Tilaajan on oltava tarkkana rakennusurakan vastaanotossa

Artikkeleita pystyy kuuntelemaan ainoastaan kirjautuneena

Kun rakennusurakka lähenee loppuaan, on urakoitsijan ja tilaajan sovittava vastaanottotarkastuksen järjestämisestä. Kun tilaaja on taloyhtiö, sen on toimittava aktiivisesti ja huolellisesti sekä vastaanottotarkastuksessa että taloudellisessa loppuselvityksessä, sillä se voi muuten menettää puhevaltansa urakoitsijan virheistä.

Tässä käsitellään urakan vastaanottoa rakennusurakan yleisten sopimusehtojen, eli YSE 1998 -ehtojen mukaan. Taloyhtiöiden tilaamissa urakoissa käytetään myös toisinaan pienurakkasopimuslomaketta RT 80265, johon on kirjattu urakan vastaanotosta pitkälti YSE 1998 -ehtoja vastaavat määräykset. Urakoitsijan ja tilaajan välisessä varsinaisessa urakkasopimuksessa voi urakan vastaanotosta olla myös poikkeavia määräyksiä, jotka silloin menevät YSE 1998 -ehtojen edelle.

Kun urakka on lähes valmis, urakoitsijalla ja tilaajalla on oikeus vaatia vastaanottotarkastusta. Vaatimus on, että keskeneräiset työt ehditään suorittaa vastaanottotarkastukseen mennessä. YSE 1998 -ehtojen mukaan vähäiset viimeistelytyöt eivät kuitenkaan estä vastaanottoa. Tulkinta on tapauskohtaista. Esimerkiksi taloyhtiön pihatyöt voivat olla tällaisia vähäisiä viimeistelytöitä. Taloyhtiön ei yleensä ilman eri syytä kannata suostua osavastaanottoon. Kun arvioidaan, voidaanko urakka vastaanottaa, on syytä pohtia, hankaloituuko keskeneräisten töiden teko, sillä vastaanoton jälkeen kiinteistöllä ei yleensä ole enää varsinaista työmaata.

Artikkeli on tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Suomen Kiinteistölehden tilaajana saat lukuoikeuden kaikkiin artikkeleihin. Sinun tarvitsee vain luoda käyttäjätunnus ja kirjautua sisään! Oletko Kiinteistöliiton jäsen? Ota etu käyttöösi tästä

Niklas Lindberg

Kirjoittaja on lakimies ja varatuomari Kiinteistöliitto Uusimaa ry:ssä.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

asukkaiden henkilötietojen käsittely

30.7.2025

Tietosuoja taloyhtiössä – miten asukkaiden henkilötietoja tulee käsitellä?

Taloyhtiön on oltava tarkkana asukasluetteloiden ja henkilörekisterien kanssa. Tietoa ei kannata kerätä tarpeettomasti eikä sitä saa jakaa ulkopuolisille. Viranomaisille tietoja saa luovuttaa viranomaistehtävien suorittamiseksi.

oto-isännöinti

26.6.2025

Mitä tarkoittaa oto-isännöinti ja milloin sitä kannattaa käyttää?

Oman toimen ohessa toimivan eli oto-isännöitsijän olisi hyvä olla oppimis- ja tiedonhaluinen toimija, joka tunnistaa oman osaamisensa rajat ja hakee tarvittaessa ulkopuolista asiantuntija-apua. Tärkeintä on, että hänellä on riittävästi aikaa isännöitsijän töiden hoitamiseen.

työturvallisuus taloyhtiö

6.11.2024

Työturvallisuus kuuluu myös taloyhtiölle

Työturvallisuuden valvonta ei koske ainoastaan urakoitsijaa. Taloyhtiöllä on korjausurakan tilaajana omat työturvallisuutta koskevat velvoitteensa, jotka tulevat lainsäädännöstä. Tärkein taloyhtiön toimenpide on nimetä turvallisuuskoordinaattori ja päätoteuttaja.

valokuituliittymä

14.11.2024

Valokuituliittymää ei aina saa luvatussa aikataulussa

Valokuituliittymiä markkinoidaan nopean yhteyden lisäksi nopealla rakentamisaikataululla. Todellisuudessa lupaukset eivät aina kuitenkaan pidä. Helsinkiläisen As Oy Airoranta 1:n valokuituyhteys valmistui yli vuoden luvattua myöhemmin, eikä viivästyksen syistä tiedotettu taloyhtiötä.

Tähtiartikkeli

Tilaajille