Kiinteistöpalveluyrityksillä kirittävää digitalisaatiossa

Digitalisaatio on vasta tekemässä tuloaan kiinteistöpalvelualalle eikä sen merkityksestä toimialalle tai yritysten toiminnalle ole vielä selkeää kuvaa. Asiaa selvitettiin Tampereen teknillisen yliopiston tutkimuksessa, jossa vertailtiin digitaalisuuden nykytilaa ja kehityssuuntia kiinteistö- ja rakennusalan yrityksissä.

Investoinnit digitalisointiin ovat kasvamassa lähivuosina siitäkin huolimatta, että saavutettavat hyödyt koetaan suhteellisen epävarmoiksi. Digitalisaatio nähdään kiinteistöpalvelualalla ennen kaikkea toiminnan tehostajana ja kustannustehokkuuden parantajana, ei niinkään uuden liiketoiminnan synnyttäjänä.

– Alalla on paljon pieniä paikallisia yrityksiä, jotka eivät vielä koe digitalisaatiota merkitykselliseksi omassa liiketoiminnassaan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Sen sijaan isot valtakunnalliset yritykset ovat kokeneet ”digiherätyksen” ja tekevät kovasti töitä oman liiketoiminnan digitalisoimiseksi, kiteyttää tutkimuksen toteuttanut tekniikan tohtori Jukka Puhto.

Asiakkailla osin eroavat näkemykset digitalisaatiosta

Tutkimuksen mukaan toimialan asiakkaat, kiinteistönomistajat, kokevat digitaalisuuden merkittävämmäksi asiaksi kuin kiinteistöpalveluyritykset. Kyselyyn vastanneista alan yrityksistä13 % oli sitä mieltä, että digitalisoinnin avulla ei ole mahdollista tuottaa arvoa asiakkaille. Kiinteistönomistajista yksikään ei nähnyt asiaa samalla tavalla.

– Tässä on ehkä pohdinnan paikka toimialalle. Mitä merkitsee, että asiakkaat kokevat digitaalisuuden tärkeämmäksi, Puhto kommentoi tuloksia.

Näkemyseroja löytyi myös siinä, kuinka hyvin digitaalisuutta hyödynnetään. Noin joka kolmas kiinteistöpalvelualan vastaajista koki, ettei digitaalisuudella ole merkitystä yritysstrategian tasolla. Näkemykseen yhtyi ainoastaan 11 % kiinteistönomistajista. Vastaavasti digitaalisuus oli ennalta suunniteltua ja huomioitu osana yrityksen liiketoimintastrategiaa ainoastaan 8 %:ssa kiinteistöpalveluyrityksistä, kun asiakasorganisaatioissa vastaava luku oli 39 %.

– Strateginen näkemys digitalisaatioon puuttuu vielä useimmilta yrityksiltä, Puhto lisää.

Digitalisaatiota hyödynnettävä kilpailussa pärjäämiseksi

Puhdon arvion mukaan tulevaisuudessa sellaiset yritykset tippuvat kilpailusta, jotka eivät kykene integroitumaan alan yleisiin järjestelmiin eivätkä pysty tarjoamaan asiakkaille digitaalisia asiakaspalvelukanavia ja palveluja. Myös kiinteistöpalvelualalla on tulevaisuudessa kyettävä tarjoamaan asiakkaalle mahdollisuus hoitaa asioitaan digitaalisen kanavan kautta mobiililaitteella.

– Paikallisilla suojatuilla markkinoilla voi pärjätä pidempään, mutta mitä avoimemman kilpailun piirissä yritys toimii, sitä vahvemmin digitalisaatiota on hyödynnettävä kilpailussa pärjäämiseksi, Puhto toteaa.

Yritysten keskeisin haaste on uudistaa innovaatiotoimintaansa siten, että toimialan ulkopuolista digiosaamista kyetään hyödyntämään oman liiketoiminnan kehittämiseksi. Yhtälailla tärkeää on oppia tekemään yhteistyötä asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden kanssa yhteisten digitaalisten toimintaratkaisujen kehittämiseksi.

Tutkimuksen toteutti Tampereen teknillisen yliopiston Rakennustekniikan laitos yhteistyössä Tietojohtamisen ja logistiikan laitoksen kanssa. Kysely lähetettiin noin 800 yritykselle Kiinteistötyönantajien, Raklin ja Talonrakennusteollisuuden jäsenistössä. Vastausprosentti oli noin 18 ja vastaajat pääosin (82%) johdon edustajia. Kyselyn käytännön toteutuksesta vastasi BES Built Environment Services.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

27.10.2025

Milloin hallitus voi käydä osakkaiden huoneistoissa?

Hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä on oikeus päästä osakehuoneistoon silloin, kun se on tarpeellista huoneiston kunnon tai hoidon valvomiseksi taikka kunnossapito- tai muutostöiden suorittamiseksi taikka valvomiseksi. Vierailusta on aina pyrittävä sopimaan osakkaan tai huoneiston haltijan kanssa etukäteen.

Tilaajille

26.3.2025

Sähköpaloja yli 2 300 vuodessa – akku- ja laturipalojen määrä noussut vuosi vuodelta

Sähköpaloja kirjattiin viime vuonna pelastustoimen tietokantaan 2 340. Pienelektroniikan akuista ja latureista syttyneiden palojen määrä on noussut vuosi vuodelta. Se ei silti ole kovin suuri suhteessa kodeissa olevien akkujen ja latureiden määrään.

11.4.2025

ISA-järjestelmän tulevaisuus puntarissa – yhdistyksen toiminta siirtyi vuodenvaihteessa Isännöintiliittoon

Isännöinnin Auktorisointi ISA ry:n hallitus päätti viime vuoden lopulla siirtää yhdistyksen operatiivisen toiminnan Isännöintiliitolle. ISA jatkaa toimintaansa, mutta tulevaisuus on vielä auki.

tulipalo kerrostalossa

4.2.2025

Älä poistu savuiseen rappukäytävään kerrostalopalossa

Jos kerrostalon rappukäytävästä leviää asuntoon savun hajua, oikea toimintatapa on jäädä omaan asuntoon ja soittaa hätänumeroon. Vaarallisinta on yrittää poistua savuista rappukäytävää pitkin. Rakennuksen palo-osastointi estää palon ja savukaasujen leviämisen huoneistojen välillä.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti