Taloyhtiöt tarvitsevat osto-osaamista

Korjaushanke on taloyhtiölle haastava tehtävä. Uusi sähköinen opas antaa ohjeita, miten tilata ja toteuttaa hanke onnistuneesti ja laadukkaasti.

Millaista on laadukas korjausrakentaminen? Miten varmistua laadusta aina hankesuunnittelusta vastaanottoon ja käyttöönottovaiheeseen? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa Korjausrakentamispalveluiden hankintaopas taloyhtiöille, jossa korjausrakentamista ja sen laatuun liittyviä kysymyksiä käydään läpi taloyhtiön hallituksen ja isännöinnin näkökulmasta.

”Jotta korjausrakentaminen voi olla laadukasta, on tilaajan eli taloyhtiön osattava hankkia palveluita”, sanoo oppaan kirjoittaja, Kiinteistöliiton kehityspäällikkö Jari Virta. ”Korjaushankkeen läpivientiä helpottaa kaikissa vaiheissa se, että taloyhtiön hallitus ja isännöinti ovat perillä siitä, millaista on laadukas korjausrakentaminen.”

Virta muistuttaa oppaassa, että rakentamisen laadusta puhuttaessa kiinnitetään usein päähuomio suunnittelun, tuotannon ja lopputuloksen tekniseen laatuun, mutta korjausrakentamisessa tulee huomioida myös toiminnallinen laatu eli se, miten korjaustyön aikainen ja sen jälkeinen toiminta hoidetaan. ”Korjausrakentaminen on suurelta osin asiakaspalvelua”, Virta huomauttaa.

”Osto-osaamisen puute on iso haaste taloyhtiömaailmassa. On tärkeää varmistaa hankkeen onnistumisen edellytykset heti alusta lähtien, ja tähän on kaivattu selkeitä ja tiiviitä ohjeita, joilla korjaushanke saadaan alusta alkaen oikeille urille”, kertoo Rakentamisen Laatu RALA ry:n toiminnanjohtaja Tuula Råman.

Taloyhtiö, kun tilaat, muista nämä:

  • Ennen hankkeiden aloitusta kiinnitä huomio kiinteistön nykytilaan ja korjaustarpeeseen.
  • Laadi yksiselitteiset ja selkeät toimeksiannot, jotta palveluntuottajat voivat tehdä laadukkaita tarjouksia.
  • Kiinnitä erityistä huomiota pätevien palveluntuottajien hankintaan.
  • Laadi sopimukset aina kirjallisesti.
  • Ole tarkkana sopimusten valvonnassa eli seuraa, että tehtyjä sopimuksia myös noudatetaan.

Maksuton opas on ladattavissa Rakentamisen Laatu RALA ry:n internetsivuilla

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

20.6.2017

Taloyhtiöt tarvitsevat asiantuntemusta huoltoyhtiöiden kilpailutuksessa

Suuri osa taloyhtiöistä ostaa kiinteistönhoitopalveluita – esimerkiksi siivousta ja pihan aurausta – ulkopuoliselta huoltoyhtiöltä. Kun huoltoyhtiön työnjälki ei miellytä, huoltoa lähdetään herkästi kilpailuttamaan. Kilpailutus ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto.

31.5.2019

Ostotoimeksiannot yleistyvät asuntokaupassa

Asuntomarkkinoillamme on perinteisesti käytetty välittäjiä vain asuntojen myynnissä. Monissa muissa maissa, esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Englannissa, on yleistä, että ostajalla ja myyjällä on molemmilla omat välittäjänsä asuntokaupassa. Ilmiö on yleistymässä myös meillä Suomessa.

5.9.2019

Isännöinnin ostaminen vaatii osto-osaamista

Taloyhtiölle voi tulla eteen tilanne, että isännöintiyritys irtisanoo taloyhtiön kanssa sopimuksen tai isännöinnin palveluntarjoajaa halutaan taloyhtiössä jostain syystä vaihtaa. Isännöinnin ostaminen voi olla hankalaa, jos ei omaa osto-osaamista. Kysyimme kahdelta isännöintitoimistolta ja niiden yrittäjiltä, miten he näkevät taloyhtiöiden osto-osaamisen isännöintipalveluja ostettaessa.

13.8.2021

Taloyhtiöiden tietoja sähköistetään hitaasti

Taloyhtiöt siirtävät tietojaan uuteen sähköiseen huoneistotietojärjestelmään hitaasti. Osakeluettelonsa on siirtänyt järjestelmään vasta kolmisen prosenttia ”vanhoista” eli ennen vuotta 2019 perustetuista asunto-osakeyhtiöistä. Osuus tarkoittaa reilua 2¬700 taloyhtiötä.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti