Tyytyväisyys isännöintiin kasvaa

Asiakkaiden tyytyväisyys isännöintiin on kasvanut. Yhdeksän kymmenestä isännöintiyrityksestä saa taloyhtiöiden hallituksilta hyvän arvosanan, kertoo tuore Isännöinnin Asiakaskuuntelu -tutkimus.

Isännöinnin Asiakaskuuntelulla mitataan taloyhtiön hallitusten jäsenten kokemuksia isännöintipalvelusta eri puolilla Suomea. Yli 13 600 vastaajaa tekee tutkimuksesta alan kattavimman.

Parhaimmiksi isännöintiyrityksiksi arvioidaan sellaiset, joiden viestintäasiat ovat kunnossa. Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä isännöinnin viestintään, yritys voi nousta parhaiden ryhmään, vaikka se ei saisi esimerkiksi korjaustoiminnastaan parhaita arvioita.

Tulokset kertovat, että hallituksen jäsenet pitävät isännöintiyrityksiä osaavina. Erityisesti luotetaan isännöintiyritysten kykyyn hoitaa talous ja hallinto sekä huolehtia päivittäisistä juoksevista asioista. 75 prosenttia tutkimuksen vastaajista kokee, että asiat etenevät taloyhtiössä hallituksen päätösten mukaisesti, hallituksen jäsenenä on helppo olla ja taloyhtiön asiat ovat osaavissa käsissä.

Taloyhtiöt ja isännöinti muuttuvat

Joskus isännöinti näkyy julkisuudessa, kun yksittäisen isännöitsijän kanssa on ongelmia. 75 prosenttia taloyhtiön hallitusten jäsenistä on tutkimuksen mukaan kuitenkin tyytyväisiä isännöintiin.

Isännöintiin liittyvät yleiset kielteiset mielikuvat voivatkin johtua siitä, että niin sanottu asiakaskokemus jää etäiseksi; isännöinti toimii hyvin, kun se toimii taustalla.

Tulevaisuudessa asiakkaiden kokemukset isännöinnistä saattavat olla tärkeämpiä.

– Asuminen on jo kymmenenkin vuoden kuluttua aika lailla toisenlaista kun nyt. Muutos on nopeaa: asukkaat vanhenevat, perhemuodot eriytyvät ja taloyhtiöissä tarvitaan uudenlaisia palveluja. Isännöintiyritysten kannattaa panostaa vuorovaikutukseen asukkaiden kanssa, jotta uusia palveluja on helpompi kehittää, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä sanoo.

Isännöinnin Asiakaskuuntelu-tutkimusta koordinoi Isännöintiliitto ja sen toteutti Good House marraskuun 2014 ja helmikuun 2015 välillä. Kyselyyn vastasi 13 629 taloyhtiön hallituksen jäsentä. Tutkimukseen osallistui 149 Isännöintiliiton jäsenyritystä

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

30.6.2022

Kuukauden kasvo: ”Oto-isännöinti sitoo tekijäänsä”

Isännöinti oman toimen ohella voi joskus olla taloyhtiölle perinteistä isännöintiä parempi vaihtoehto. Oto-isännöitsijä Mika Vesterinen kertoo, miksi hänen taloyhtiössään otettiin käyttöön Oto-isännöinti.

20.7.2022

Omatoimi-isännöitsijä on paljon vartija

Omatoimi-isännöitsijällä eli oto-isännöitsijällä on paljon vastuuta. Hänen täytyy tuntea asunto-osakeyhtiölaki ja ymmärtää hallintoa, taloutta ja kiinteistön ylläpitoa. Oto-isännöitsijän tehtävään ei pidä lähteä kylmiltään.

17.3.2023

Kaupallinen yhteistyö

Milloin ja miksi ulkoverhous kannattaa maalauttaa?

Ulkoverhouksen kuntoon ja maalaukseen vaikuttavat monet tekijät, kuten sääolosuhteet, pohjatyöt ja maalin ominaisuudet. Myös maalausurakan toteuttajalla on merkitystä.

Sorcolor Oy

isännöintimeklari kilpailuttaa

8.11.2022

Kaupallinen yhteistyö

Isännöintimeklari kilpailuttaa isännöinnin taloyhtiöllesi

Isännöintimeklari tarjoaa puolueettoman kilpailutuspalvelun, jossa vertaillaan isännöintitoimistoja hinnan, palvelun ja laadun perusteella. Näin taloyhtiö voi varmistaa luotettavan isännöitsijän löytymisen.

Isännöintimeklari

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti