Älä kiilaudu tai takerru hississä

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto, Suomen hissiyhdistys sekä sosiaali- ja terveysministeriö ovat julkaisseet sivuston, jossa pääset matkustajaksi eri aikakauden hisseihin ja opit samalla turvallisen hissimatkustamisen periaatteet. Käy testaamassa!

Hississa.fi-sivusto on hyödyllinen myös taloyhtiöissä päätöksiä tekeville, jotka harkitsevat hissin uudistamista.

Näin voit itse vaikuttaa hissimatkan turvallisuuteen:

  • Hissin takaosa on normaalisti hissin turvallisin paikka.
  • Suuren esineen kanssa matkustettaessa turvallisin paikka on sivuseinällä.
  • Hissiin ei saa ahtautua.
  • Hississä matkustetaan rauhallisesti. Hissin herkkä turvatekniikka voi esimerkiksi pysäyttää hissin kerrosten väliin, jos hississä hypitään.
  • Lapsia pitää opastaa käyttämään hissiä. Pienimpiä on syytä valvoa: heidän sormensa ehtivät ja mahtuvat liukuovien väleihin ja kynnysrakoihin.

Hissin uusimista on syytä harkita, jos:

  • Hissi on usein pois käytöstä vikojen takia.
  • Kunnossapitokustannukset ovat kasvaneet korjausten takia.
  • Korjaukset kestävät kauan muun muassa varaosien huonon saatavuuden takia.
  • Talon asukkaita häiritsee hissistä aiheutuva melu: koneiston jyrinä, jarrujen kolahtelu tai ovien pauke.
  • Matkustajia harmittavat hissin äkkinäiset nopeuden muutokset, epätarkka pysähtyminen tai hissikorin jumiutuminen toisinaan kerrostasojen välille.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

16.2.2015

Hallittu projekti ratkaisee tyytyväisyyden rakentajaan

Rakentamisen laatu koostuu rakennushankkeen eri osapuolten toiminnasta ja yhteistyöstä. Hankkeen osapuolet painottavat kuitenkin hankkeen onnistumisessa eri tekijöitä. Rakentamisen Laatu RALA ry:n tekemä selvitys kertoo, mitkä asiat ovat tärkeimpiä, kun arvioidaan pääurakoitsijan onnistumista rakennushankkeessa.

22.11.2016

Uusi linjasaneerauskonsepti edellyttää huolellista valmistelua ja tiivistä yhteistyötä

Fira Palvelut Oy on kehittänyt linjasaneerauskonseptia, jossa tavoitteena on ollut asukkaille aiheutuvan häiriöajan puolittuminen. Konseptia on hiottu vuoden ajan, ja Helsingin Roihuvuoressa on juuri päättynyt pilottikohde, jossa asukkaan asuntoon kohdistuvat purku- ja asennustyöt tehtiin kahdessa viikossa. Linjasaneerauskonseptin kehittymistä on seurattu ammatillisen aikuiskouluttaja Amiedun, Fira Palveluiden sekä Rakentamisen Laatu RALA ry:n yhteisessä projektissa alusta saakka.

8.5.2015

RALA ryhtyy julkaisemaan yritysten saamaa palautetta

Rakentamisen Laatu RALA ry ryhtyy julkaisemaan keräämäänsä palautetta asiakasyritystensä rakennushankkeista. RALA kerää jatkuvasti palautetta kaikkien RALA-pätevien yritysten uusista referenssikohteista RALA-projektipalautteen avulla. Tätä yritysten saamaa palautetta ryhdytään julkaisemaan yrityksen pätevyystietojen yhteydessä RALAn internetsivuilla.

27.9.2016

Rakentamisen Laatu RALA ry on kehittänyt yhteisen palautetyökalun rakennusalalle

Rakentamisen Laatu RALA ry on julkaissut syyskuussa 2016 uuden työkalun, jolla rakennusalan yritykset voivat pyytää palautetta yhteistyökumppaneiltaan rakennushankkeen aikana tai sen päätyttyä. Palautteen kerääminen edistää läpinäkyvyyttä ja asiakaslähtöisyyttä koko alalla. RALA-palautteen avulla palautteen keruu on helppoa ja nopeaa, sillä palautelomake koostuu valmiista kysymyspatteristosta.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti