Salamatkustavasta luteesta taloyhtiön luvaton asukas

Kesäaikaan reissatessa saattaa matkalaukun mukana tulla kotiin myös epämiellyttäviä salamatkustajia eli luteita. Luteiden torjunnassa huolellisuus matkatavaroiden kanssa on avainasemassa. Jos tuholaiset pääsevät matkatavaroiden mukana reissukohteesta kotiin, asukkaan on heti ilmoitettava asiasta taloyhtiölle. Taloyhtiön puolestaan on tärkeää ryhtyä välittömästi torjuntatoimiin.

Matkailijan kannattaa heti matkakohteeseen saapuessa tarkastaa hotellihuone luteiden varalta. Jos huoneessa on merkkejä luteista, kuten mustia ulostepilkkuja sängyn alapuolella tai sängynjaloissa, havainnoista kannattaa ilmoittaa hotellin vastaanottoon ja pyytää vaihtoa toiseen huoneeseen.

”Vaikka huoneessa ei olisikaan merkkejä luteista, ennen kotimatkaa on hyvä tarkastaa matkalaukun saumat ja sisukset. Kotona voi varmuuden vuoksi laittaa matkalaukut pariksi tunniksi 70-80-asteiseen saunaan”, neuvoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Jos varotoimista huolimatta lude pääsee kotiin, on asiasta ilmoitettava välittömästi isännöitsijälle tai taloyhtiön hallitukselle.

”Luteiden torjunta muuttuu vaikeammaksi ja kalliimmaksi, mitä pitempään niille antaa aikaa levitä huoneistosta toiseen”, Pynnönen varoittaa.

Taloyhtiön kannattaa huolehtia tuholaistorjunnasta

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkeenomistaja on lähtökohtaisesti vastuussa huoneistonsa sisäosien kunnossapidosta, kun taas taloyhtiön vastuulle kuuluvat rakenteiden, eristeiden ja perusjärjestelmien, kuten viemäri- ja ilmanvaihtojärjestelmien, kunnossapito. Näin ollen osakas on lähtökohtaisesti vastuussa luteiden hävittämisestä, jos luteet ovat kulkeutuneet huoneistoon esimerkiksi matkalaukussa ulkomaanreissun tuliaisina.

Kiinteistöliiton näkemyksen mukaan taloyhtiön kannattaa kuitenkin huolehtia asianmukaisen tuholaismyrkytyksen tilaamisesta viivytyksettä, kun tieto yksittäisen huoneiston ludeongelmasta on saatu. Ripeän puuttumisen johdosta on mahdollista välttää luteiden leviämisen aiheuttamat laajat torjuntatoimet kuluineen.

Kristel Pynnösen mielestä lopullinen vastuu yksittäiseen huoneistoon rajautuvan ludeongelman torjumiskustannuksista on punnittava tapauskohtaisesti.

”Esimerkiksi tilanteissa, joissa asukas on laiminlyönyt luteiden torjuntaan liittyviä torjuntaohjeita tai estänyt torjuntatoimet, voidaan asukkaan vastuuta torjuntakustannuksista pitää selvänä”, Pynnönen sanoo.

Viisi vinkkiä luteiden välttämiseksi

  1. Tarkasta paikat matkakohteessa
  2. Tarkasta matkatavarat ennen kotimatkaa
  3. Yritä hävittää mahdolliset salamatkustavat luteet heti matkan jälkeen
  4. Ilmoita luteista viipymättä taloyhtiölle
  5. Taloyhtiö hoitaa tuholaismyrkytyksen viivytyksettä

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

asukkaiden henkilötietojen käsittely

30.7.2025

Tietosuoja taloyhtiössä – miten asukkaiden henkilötietoja tulee käsitellä?

Taloyhtiön on oltava tarkkana asukasluetteloiden ja henkilörekisterien kanssa. Tietoa ei kannata kerätä tarpeettomasti eikä sitä saa jakaa ulkopuolisille. Viranomaisille tietoja saa luovuttaa viranomaistehtävien suorittamiseksi.

DNA asukastapahtuma

8.4.2025

Kaupallinen yhteistyö

DNA Asukastapahtuma huolehtii netit kuntoon

DNA Asukastapahtuma huolehtii taloyhtiön netit kuntoon muutama päivä ennen palveluiden kytkentää. Näin kaikki on valmista kytkentäpäivänä ja netin käyttöönotto on helppoa.

DNA

digiturvallisuus

13.11.2024

Digiturvallisuus on tärkeää taloyhtiössäkin

Taloyhtiön tietoverkkoja vastaan voidaan yrittää hyökätä, minkä vuoksi laitteet on hyvä suojata. Digiturvallisuudesta ovat vastuussa niin teleoperaattori, isännöitsijä, huoltoyhtiö, taloyhtiön hallitus kuin osakkaatkin. Rakennusteollisuus RT:n digitaalisen turvallisuuden asianhoitaja Ari Järvinen suosittelee tekemään taloyhtiölle digiturvallisuusohjeet.

taloyhtiön tilinpäätöksestä hyötyä

5.2.2025

Viisi faktaa taloyhtiön tilinpäätöksestä

Tilinpäätös on tärkeä tietopaketti taloyhtiön taloudellisesta tilanteesta. Siitä hyötyvät niin osakkaat kuin asunnonostajatkin. Toimintakertomus täydentää tilinpäätöstä ja avaa osakkaille taloyhtiön toimintaa ja taloudellista tilannetta.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti