Viestintä lisää asukkaiden energiatietoisuutta

Energian hinnannousu osuu kipeästi taloyhtiöihin ja niiden asukkaisiin. Aktiivinen viestintä asukkaiden omista energiansäästömahdollisuuksista kasvattaa kokemusta energiansäästön tärkeydestä, havaittiin Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ilmastoinfon hankkeessa.

Juuri päättyneessä Asukasviestinnällä energiatehokkuutta taloyhtiöihin -hankkeessa taloyhtiöiden hallituksille tarjottiin tukea energia-asioista viestimiseen.

– Etenkin nyt, kun energian hinta on hurjassa nousussa, taloyhtiöpäättäjiä ja tavallisia asukkaita kiinnostaa saada tietoa energiansäästökeinoista. Loimme taloyhtiöiden avuksi valmiit käytännön työtä helpottavat viestintäpohjat energiaviestintään, kertoo projektipäällikkö Auli Honkanen.

Hankkeen verkkosivuilla on vapaasti taloyhtiöiden käytettävissä oppaat ”Energiatehokkaan asumisen avaimet” ja ”Taloyhtiön hallituksen viestintäopas energiatehokkuudesta”.

Aktiivisella viestinnällä on merkitystä

Hankkeen aikana neljässä pilottitaloyhtiössä kokeiltiin energiatehokkuuteen tähtäävän asukasviestinnän vaikutuksia käytännössä. Asukkaille ja osakkaille jaettiin tietoa siitä, miten jokainen voi säästää energiaa ja miten se vaikuttaa asumiskustannuksiin.

Asukkaille jaettiin opas energiatehokkaasta asumisesta, porraskäytäviin ripustettiin julisteita, sosiaalisen median ryhmissä tehtiin tietoiskuja ja taloyhtiöissä järjestettiin asukasiltoja.

Asukkaiden tietoisuus energiansäästömahdollisuuksia kasvoi merkittävästi hankkeen aikana. Hankkeen alussa ja lopussa tehtyjen kyselyjen perusteella asukkaat kokivat aktiivisen energiaviestinnän vaikuttavaksi.

Vaikka vastaajat kokivat energian säästämisen tärkeäksi jo lähtötilanteessa, lähes puolet vastaajista kertoi energiansäästämisen tärkeyden kasvaneen entisestään.

– Jo viestinnän määrän lisääminen kasvattaa asukkaiden tyytyväisyyttä. Energia-aihe on selvästi kiinnostava, sillä asukkaat olivat tyytyväisiä myös viestinnän sisältöön. On hienoa, että asukkaat kokivat energian säästämisen sitä tärkeämmäksi, mitä enemmän tietoa he siitä saivat, Honkanen kertoo.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

20.4.2022

Kaupallinen yhteistyö

Miten taloyhtiön korjaushankkeen viestinnässä onnistutaan?

Laajat korjaushankkeet ovat taloyhtiöille suuria taloudellisia satsauksia, jotka vaikuttavat suuresti myös asukkaiden jokapäiväiseen elämään. Mikäli korjaushankkeen viestintä on hoidettu huonosti, ei tarvittava tieto tavoita asianomaisia ja koko hankkeesta jää helposti huono kuva. Kuinka iso rooli ammattilaisilla on viestinnässä?

Raksystems

taloyhtiön turvallisuus

17.5.2022

Kuka vastaa taloyhtiön turvallisuudesta?

Ukrainan sota on saanut suomalaisten turvallisuudentunteen järkkymään. Taloyhtiöissäkin pohditaan nyt asioita, joita ei ennen tarvinnut miettiä: kuka vastaa taloyhtiön turvallisuudesta, ja voiko taloyhtiössä elää jatkossakin turvallisesti?

3.1.2022

Kerrostalo muuttui yllättäen päihdekuntoutujien asuntolaksi

Sininauhan toimitusjohtaja Kimmo Karvonen kertoo Turun Sanomille yrityksen välivuokraavan päihde- ja mielenterveyskuntoutujille asuntoja Kanslerintien taloyhtiössä. Hän sanoo, että yksittäisestä taloyhtiöstä vuokrattavien asuntojen määrän tulee olla kohtuullinen. – Asumisen valmius on parempi niillä asukkaillamme, jotka asuvat taloyhtiöissä.

sähköpula

14.11.2022

Sähkökatkoihin kannattaa varautua

Taloyhtiöissäkin on syytä varautua sähköpulasta johtuviin sähkökatkoihin. Tärkeintä on viestiä asukkaille toimista sähkökatkon aikana. Sähköpulaa voi torjua säästämällä sähköä.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti