Kiinteistöliitto ei kannata sähköautojen latauspisteisiin tiukempaa sääntelyä kuin EU-direktiivi edellyttää

Kiinteistöliitto ei kannata hallituksen suunnitelmia velvoittaa kiinteistönomistajat esitetyssä laajuudessa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä. Kiinteistöliiton mielestä EU:n energiatehokkuusdirektiiviin kirjatut velvoitteet riittävät edistämään latauspisteiden yleistymistä, eikä kansallisesta lainsäädännöstä ole tarpeen tehdä direktiiviä kireämpää.

EU:n energiatehokkuusdirektiivi velvoittaa taloyhtiöt varustamaan autopaikat latausvalmiuden mahdollistavalla putkituksella uusissa rakennuksissa sekä niissä vanhoissa rakennuksissa, joissa tehdään laaja korjaushanke rakennukseen kiinteästi kytkeytyvälle yli kymmenen autopaikan pysäköintialueelle.

Hallitus puolestaan esittää, että velvollisuus latausvalmiuden mahdollistavan putkituksen rakentamiseen koskisi jo useamman kuin neljän autopaikan pysäköintialueita, eli esimerkiksi viiden huoneiston rivitaloyhtiöitä.

Kun latauspisteen mahdollistava infrastruktuuri olisi rakennettu, hallituksen esityksen mukaan asukkaalla olisi mahdollisuus vaatia taloyhtiötä viipymättä rakentamaan latauspiste.

– Tällaisen velvoitteen asettaminen taloyhtiöille olisi käytännössä ongelmallista muun muassa osakkaiden yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta”, sanoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Tilanteessa joudutaan pohtimaan myös taloyhtiön sähköjärjestelmän riittävyyttä. Sähköliittymän ja pääkeskuksen muutostöiden kustannusvaikutus voi olla varsin merkittävä.

Kiinteistöliitto katsoo, että latausmahdollisuuksien toteuttamista edistetään parhaiten kunkin taloyhtiön tilanteet ja tarpeet huomioiden. Myös olemassa olevaa julkista tukea latausmahdollisuuden toteuttamiseksi on edelleen mahdollista kehittää.

– Lisäksi on huomioitava, että ylenpalttisten velvoitteiden asettaminen sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseksi on poissa muista tärkeistä kiinteistön korjaus- ja kehitystarpeista, kuten energiatehokkuuden parantamisesta, Haltia huomauttaa.

 

Kiinteistöliiton lausunto Hallituksen esityksestä sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä

 

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

29.10.2021

Tutkimus: Ilmasto-olosuhteet vaikuttavat sähköautojen latausratkaisuihin

LUT-yliopiston tutkimushanke ”Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä” tarjoaa vastauksia sähköautojen latauspisteiden mitoituksen tueksi ja antaa hyvän yleiskuvan kylmien olosuhteiden vaikutuksesta lataukseen. − Mittasimme joukon sähköautoja laboratoriossa ja havaitsimme, että autojen latauksen tehoprofiili on hyvin lämpötilariippuvainen. Lisäksi autojen kuluttama energia lisääntyy ajon aikana kylmissä olosuhteissa, projektipäällikkö Ville Tikka sanoo.

13.10.2021

Sähköautojen latauspisteisiin myönnettävät tukirahat loppumassa kesken – ensi vuonna tuen ehdot kiristyvät

Taloyhtiöt ovat ryhtyneet toteuttamaan sähköautojen latauspisteitä innolla. Hakemukset ovat kuitenkin jo ylittäneet tälle vuodelle varatut määrärahat. Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA arvioi, että loppuvuoden aikana tukirahoja tarvittaisiin vielä 3,0–3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tämän vuoden aikana tukihakemuksensa jättäville voitaisiin myöntää tukea tänä vuonna voimassa olevien avustusehtojen mukaan.

4.4.2022

Kadunvarsilatauspisteiden puute hidastaa sähköautojen yleistymistä

Suomessa latausta tarvitsevien autojen määrä kasvaa latauspisteitä rivakammin. Kun vuoden 2020 lopussa täyssähköautojen määrä yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohti oli 27 autoa, niin vastaava vertailuluku viime vuoden lopussa oli 33 autoa. Tiedot ilmenevät Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista.

17.1.2022

Sähköautojen latauspisteavustusta myös yritysten parkkipaikoille

Yhä useampien yritysten ja yhteisöjen autopolitiikka edellyttää vähäpäästöisen auton hankkimista. ARAn avustuksella edistetään sähköautojen latausmahdollisuuksien yleistymistä työpaikkakiinteistöillä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti. Avustus on tarkoitettu työnantajille ja työssäkäyntirakennuksen tai kiinteistön omistaville yhteisöille tai henkilöille pääsääntöisesti työntekijöiden käyttöön tarkoitettujen latauspisteiden hankintaan.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti