energiatehokkuusdirektiivi

Uusimmat artikkelit

7.1.2022

Asunnonomistajia uhkaa kallis remonttilasku EU:n suunnitteleman energiatehokkuusdirektiivin johdosta

EU:n komission ehdotus rakennusten energiatehokkuutta koskevien sääntöjen yhdenmukaistamiseksi on herättänyt porua monella taholla. Ehdotuksen mukaan jokaisen EU-maan on määriteltävä rakennuskannastaan energiatehokkuudeltaan heikoimmin suoriutuva 15 prosentin osuus. Näille rakennuksille olisi asetettava sama energiatehokkuustodistuksen luokka G.

10.1.2020

Putkiremontti kannattaa tehdä huoneistokohtaisia vesimittareita asennettaessa

Osalle taloyhtiöitä energiatehokkuusdirektiivin edellyttämät huoneistokohtaiset vesimittarit käyvät kalliiksi. Mittarien asentaminen ilman putkiremonttia voi asiantuntijan mukaan olla lähes mahdotonta, kirjoittaa Ilta-Sanomat (10.1.2020). Vedenkulutusasiantuntijayritys Verton vanhempi erityisasiantuntija Tapio Rask kertoo, että ilman putkiremonttia huoneistokohtaisten vesimittarien asentaminen on lähes mahdotonta, ja teknologia edellyttää tässäkin putkien katkaisua anturia varten.

10.1.2020

Taloyhtiöiden vedenkulutuksen mittaamisesta pakollista joka asunnossa

Vuonna 2018 voimaan tullut EU:n energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että taloyhtiöiden veden kulutuksen laskutus perustuu asuntokohtaiseen kulutuksen mittaamiseen. Aikaraja lainsäädännölle on syksyllä, kirjoittaa Taloussanomat. Direktiivi edellyttää, että taloyhtiöiden vesilasku perustuu jatkossa asuntokohtaiseen kulutuksen mittaamiseen ja lasku muodostuu käytetyn veden sekä sen lämmittämiseen käytetyn energian määrästä.

8.11.2019

Kiinteistöliitto ei kannata sähköautojen latauspisteisiin tiukempaa sääntelyä kuin EU-direktiivi edellyttää

Kiinteistöliitto ei kannata hallituksen suunnitelmia velvoittaa kiinteistönomistajat esitetyssä laajuudessa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä. Kiinteistöliiton mielestä EU:n energiatehokkuusdirektiiviin kirjatut velvoitteet riittävät edistämään latauspisteiden yleistymistä, eikä kansallisesta lainsäädännöstä ole tarpeen tehdä direktiiviä kireämpää. EU:n energiatehokkuusdirektiivi velvoittaa taloyhtiöt varustamaan autopaikat latausvalmiuden mahdollistavalla putkituksella uusissa rakennuksissa sekä niissä vanhoissa rakennuksissa, joissa tehdään laaja korjaushanke rakennukseen kiinteästi kytkeytyvälle yli kymmenen autopaikan […]

29.3.2019

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin päivityksen soveltaminen alkaa keväällä 2020 – RAKLI selvitti jäsenistön näkemyksiä sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen

RAKLI toteutti maaliskuussa 2019 kyselyn jäsenistölleen sähköautojen latauspaikkojen rakentamisesta. Tarkoituksena oli selvittää RAKLIn jäsenten näkemyksiä siitä, kuinka rakennusten energiatehokkuusdirektiivin eli EPBD:n muutokset koskien sähköautojen latauspaikkojen rakentamista tulisi toteuttaa kansallisessa lainsäädännössämme ja mitä vaikutuksia tällä olisi kiinteistönomistajille. Vuonna 2018 päivitetty EPBD eli Energy Performance of Building Directive sisältää vaatimuksen kansallisen minimimäärän asettamisesta sähköautojen latauspaikoille kiinteistöissä muille […]

6.4.2018

EU:n energiatehokkuusdirektiivi tuo uusia vaatimuksia suomalaisille taloyhtiöille

Uudiskohteiden ja isoja korjaushankkeita teettävien taloyhtiöiden on varauduttava sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen. EU:n päivitettävä rakennusten energiatehokkuusdirektiivi tuo uusia vaatimuksia suomalaisille taloyhtiöille. Direktiivi vauhdittaa esimerkiksi sähköautojen latauspisteiden rakentamista, sillä lähivuosina uusiin taloyhtiöihin on rakennettava valmiiksi latauspisteiden kaapeloinnin mahdollistava infrastruktuuri.