Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin viime vuonna 30 382 kappaletta. Se on 13,3 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Sähköteknisen kaupan liitto (STK).
Hidaslatauslaitteiden myynti piti pintansa ja jopa kasvoi 1,4 prosenttia edellisvuodesta 12 368 kappaleeseen. Hidaslatauslaite tarjoaa autolle tyypillisesti 230 voltin jännitteen kodeissakin käytettävästä sukopistorasiasta.
Tällöin latausvirta on usein rajoitettu 8 ampeeriin ja latausteho jää alle kahteen kilowattiin. Hidaslatauslaitteilla korvataan muun muassa taloyhtiöiden autopaikkojen pistorasiakoteloita, joita on käytetty lämmitykseen.
– Hidaslatauslaitteiden menekin vahvuus vielä ARA-tukien loputtuakin kertoo tarpeesta varustaa taloyhtiöiden autopaikkoja ja yritysten pysäköintialueita latausmahdollisuudella, sanoo STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.
Peruslatauslaitteiden myynti laski 21,2 prosenttia edellisvuodesta ja oli 18 014 kappaletta. Peruslatauslaitteen pistorasia tai pistoke on eurooppalainen Type 2, jonka latausteho on enintään 22 kW.
– Peruslatauslaitteiden myynti oli pirteää lähinnä viimeisellä vuosineljänneksellä. Tämä johtunee siitä, että vuodenvaihteessa muiden kuin asuinrakennusten omistajilla täyttyi määräaika varustaa tietynsuuruiset pysäköintialueensa latauspisteillä, Muhonen arvioi.
Kiinteistöliiton syksyn 2024 korjausrakentamisbarometrin mukaan sähköautojen latauspisteet ovat alkavalla viisivuotiskaudellakin selkeästi yleisin kerrostaloyhtiön ylläpito- tai korjaushanke. Hankkeiden määrä on hieman pienentynyt, koska latauspisteitä on rakennettu paljon jo monen vuoden ajan.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään