Tyytyväisyys isännöintiin kasvaa

Asiakkaiden tyytyväisyys isännöintiin on kasvanut. Yhdeksän kymmenestä isännöintiyrityksestä saa taloyhtiöiden hallituksilta hyvän arvosanan, kertoo tuore Isännöinnin Asiakaskuuntelu -tutkimus.

Isännöinnin Asiakaskuuntelulla mitataan taloyhtiön hallitusten jäsenten kokemuksia isännöintipalvelusta eri puolilla Suomea. Yli 13 600 vastaajaa tekee tutkimuksesta alan kattavimman.

Parhaimmiksi isännöintiyrityksiksi arvioidaan sellaiset, joiden viestintäasiat ovat kunnossa. Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä isännöinnin viestintään, yritys voi nousta parhaiden ryhmään, vaikka se ei saisi esimerkiksi korjaustoiminnastaan parhaita arvioita.

Tulokset kertovat, että hallituksen jäsenet pitävät isännöintiyrityksiä osaavina. Erityisesti luotetaan isännöintiyritysten kykyyn hoitaa talous ja hallinto sekä huolehtia päivittäisistä juoksevista asioista. 75 prosenttia tutkimuksen vastaajista kokee, että asiat etenevät taloyhtiössä hallituksen päätösten mukaisesti, hallituksen jäsenenä on helppo olla ja taloyhtiön asiat ovat osaavissa käsissä.

Taloyhtiöt ja isännöinti muuttuvat

Joskus isännöinti näkyy julkisuudessa, kun yksittäisen isännöitsijän kanssa on ongelmia. 75 prosenttia taloyhtiön hallitusten jäsenistä on tutkimuksen mukaan kuitenkin tyytyväisiä isännöintiin.

Isännöintiin liittyvät yleiset kielteiset mielikuvat voivatkin johtua siitä, että niin sanottu asiakaskokemus jää etäiseksi; isännöinti toimii hyvin, kun se toimii taustalla.

Tulevaisuudessa asiakkaiden kokemukset isännöinnistä saattavat olla tärkeämpiä.

– Asuminen on jo kymmenenkin vuoden kuluttua aika lailla toisenlaista kun nyt. Muutos on nopeaa: asukkaat vanhenevat, perhemuodot eriytyvät ja taloyhtiöissä tarvitaan uudenlaisia palveluja. Isännöintiyritysten kannattaa panostaa vuorovaikutukseen asukkaiden kanssa, jotta uusia palveluja on helpompi kehittää, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä sanoo.

Isännöinnin Asiakaskuuntelu-tutkimusta koordinoi Isännöintiliitto ja sen toteutti Good House marraskuun 2014 ja helmikuun 2015 välillä. Kyselyyn vastasi 13 629 taloyhtiön hallituksen jäsentä. Tutkimukseen osallistui 149 Isännöintiliiton jäsenyritystä

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

16.9.2025

”Keskeisimmät asiat sujuvat hyvin” – tutkimus selvitti isännöinnin laadun 

Asiantuntemus ja luotettavuus ovat isännöitsijän tärkeimmät ominaisuudet. Kolmantena tulee aikaansaavuus, mutta siinä isännöitsijät voisivat vielä parantaa, käy ilmi isännöinnin laatua mittaavasta tutkimuksesta. Uudenmaan taloyhtiöt suhtautuvat isännöintiin kriittisemmin kuin muualla maassa sijaitsevat taloyhtiöt.

24.9.2025

Taloyhtiön tyytymättömyys isännöintiin johti sopimuksen irtisanomiseen

Taloyhtiöt ovat melko tyytyväisiä saamiinsa isännöintipalveluihin, mutta kiitettävään arvosanaan on vielä matkaa. Tyytymättömyys voi johtaa asiakkuuden päättymiseen. Näin kävi As Oy Helsingin Sompasaaren Pookissa.

24.11.2025

Kaupallinen yhteistyö

Veden hinta jatkaa nousuaan – miten siihen kannattaa varautua?

Taloyhtiön on tärkeää varmistaa, ettei vettä kulu turhaan ja että varsinkin vuodot huomataan ajoissa. Smartvatten tarjoaa tähän helpon, taloyhtiön arkeen sopivan ratkaisun.

Smartvatten

Isännöitsijä kerrostalon edessä.

2.10.2025

IAT, AIT, ITS – mitä isännöintialan lyhenteet tarkoittavat?

Kun taloyhtiö valitsee isännöitsijää, eteen voi tulla melkoinen lyhenneviidakko. Lyhenteistä on syytä olla perillä, sillä ne kertovat isännöitsijän koulutuksesta. Kiinteistöalan koulutuskeskus Kiinkon Katja Haarma avasi Kiinteistölehdelle yleisimpiä isännöintikoulutuksen lyhenteitä.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti