Viestintä lisää asukkaiden energiatietoisuutta

Energian hinnannousu osuu kipeästi taloyhtiöihin ja niiden asukkaisiin. Aktiivinen viestintä asukkaiden omista energiansäästömahdollisuuksista kasvattaa kokemusta energiansäästön tärkeydestä, havaittiin Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ilmastoinfon hankkeessa.

Juuri päättyneessä Asukasviestinnällä energiatehokkuutta taloyhtiöihin -hankkeessa taloyhtiöiden hallituksille tarjottiin tukea energia-asioista viestimiseen.

– Etenkin nyt, kun energian hinta on hurjassa nousussa, taloyhtiöpäättäjiä ja tavallisia asukkaita kiinnostaa saada tietoa energiansäästökeinoista. Loimme taloyhtiöiden avuksi valmiit käytännön työtä helpottavat viestintäpohjat energiaviestintään, kertoo projektipäällikkö Auli Honkanen.

Hankkeen verkkosivuilla on vapaasti taloyhtiöiden käytettävissä oppaat ”Energiatehokkaan asumisen avaimet” ja ”Taloyhtiön hallituksen viestintäopas energiatehokkuudesta”.

Aktiivisella viestinnällä on merkitystä

Hankkeen aikana neljässä pilottitaloyhtiössä kokeiltiin energiatehokkuuteen tähtäävän asukasviestinnän vaikutuksia käytännössä. Asukkaille ja osakkaille jaettiin tietoa siitä, miten jokainen voi säästää energiaa ja miten se vaikuttaa asumiskustannuksiin.

Asukkaille jaettiin opas energiatehokkaasta asumisesta, porraskäytäviin ripustettiin julisteita, sosiaalisen median ryhmissä tehtiin tietoiskuja ja taloyhtiöissä järjestettiin asukasiltoja.

Asukkaiden tietoisuus energiansäästömahdollisuuksia kasvoi merkittävästi hankkeen aikana. Hankkeen alussa ja lopussa tehtyjen kyselyjen perusteella asukkaat kokivat aktiivisen energiaviestinnän vaikuttavaksi.

Vaikka vastaajat kokivat energian säästämisen tärkeäksi jo lähtötilanteessa, lähes puolet vastaajista kertoi energiansäästämisen tärkeyden kasvaneen entisestään.

– Jo viestinnän määrän lisääminen kasvattaa asukkaiden tyytyväisyyttä. Energia-aihe on selvästi kiinnostava, sillä asukkaat olivat tyytyväisiä myös viestinnän sisältöön. On hienoa, että asukkaat kokivat energian säästämisen sitä tärkeämmäksi, mitä enemmän tietoa he siitä saivat, Honkanen kertoo.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

6.11.2025

Kaupallinen yhteistyö

Järjestelmällisyyttä taloyhtiöiden arkeen

Taloyhtiöille tarkoitettu digipalvelu tuo kaikki yhtiön asiakirjat, ilmoitukset ja toiminnot yhteen paikkaan. Tietojen keskittäminen helpottaa huomattavasti taloyhtiön sisäistä asiointia ja viestintää.

PHM Group

23.10.2025

Kaupallinen yhteistyö

Miten taloyhtiö voi hyödyntää pelastussuunnitelmaa asukasviestinnässä?

Pelastussuunnitelma on taloyhtiön tärkein työkalu arjen turvallisuuden ja varautumisen hallinnassa. Se kokoaa yhteen tiedot taloyhtiön turvallisuusriskeistä, toimintaohjeista ja vastuista.

Safetum

28.10.2025

Mitä jos WC:tä ei voisi käyttää? Kun häiriö tulee, varaudu oikein

Suomessakin on syytä varautua jätevesihuollon laajoihin häiriötilanteisiin. Taloyhtiöiden ja isännöintitoimistojen kannattaa miettiä etukäteen, kuinka asukasviestintä hoidetaan, jos jätevesien viemäröinti estyisi pidemmäksi aikaa.

lemmikit avoin puhe

20.12.2024

Sopuisa taloyhtiöelämä lemmikkien kanssa vaatii avointa puhetta

Lemmikit voivat parhaimmillaan yhdistää taloyhtiön asukkaita. Lemmikkien ja muiden talon asukkaiden sopuisa yhteiselo vaatii kuitenkin lemmikinomistajilta vastuuntuntoa ja avointa viestintää. Myös lemmikittömien asukkaiden kannattaa kertoa asioista avoimesti lemmikinomistajille.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti