Taloyhtiöt tarvitsevat osto-osaamista

Korjaushanke on taloyhtiölle haastava tehtävä. Uusi sähköinen opas antaa ohjeita, miten tilata ja toteuttaa hanke onnistuneesti ja laadukkaasti.

Millaista on laadukas korjausrakentaminen? Miten varmistua laadusta aina hankesuunnittelusta vastaanottoon ja käyttöönottovaiheeseen? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa Korjausrakentamispalveluiden hankintaopas taloyhtiöille, jossa korjausrakentamista ja sen laatuun liittyviä kysymyksiä käydään läpi taloyhtiön hallituksen ja isännöinnin näkökulmasta.

”Jotta korjausrakentaminen voi olla laadukasta, on tilaajan eli taloyhtiön osattava hankkia palveluita”, sanoo oppaan kirjoittaja, Kiinteistöliiton kehityspäällikkö Jari Virta. ”Korjaushankkeen läpivientiä helpottaa kaikissa vaiheissa se, että taloyhtiön hallitus ja isännöinti ovat perillä siitä, millaista on laadukas korjausrakentaminen.”

Virta muistuttaa oppaassa, että rakentamisen laadusta puhuttaessa kiinnitetään usein päähuomio suunnittelun, tuotannon ja lopputuloksen tekniseen laatuun, mutta korjausrakentamisessa tulee huomioida myös toiminnallinen laatu eli se, miten korjaustyön aikainen ja sen jälkeinen toiminta hoidetaan. ”Korjausrakentaminen on suurelta osin asiakaspalvelua”, Virta huomauttaa.

”Osto-osaamisen puute on iso haaste taloyhtiömaailmassa. On tärkeää varmistaa hankkeen onnistumisen edellytykset heti alusta lähtien, ja tähän on kaivattu selkeitä ja tiiviitä ohjeita, joilla korjaushanke saadaan alusta alkaen oikeille urille”, kertoo Rakentamisen Laatu RALA ry:n toiminnanjohtaja Tuula Råman.

Taloyhtiö, kun tilaat, muista nämä:

  • Ennen hankkeiden aloitusta kiinnitä huomio kiinteistön nykytilaan ja korjaustarpeeseen.
  • Laadi yksiselitteiset ja selkeät toimeksiannot, jotta palveluntuottajat voivat tehdä laadukkaita tarjouksia.
  • Kiinnitä erityistä huomiota pätevien palveluntuottajien hankintaan.
  • Laadi sopimukset aina kirjallisesti.
  • Ole tarkkana sopimusten valvonnassa eli seuraa, että tehtyjä sopimuksia myös noudatetaan.

Maksuton opas on ladattavissa Rakentamisen Laatu RALA ry:n internetsivuilla

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

taloyhtiö palvelut kiinteistöala

27.5.2022

Mitä taloyhtiön kannattaa muistaa palveluita ostaessa?

Taloyhtiöt tarvitsevat monia ulkopuolisten tuottamia palveluita muun muassa kiinteistön ylläpitoon ja korjaushankkeisiin. Siksi ne ovat merkittävä kiinteistöalan työllistäjä. Mutta mitä palveluita ostaessa on hyvä muistaa?

ryhmäkorjaushanke

16.9.2022

Ryhmävoimaa korjaamiseen, viihtyvyyttä asumiseen

Turkulaisessa Hepokullan lähiössä on käynnissä laaja ryhmäkorjaushanke. Alueen kerrostaloille oli kerääntynyt korjausvelkaa vuosien saatossa, ja nyt ne päätettiin korjata kaikki yhtä aikaa. Yhteistyö on tuonut hankkeeseen sujuvuutta ja nopeutta.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

19.4.2022

Venäjän hyökkäys ei juuri vaikuta asunnon osto- ja myyntisuunnitelmiin

Etuovi.com toteutti asunnon osto- ja myyntiaikeita kartoittavan kyselynsä 10.-21.3.2022, jolloin Venäjän hyökkäyksen alkamisesta oli kulunut aikaa 2–3 viikkoa. Kyselyyn vastasi 2 770 satunnaisesti poimittua sivuston kävijää. Vastaajista 50 % suunnitteli omistusasunnon ostamista, 14 % sijoitusasunnon ostamista ja 13 % loma-asunnon ostamista.

isännöinti keskittyy

22.9.2022

Isännöinti keskittyy – etu vai haitta?

Isännöinti on Suomessa perinteisesti ollut hyvin pirstaloitunutta ja isännöintiyritykset pieniä. Viime vuosina alalla on tapahtunut selkeää keskittymistä, kun isoimmat yritykset hakevat kasvua yritysostoin. Siksi taloyhtiön kannattaa olla tarkkana isännöitsijän vaihtuessa.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti