Kesälomien jälkeen kävin pitkän puhelun erään taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa. Hän oli joutunut epätoivoiseen tilanteeseen luottaessaan isännöitsijänsä ammattitaitoon. Kaikki ei sujunutkaan lakipykälien mukaan, ja seurauksena oli oikeudenkäynti. Sekä puheenjohtaja että isännöitsijä saivat tuomion.
Toisessa taloyhtiössä puolestaan isännöitsijä hyväksyi virheellisiä laskuja, jätti perimättä käyttömaksuja eikä hoitanut rakennustöitä koskevia reklamaatioita. Taloyhtiölle koitui merkittäviä taloudellisia menetyksiä. Isännöintiyritys meni vaihtoon, minkä jälkeen asiat ovat sujuneet.
Voiko taloyhtiö luottaa isännöitsijänsä ammattitaitoon ja osaamiseen? Kuten minkä tahansa palvelun, myös isännöinnin laatu vaihtelee yritysten ja henkilöiden välillä. Taloyhtiöiden hallituksen jäsenet ovat yleensä maallikoita kiinteistönpidossa, minkä vuoksi heille suositellaan ammatti-isännöinnin hankkimista. Ammattilaisen kanssa lähtökohtana pitäisi tietenkin olla, että tämä osaa asiansa.
Tavallisesti näin onkin. Kiinteistöliiton tuoreen isännöinnin laatua koskevan kyselyn perusteella taloyhtiöt ovat melko tyytyväisiä isännöintipalveluihinsa. Erinomaisesta ollaan kuitenkin kaukana: omaa isännöitsijäänsä suosittelisi reilusti alle puolet vastaajista, isännöintiyritystä vielä harvempi.
Viime vuoden alussa aloittanut isännöinnin eettinen neuvosto on tähän mennessä antanut yhteensä seitsemän varoitusta isännöintiyrityksille, yhdelle jo toistamiseen. Kehitystyötä ja avoimuutta yhä tarvitaan. Hyvääkin on tapahtunut: isännöintikartellista annetun tuomion arvioidaan yleisesti siistineen alaa ja selkiyttäneen pelisääntöjä.
Alussa mainitun epätoivoisen hallituksen puheenjohtajankin tapaus sai hyväksyttävän loppuratkaisun, kun puheenjohtaja pääsi sopuun vahingon aiheuttaneen isännöintiyrityksen kanssa.
Haluatko kommentoida blogia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään