Sähköauton latauspiste pitää asentaa ensi vuoden loppuun mennessä myös sellaisiin ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin, joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, muistuttaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Taloyhtiöistä velvoite koskee esimerkiksi asunto-osakeyhtiöitä, jotka omistavat yli 20 pysäköintipaikalla varustetun erillisen liikehuoneiston.
– Määräaika ei koske asuinrakennuksia. Vaatimus ei liioin koske sellaisia rakennuksia, joissa ei käytetä energiaa sisäilmaston ylläpitämiseen, esimerkiksi lämmittämättömiä pysäköintitaloja, tarkentaa Traficomin erityisasiantuntija Mikko Liukkonen.
Asuinrakennuksille on omat velvoitteensa latauspisteiden rakentamiselle.
– Latauslaista tulee myös vaatimuksia muun muassa uusille ja laajamittaisesti korjattaville asuinrakennuksille ja pysäköintitaloille, joten nämä vaatimukset kannattaa tarkistaa kuntien rakennusvalvonnasta.
Jos vaatimuksen ehdot täyttyvät, rakennuksen omistajan on huolehdittava, että rakennuksen yhteyteen on asennettuna vähintään yksi sähköauton latauspiste. Ainoastaan mikroyritykset on rajattu tämän vaatimuksen ulkopuolelle.
Latauspiste voidaan asentaa mille tahansa kiinteistöllä sijaitsevalle pysäköintipaikalle.
– Jos pysäköintipaikalla on jo ennestään jakeluinfralain mukainen julkinen latauspiste, se riittää täyttämään myös latauslain velvoitteen, kertoo Liukkonen.
Latauspisteen on oltava vähintään 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten. Lisäksi sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt rakennuksen omistajille työkalun, jonka avulla voi tehdä alustavan arvion sähköauton latauspisteen asennusvelvoitteesta.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään