Onko taloyhtiöllä velvollisuus toteuttaa sähköauton latauspaikka?

Valtion kunnianhimoiset sähköautoilutavoitteet eivät voi toteutua, ellei taloyhtiöihin saada latauspisteitä. Taloyhtiöistä ollaankin asian tiimoilta päivittäin yhteydessä Kiinteistöliittoon.

Liiton neuvontalakimies Tapio Haltian mukaan suuremmilta kiistoilta on toistaiseksi vältytty. Joissakin taloyhtiöissä ei kuitenkaan haluta tarttua aiheeseen, jos vain muutamalla asukkaalla on tarve sähköauton lataukselle.

– Se ajattelumalli, että lataustarve voidaan tyydyttää perustamalla yksi tai kaksi tehokkaampaa latauspistettä taloyhtiöön on ehkä hieman vanhentunut. Käytäntö on osoittanut, että sähköllä kulkevat autot halutaan ladata sellaisella parkkipaikalla, jossa auto muutenkin seisoo.

Kustannukset ja päätöksenteko kiinnostavat

Taloyhtiöiden latausinfran rakentamisen kustannuksissa on MTV:n uutisten mukaan lähes 10 000 euron eroja yhtä latauspistettä kohden. Latauspistokkeen maksaja riippuu Kiinteistöliiton mukaan taloyhtiön tilanteesta. Asiaan vaikuttaa muun muassa se, kenelle autopaikat kuuluvat; taloyhtiölle vai osakkeen omistajille.

Lisäksi tulee huomioida, miten sähköistys voidaan toteuttaa. Tuleeko sähkö huoneiston sähkömittarin takaa, jolloin lasku menee suoraan asukkaalle vai meneekö se yhtiön mittarista, jolloin kulut täytyy periä käyttäjältä muutoin.

Hyvänä lähtökohtana olisi toki se, että kustannukset kohdentuvat niille, jotka uudistuksesta hyötyvät.

Taloyhtiöllä ei ole velvollisuutta latauspaikan rakentamiseen

Lain mukaan taloyhtiöillä on velvollisuus latauspistevalmiuden toteuttamiseen vain huomattavan laajamittaisten korjaushankkeiden yhteydessä.

Esimerkiksi perinteinen putkiremontti ei välttämättä laukaise tätä velvoitetta. Velvollisuus voisi toteutua esimerkiksi silloin, kun lähdetään uusimaan samanaikaisesti vähän kaikkea: putket, sähköt ja piha. Silloinkin kyse olisi vain kaapelireittien teosta, ei käytössä olevista aktiivisista latauspistokkeista.

Voiko sähköautoa ladata moottorilämmitykseen tarkoitetusta pistorasiasta?

Olennaista on sähköturvallisuudesta huolehtiminen. Aina täytyy varmistua siitä, että käytettävät komponentit kestävät pitkäkestoista kuormitusta.

Sähköautoissa ei ole sen suurempaa paloriskiä kuin muissakaan autoissa, mutta vaikka vika ei suoranaisesti tulisi autoon sähköauton lataaminen tarkoitukseen soveltumattomasta pistorasiasta voi tehdä vaurioita talon sisällä. Esimerkiksi pistorasia voi sulaa ja mennä oikosulkuun tai kaapeli lämmetä liikaa ja aiheuttaa tulipalon.

Ensisijaisesti jokainen vastaa itse toiminnastaan, mutta taloyhtiöllä on myös vastuu kiinteistön turvallisuudesta.

Lue MTV:n juttu tästä!

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

latauskustannusten kohdennus

10.4.2025

Mitä kustannuksia voidaan kohdentaa sähköauton lataajan maksettavaksi?

Sähköajoneuvon lataaminen omassa parkkiruudussa on arkipäivää jo monessa taloyhtiössä. Mutta mitä kustannuksia latausvastikkeeseen voidaan sisällyttää, on jo monimutkaisempi kysymys.

Tilaajille

23.4.2025

Sähköautojen latauslaitteiden myynti kääntyi kasvuun

Kiinteistöihin asennettavia sähköauton latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 9,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla jaksolla. Ladattavien autojen määrä on kasvanut noin 31 prosenttia ja täyssähköisten autojen noin 41 prosenttia vuoden 2024 alkuun verrattuna.

sähköautojen latauslaitteiden myynti laski.

22.8.2025

Sähköautojen latauslaitteiden myynti laski alkuvuonna

Kiinteistöihin asennettavia sähköauton latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 13 306 kappaletta. Se on kuusi prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liitto. 

5.3.2025

Sähköautojen laturit toivat ongelmia taloyhtiölle – ”Sotkun selvittäminen vei aikaa vuoden”

Espoolainen taloyhtiö joutui ongelmiin sähköautojen latausjärjestelmän hankintaprosessissa, koska latauslaitteet eivät olleet vaatimusten mukaisia. Aikaa ja reklamaatioita tarvittiin siihenkin, että urakoitsija ja latureiden toimittaja saivat laitteet toimimaan suunnitellusti.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti