Ratkaisu satunnaiseen autotarpeeseen: taloyhtiön yhteiskäyttöauto

Yhteiskäyttöön tarkoitettu auto voi olla erinomainen ratkaisu taloyhtiöissä, joissa julkiset yhteydet toimivat ja tarve henkilöautolle on vain satunnaista, kertoo Turun Sanomat.

Tampereen Kalevassa sijaitsevassa asunto-osakeyhtiö Koskentiessä pohdittiin hiljattain uudenlaisia liikkumisratkaisuja ja päädyttiin hankkimaan yhteiskäyttöauto. Koskentien asunto-osakeyhtiö on kaikin puolin ihanne-esimerkki tilanteesta, jossa yhteiskäyttöauto täydentään liikkumismahdollisuuksia. Taloyhtiö on suuri (asukkaita yli 400), valtaosa on 1-2 hengen talouksia, julkisen liikenteen pysäkit sekä kaupungin keskusta ovat käden ulottuvilla ja pihassa on niukalti tilaa parkkipaikoille.

Lisäksi taloyhtiössä tehty kysely paljasti, että moni toivoi henkilöautoa täydentämään liikkumismahdollisuuksia viikonlopun vapaa-ajan reissuille ja mökkimatkoille.

Yhteiskäyttöauton hankinnan tärkeimpiä kriteereitä olivat käytön helppous ja huolettomuus. Voittajaksi karsiutuneessa palveluyrityksessä esimerkiksi polttoaineen tankkaus oli ratkaistu mallikkaasti, jolloin kukaan ei aja tankkia tyhjäksi toisen maksamalla bensiinillä. Auton tuli olla myös riittävän tilava.

Yhteiskäyttöautojen vuokrauspalvelut keskittyvät Etelä-Suomeen

Turun Sanomien mukaan Suomesta löytyy ainakin tusinan verran yhteiskäyttöpalveluja ja kalustoa tarjoavia yrityksiä. Toiminta on suurilta osin keskittynyt etelän suuriin kaupunkeihin, joissa käyttäjäpotentiaalikin on suurin.

Liikenneviraston vuosi sitten julkaiseman tutkimuksen mukaan yhteiskäyttöautot voivat merkittävästi täydentää nykyistä liikennejärjestelmää. Kokonaan niiden varaan arjen liikkumista ei kuitenkaan voida jättää.

Myös Koskentiessä tämä asia oli tullut kyselyssä ilmi. Niitä, jotka olivat valmiita luopumaan omasta autosta tai koko oman auton hankinnasta yhteiskäyttöauton tullessa käyttöön, oli lähes yhtä paljon kuin heitä, jotka halusivat pitää oman auton.

Yhteiskäyttöauto hankitaan taloyhtiöön tai yritykseen eräänlaisella leasing-sopimuksella. Siitä peritään perusmaksu ja käyttömaksu eikä auto siirry missään vaiheessa vuokraajan omistukseen. Lisäksi voidaan räätälöidä erilaisia palvelupaketteja. Esimerkiksi Koskentiessä käyttäjille on kaksi maksuluokkaa: vakituiset käyttäjät ja vain satunnaisesti autoa tarvitsevat.

Koko juttu on luettevissa maanantain 3.6.2019 Turun Sanomista (painettu lehti).

 

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

22.1.2018

Kiinteistölehden lakipähkinät 2017

Kiinteistölehden lakipähkinät on koonti vuonna 2017 Suomen Kiinteistölehdessä julkaistuista lakipähkinöistä. Kysymyksiin vastaavat Suomen Kiinteistöliiton, Kiinteistöliitto Uusimaan ja Suomen Vuokranantajien asiantuntijat. Kuka maksaa hissin?

9.1.2019

Vuoden 2018 lakipähkinät

Tähän artikkeliin on koottu kaikki Suomen Kiinteistölehdessä vuonna 2018 julkaistut lakipähkinät. Tilintarkastaja vai toiminnantarkastaja? Heinäkuussa 2010 muuttunut asunto-osakeyhtiölaki toi kokonaan uuden käsitteen asunto-osakeyhtiömaailmaan – toiminnantarkastus ja toiminnantarkastaja.

7.5.2020

Uusi tietopankki avaa taloyhtiön kunnossapitovastuita

Osakkaan ja taloyhtiön kunnossapitovastuut ovat kestopuheenaihe taloyhtiöissä. Kuka maksaa kosteusvaurion korjauskustannukset? Saako rivitalopihalle rakentaa varaston?

5.11.2019

Tutkimus: Joka neljäs taloyhtiön osakas tuntee oman taloyhtiönsä talouden heikosti

Suurin osa suomalaisten taloyhtiöiden osakkaista kokee tuntevansa oman taloyhtiönsä taloudellisen tilanteen vähintään melko hyvin. Joka neljäs (23 %) osakkaista ei kuitenkaan tiedä, onko omalla taloyhtiöllä lainaa tai mitkä ovat oman taloyhtiön suurimmat menoerät. Tiedot selviävät Realia Isännöinnin IRO Researchillä teettämästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti