Mihin isännöintisopimuksen sisältö perustuu?

Isännöintialalla ei ole olemassa standardimallia siitä, mitä isännöintipalveluun tulee kuulua ja mitä ei. Monesti oletetaan, että sisältö pohjautuu sellaisenaan asunto-osakeyhtiölakiin tai johonkin muuhun lakiin. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

Asunto-osakeyhtiölaissa on olemassa lakisääteisiä tehtäviä, joita hallitus voi sopimuksen pohjalta siirtää isännöitsijän hoidettavaksi, mutta isännöitsijän tehtävistä siellä mainitaan hyvin ympäripyöreästi. Se jää lähinnä ohjauksen tasolle.

Jos haluaa yksityiskohtaisemman kuvauksen isännöitsijän tehtäväkentästä, se löytyy isännöintisopimuksen liitteenä olevasta tehtäväluettelosta. Tehtäväluettelossa on yleensä määritelty yksityiskohtaisesti, mitä ylipäätään sopimuksen mukaisesti tehdään ja mikä tehtävistä kuuluu kiinteään kuukausihintaan ja mikä taas laskutetaan erikseen hinnaston tai muun sopimuksen mukaan.

Isännöintisopimuksien sisällöissä on valtavia eroja

On sopimuksia, joissa kiinteään palkkioon on sisällytetty kaikki mahdollinen. Toisessa ääripäässä ovat sellaiset sopimukset, joissa kiinteään palkkioon ei kuulu juuri mitään, vaan se vaikuttaa enemmän liittymismaksulta ja kaikki varsinainen työ laskutetaan erikseen. Näiden ääripäiden välille mahtuu myös moninainen kirjo erilaisia sopimusmalleja.

Kun taloyhtiön hallitus pyytää tarjouksia isännöinnistä, pyritään määrittämään, mitä tehtäviä halutaan kiinteän kuukausihinnan piiriin ja mitä taas isännöintiyrityksellä on lupa veloittaa erikseen. Haastavaksi tilanteen tekee se, että annetuissa tarjouksissa on laaja kirjo erilaisia hinnastoja, eivätkä yleensä vastaa täysin siihen mitä on pyydetty.

On myös mahdollista tehdä sopimus, joka kattaa kaiken kuviteltavissa olevan. Sellainen sopimus edellyttäisi isännöintiyritykseltä varautumista kyseisiin tarpeisiin. Varautumisesta aiheutuisi kustannuksia, jotka väistämättä siirtyisivät isännöintisopimuksen hintoihin. Ei siis ole yhtiöiden, eikä isännöintiyrityksien etu pitää turhaan todellista tarvetta laajempaa tarjontaa varan vuoksi tarjolla.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

24.9.2025

Taloyhtiön tyytymättömyys isännöintiin johti sopimuksen irtisanomiseen

Taloyhtiöt ovat melko tyytyväisiä saamiinsa isännöintipalveluihin, mutta kiitettävään arvosanaan on vielä matkaa. Tyytymättömyys voi johtaa asiakkuuden päättymiseen. Näin kävi As Oy Helsingin Sompasaaren Pookissa.

taloyhtiön sopimukset ja hinnankorotukset

23.9.2025

Taloyhtiön sopimukset ja hinnankorotukset – mitä hallituksen tulee tietää?

Taloyhtiön hallituksen on syytä olla perillä siitä, mitä isännöinnistä ja kiinteistönhuollosta on sovittu ja mitä niistä maksetaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan puheenjohtajista kuitenkin vain neljännes kertoo tuntevansa isännöintisopimuksen kohtuullisesti.

lataussähkön korvaaminen

17.2.2025

Mihin lataussähkön korvaaminen perustuu?

Sähköajoneuvot ovat yleistyneet nopeasti taloyhtiömaailmassa. Ajoneuvon lataajan on korvattava lataamiseen käyttämänsä sähkö yhtiölle, mutta harva tietää, mihin korvaaminen perustuu.

Tilaajille

16.9.2025

”Keskeisimmät asiat sujuvat hyvin” – tutkimus selvitti isännöinnin laadun 

Asiantuntemus ja luotettavuus ovat isännöitsijän tärkeimmät ominaisuudet. Kolmantena tulee aikaansaavuus, mutta siinä isännöitsijät voisivat vielä parantaa, käy ilmi isännöinnin laatua mittaavasta tutkimuksesta. Uudenmaan taloyhtiöt suhtautuvat isännöintiin kriittisemmin kuin muualla maassa sijaitsevat taloyhtiöt.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti