Isännöinti on myös asiakaspalvelua – moni ei tiedä, mitä isännöitsijän tehtäviin kuuluu

Artikkeleita pystyy kuuntelemaan ainoastaan kirjautuneena

Asiakaspalvelu on keskeinen osa isännöintipalvelua. Puutteet palvelun laadussa on hyvä ottaa rohkeasti puheeksi isännöitsijän kanssa.

Asiakaspalvelu on yksi näkyvimmistä isännöinnin osa-alueista, ja se myös kirvoittaa helposti palautetta taloyhtiön osakkailta ja asukkailta. Mielikuva isännöinnin laadusta kärsii, jos isännöitsijää ei saa kiinni tai asiat eivät tunnu edistyvän.

– Isännöinnin tulee olla kumppani, joka toimii avoimesti ja asiakkaan etua ajatellen. Palvelun tulisi olla helposti saavutettavissa eri kanavia pitkin eli niin toimistolla käyden, puhelimella tai sähköisten kanavien kautta, toteaa REIM Tampereen isännöitsijä Minna Kelola.

Artikkeli on kirjautuneille

Lue tämä artikkeli ilmaiseksi!

Kiinteistömedia-tilin luomalla pääset lukemaan tämän artikkelin ilmaiseksi. Luo tunnus tai kirjaudu sisään!

Annika Pihlajamäki

Kirjoittaja työskentelee kustannustoimittajana Kiinteistömedia Oy:ssä. Hän kuuluu myös kotitaloyhtiönsä hallitukseen.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

Isännöintikartellista annettiin päätös.

12.9.2025

Isännöintikartellista annettiin päätös – ”Nyt on saatu isännöinnille rajanveto, mitä saa tehdä ja mitä ei”

Korkein hallinto-oikeus antoi kesäkuun lopulla ratkaisunsa isännöintialan kartellista. Kartellissa Isännöintiliitto ja kuusi isännöintiyritystä sopivat 2014–2017 keskenään isännöintipalvelujen hinnoista ja pyrkivät korottamaan valtakunnallisesti isännöintitoimialan hintatasoa.

oto-isännöinti

26.6.2025

Mitä tarkoittaa oto-isännöinti ja milloin sitä kannattaa käyttää?

Oman toimen ohessa toimivan eli oto-isännöitsijän olisi hyvä olla oppimis- ja tiedonhaluinen toimija, joka tunnistaa oman osaamisensa rajat ja hakee tarvittaessa ulkopuolista asiantuntija-apua. Tärkeintä on, että hänellä on riittävästi aikaa isännöitsijän töiden hoitamiseen.

24.9.2025

Taloyhtiön tyytymättömyys isännöintiin johti sopimuksen irtisanomiseen

Taloyhtiöt ovat melko tyytyväisiä saamiinsa isännöintipalveluihin, mutta kiitettävään arvosanaan on vielä matkaa. Tyytymättömyys voi johtaa asiakkuuden päättymiseen. Näin kävi As Oy Helsingin Sompasaaren Pookissa.

5.11.2025

Kaksi puheenjohtajaa kertoo, miksi isännöitsijä meni vaihtoon

Yhteistyö isännöitsijän kanssa saattaa sujua kuin tanssi – tai aiheuttaa harmaita hiuksia koko hallitukselle. Toisinaan epäluottamus johtaa isännöitsijän vaihtamiseen. Kiinteistölehti Lounais-Suomi kysyi kahden turkulaisen taloyhtiön kokemuksista.