Sähköautojen latauksen aiheuttama huipputehon kasvava tarve tuo tulevaisuudessa vaikeuksia valtaosalle kiinteistöistä. Latauskuluja voidaan kuitenkin hallita älyratkaisuilla, muistuttaa Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL.
Julkisuudessa on viime aikoina keskusteltu korkeimman sähkötehon eli huipputehon mukaan määräytyvien tehomaksujen vaikutuksesta sähkölaskuun, kun sähköautoja ladataan yhtäaikaisesti päiväsaikaan.
Paisuneiden kulujen takia sähköautojen lataus päiväsaikaan on joissain taloyhtiöissä estetty. Latauskielto herättää vastustusta ja vaikeuttaa monien asukkaiden arkea. Toisaalta tunteita kuohuttavat kaikille, myös autottomille osakkaille, tasan jaettavat huipputehosta aiheutuvat kustannukset.
Jos kaikki pysäköintipaikat ovat tulevaisuudessa täynnä sähköajoneuvoja, latauksen aiheuttama huipputehon lisätarve muodostaa tutkijoiden mukaan haasteen useimmille taloyhtiöille.
– Riippumatta siitä, mitä teknistä ratkaisua käytetään, noin 20–30 prosentissa nykyisistä asuinkohteista tullaan tarvitsemaan laajoja sähköverkon remontteja. Huipputehon tarpeen kasvu koskee jopa suurempaa osuutta, arviolta 50–70 prosenttia kohteista, sanoo STULin tekninen asiantuntija Matti Orrberg.
Älyratkaisut tuovat joustoa
Kokonaan erillinen latausjärjestelmän sähköliittymä helpottaa kustannusten jaon epäselvyyksiä ja auttaa varmistamaan taloyhtiön osakkaiden tasapuolisen kohtelun. Latauskuluja voidaan hallita älykkäillä ratkaisuilla.
– Vaikka laki velvoittaakin rakentamaan latausjärjestelmät uudiskohteisiin ja laajamittaisten korjausten yhteydessä, se ei edellytä tiettyä palveluastetta. Kaikkina aikoina ei siis tarvitse tarjota täyden tehon latausta, vaan taloyhtiö voi tehdä osakasenemmistön johdolla päätöksen kohtuullisemmasta tavoitteesta, Orrberg neuvoo.
Kohtuullisempi tavoite takaa esimerkiksi yön yli latauksessa 100–150 kilometrin ajomatkan autoa kohden. Älykkäillä latausjärjestelmillä tehoa voidaan jakaa joustavasti asukkaiden erilaisiin tarpeisiin.
– Talvilomaviikkojen siirtymäpäivät ja muut ruuhkahetket voivat silti aiheuttaa sen, ettei kaikkien akkuja saada täyteen aamuksi. Jos yön edullisten tuntien kapasiteetti ei riitä, siirtyy lataustarve huipputehomaksuja aiheuttaville tunneille, Orrberg sanoo.
Hienostuneemman älyn lisääminen kasvattaa kustannuksia noin 100–400 euroa latauspistettä kohden. Orrbergin mukaan investointi kuitenkin auttaa välttämään huipputehomaksuja ja esimerkiksi sähköliittymän uusinnan.
Lue lisää: Latausinfrahanke onnistui uuden liittymän ansiosta
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään