Sähköautojen lataamisessa piilee riski. Pelastuslaitoksille keskeinen haaste on lataamisen aikana tulipaloriski autossa, johdotuksessa tai latauslaitteessa, kirjoittaa Moottori.
Sähköautot, lataushybridit ja tavalliset hybridit tuovat mukanaan haasteita paloturvallisuudelle ja pelastuslaitoksille. Jos lataus tapahtuu kotikiinteistössä tai taloyhtiön kiinteistössä, täytyy latauspisteiden kaikkien sähköauton lataamiseen liittyvien vaatimusten täyttyä. Vastuu on lataamiseen luvan antaneella, eli käytännössä kiinteistön omistajalla. Palovahingon korvaukset maksetaan auton vastuuvakuutuksesta tai kiinteistön palovakuutuksesta. Autolle tapahtuneet vahingot kuuluvat vapaaehtoisen autovakuutuksen palovakuutuksen piiriin.
Nykyiset täyssähköautojen ja lataushybridien akut ovat litium-ioniakkuja. Korvaavaa akkuteknologiaa ei odoteta sarjatuotantoon vielä 5 – 10 vuoteen. Litium-ioniakut eivät heikennä merkittävästi kolariturvallisuutta, mutta latausvaiheessa niiden paloturvallisuusriski on suurin. Kyseiset akut ovat palavia ja saattavat syttyä itsestään lämpötilan noustessa, esimerkiksi ulkoisen lämmönlähteen tai akun oikosulun johdosta.
Ympäristöministeriö selvittää parhaillaan, tarvitaanko rakennusten paloturvallisuusmääräyksiin muutoksia sähköautojen yleistyessä.
Lue lisää täältä
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään