Taloyhtiöissä on erilaisia autopaikkoja. Seuraavassa käydään läpi autopaikkoihin liittyviä yleisimpiä kysymyksiä.
Autopaikat ovat yhtiön hallinnassa, ellei yhtiöjärjestyksessä ole asiasta toisin määrätty. Tällainen toisin määrääminen edellyttää yhtiöjärjestyksessä joko sitä, että autopaikat ovat erillisiä autopaikkaosakkeita tai että autopaikan hallinta on liitetty asunto-osakkeisiin. Autopaikan hallinta on liitetty asunto-osakkeisiin joko siten että asunto-osakkeiden hallintaoikeuden kohteessa ”2 h + k” lukee lisäksi ”+autopaikka” tai sitten erillisellä lauseelle ”Jokaiseen huoneistoon kuuluu numeroitu autopaikka”.
Hallintaoikeuden merkitys
Jos autopaikat ovat yhtiön hallinnassa niiden käytöstä ja luovuttamisesta osakkaiden ja asukkaiden käyttöön päättää yhtiö, käytännössä hallitus ja isännöitsijä. Osakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa paikkaa toiselle tai edelleen asunnon ostajalle, ellei tätä ole nimenomaan sallittu. Paikka ei siten siirry asuntokaupan mukana ostajalle. Yleensä paikkoja on liian vähän ja niihin on jono, jolloin asuntokaupan yhteydessä osakas menettää paikan ja se menee jonossa seuraavalle. Ostaja joutuu ilmoittautumaan jonoon viimeiseksi.
Jos taas paikka on edellä kuvatulla tavalla osakashallinnassa, on osakkeenomistajalla itsenäinen oikeus päättää paikan käytöstä sekä luovuttaa tai vuokrata paikka haluamalleen taholle.
Autopaikkojen jako
Kysymys autopaikkojen jaosta liittyy siten yhtiön hallinnassa oleviin paikkoihin. Paikat ovat yhtiön ja yhtiö vuokraa paikkoja autopaikkamaksua vastaan. Yhtiön ja paikan vuokraajan välille syntyy vuokrasopimus.
Tavallista on se, että yhtiössä on enemmän autoja ja autopaikan tarvitsijoita kuin mitä yhtiössä on autopaikkoja. Tämä synnyttää tilanteen, jossa on välttämätöntä luoda pelisäännöt siihen, kuinka autopaikkoja oikeudenmukaisesti jaetaan. Asunto-osakeyhtiölaki ei ota asiaan yksityiskohtaisesti kantaa. Laissa kuitenkin todetaan se, että myös autopaikkojen jaossa tulee noudattaa osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun periaatetta.
Mitä yhdenvertaisuusvaatimuksesta sitten seuraa? No ainakin se, että kaikille paikan tarvitsijoille on ensin luovutettava käyttöön yksi autopaikka ja jos paikkoja jää tämän jälkeen yli, niitä voidaan vuokrata kakkospaikoiksi. Edelleen jos yhtiöön muuttaa uusi asukas, joka tarvitsee autopaikan, tulee tällöin yksi kakkospaikka irtisanoa ja luovuttaa ykköspaikkakäyttöön.
Yhdenvertaisuudesta seuraa myös se, että talossa asuvat ja toimivat (liiketilat) osakkeenomistajat sekä näiden vuokralaiset ovat samassa asemassa autopaikkoja jaettaessa sekä etusijalla yhtiön ulkopuolisiin tahoihin nähden. Talossa asuva osakas tai toimiva liikehuoneisto-osakas ei siten ole etusijalla osakkaiden talossa asuviin ja toimiviin vuokralaisiin nähden. Edelleen yhdenvertaisuudesta seuraa, että tilanteessa, jossa paikkoja on liian vähän ja niihin on jatkuva kysyntä (esimerkiksi kakkosautopaikat), tulee paikkoja kierrättää määräajoin. Yhdenvertaisuuden vastaista on siten se, että paikan kerran käyttöönsä saanut, pitää sitä hallussaan kymmenien vuosien ajan, jos paikkoihin samalla jonotetaan.
Autopaikat puhuttavat taloyhtiössä. Tässä artikkelissa esitettyjä ja monia muitakin kysymyksiä pohdimme oppaassa ”Autopaikat taloyhtiössä”.
Taavi Siuko
Autopaikat ovat kohde, josta kaikki osakkaat eivät voi hyötyä esim. siksi, etteivät ikänsä tai muun syyn johdosta aja autoa. Näin ollen pyydän asiantuntijan lausuntoa, sähkölatauspaikkojen rakentamisesta uutena investointina asoy:ssä.
Voiko hankkeeseen ryhtyä taloyhtiön toimesta ja kustannuksella perien kuluista pääomavastiketta osakkaiden jakoneliöiden mukaan, vaikka paikkoja on mahdollista rakentaa vain osalle osakkaista. Hankkeen kustannus voi olla puolen vuoden hoitovastikkeen suuruinen.
Maalaisjärjellä sellainen hanke tulisi tehdä vain niiden osakkaitten kustannuksella, jotka varaavat paikan käyttöönsä, kunkin maksaessa toteutuneen hankintamenon ja mitatun sähkön kulutuksen asoy:n taloudesta erillisenä hankkeena.
Tarkkaanottaen hyöty latauspaikan hankinnasta ei ole sama kaikille heistäkään, yksi lataa enemmän kuin toinen, mutta kullakin on mahdollisuus ladata yhtä paljon ja maksaa sähköstä sen myyjälle kulutuksensa mukaan.
Vielä on sähkön myyjän asentaa taloyhtiön luvalla latauslaitteen tolppaan ja periä kaikki kulunsa sähkön hinnassa, jolloin kalliita latauspisteitä ei seiso käyttämättöminä eikä niistä maksa kukaan muu kuin paikankäyttäjä.
Jussi Manninen
Asunto-osakeyhtiömme tontilla on kymmenkunta pysäköintipaikkaa. Yhtiö on jo vanha ja niinpä sen yhtiöjärjestyksessä ei mainita pysäköintipaikoista mitään. Yhtiö vuokraa pysäköintipaikkoja ja vuokrausta varten on vahvistettu säännöt, joiden mukaan paikkoja vuokrataan ensisijaisesti talossa asuville henkilöille ja enintään yksi huoneistoa kohden. Talossa asuvat osakkaat ja osakehuoneistojen vuokralaiset ovat paikkojen jaossa yhtäläisessä asemassa. Paikka vapautuu vuokraajan muuttaessa pois tai vuokrasopimuksen muusta syystä purkautuessa. Vapautuvia paikkoja jaetaan jonotuslistan perusteella.
Nyt ovat eräät osakkaat, jotka eivät asu talossa, mutta jotka haluaisivat pihalta pysäköintipaikan omaan käyttöönsä, kyseenalaistaneet hyväksytyt vuokraussäännöt esittäen, että ne eivät asunto-osakeyhtiölain edellyttämällä tavalla kohtele kaikkia osakkaita yhdenveroisesti. Yhtiö taas vetoaa siihen, että säännöt kohtelevat tasapuolisesti kaikkien osakkaiden huoneistoissa asuvia. Kumpi tulkinta on oikea?