilmalämpöpumppu tarjoaa toimivan ja energiatehokkaan ratkaisun, mutta sen asentaminen taloyhtiössä ei ole aivan yksinkertaista. Ilmalämpöpumpun hankinta vaatii huolellista suunnittelua ja taloyhtiön lupaprosessin noudattamista.

9.4.2025

Talvella tehty salaojaremontti toi rivitaloyhtiölle monia etuja

Talvella tehtävässä salaojaurakassa voi olla monia hyviä puolia. Taloyhtiö saattaa saada kustannusetua, kun tarjoajia on hiljaisena aikana liikkeellä enemmän ja urakoitsijoilla hyvin henkilöstöä saatavilla. Myös asukkaille talvella tehty remontti on pienempi haitta.

neuvontapalvelut isännöitsijä

7.1.2025

Neuvontapalvelut auttavat isännöitsijää muuttuvassa arjessa

Isännöintialalla on tapahtunut monia muutoksia, mutta edelleen hyvä isännöinti vaatii asiantuntijuutta ja pykälien tuntemusta. Isännöitsijöiden apuna ja tukena ovat Kiinteistöliitto Uusimaan tarjoamat neuvontapalvelut ja koulutukset.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti