Schneider Electric ja Plugit ratkaisevat yhdessä sähköautojen kotilatauksen haasteet

Vuosi 2018 tullaan muistamaan sähköautojen infran kehityksen harppauksesta. Kuluttajaa palvellaan pian kattavasti julkisissa pisteissä, esimerkiksi kauppareissuilla. Schneider Electric ja Plugit näkevät kaupallisten tahojen lisäksi tarpeen kasvattaa sähköautojen latausinfraa koko rakennettuun ympäristöön, myös kotitalouksiin. 

Vähittäiskaupan sektori osallistuu innokkaasti infratalkoisiin. Esimerkiksi Motonetin tavoitteena on tulevina vuosina asentaa sähköauton latauspisteet lähes jokaiseen yli 30:een Motonetiin. Lisäksi Suomen toiseksi suurin kauppakeskus, Lempäälän Ideapark investoi 40:n latausaseman kokonaisuuteen kesällä 2018. Myös K-ketju panostaa voimakkaasti latausinfraan läpi Suomen. Schneider Electric ja Plugit tarjoavat yrityksille ensiluokkaisia, turvallisia laitteistoja yhdistettynä latauslaitteiden operatiiviseen järjestelmäosaamiseen.

”Meidän visionamme on julkisten latauspisteiden lisäksi kasvattaa sähköautojen latausinfraa myös kotitalouksiin ja koko rakennettuun ympäristöön. Myös uudistuva rakennusten energiatehokkuusdirektiivi piirtää suuntaviivoja latauspisteiden yleistymiselle sekä uudis- että korjausrakentamisessa. Tämä on koko Suomen yhteinen hanke, jossa olemme ilolla mukana”, tiivistää Kim Långström, Partner-liiketoimintayksikön johtaja.

Rakennusyhtiöt ja uudet ratkaisut vauhdittavat infran kasvua

”Uudistuotanto on tällä hetkellä hyvin ajan hermolla. Joissain paikoissa rakennuslupa edellyttää latauspisteiden asentamista, mutta yhä useampi rakennusliike myös näkee asian jo perustarpeena. Parhaimmillaan autopaikoista jopa 20 % varustetaan jo tässä vaiheessa latauslaitteilla. Asuinkiinteistöt rakennetaan palvelemaan käyttäjiä koko elinkaaren ajan ja harva enää kyseenalaistaa, etteivätkö sähköautot olisi yleistymässä”, kertoo Plugitin myynti- ja markkinointijohtaja, Topi Aaltonen.

Korjausrakentamisessa haasteita tuovat olemassa olevien sähkövetojen kapasiteetti, mittavat investointitarpeet sekä käytön aikaisten kulujen kohdentaminen. Helpottaakseen yksityishenkilöiden päätöksentekoa Schneider Electric ja Plugit ratkovat yhdessä näitä haasteita.

”Taloyhtiöiden ei ensimmäisenä tarvitse pohtia sähkötehon riittävyyttä, optimoimalla resursseja pidämme kustannukset ja liittymämaksut järkevällä tasolla. Merkittävät kustannukset muodostuvat uuden tyyppisen sähkönjakelun tarpeesta. Tähänkin on olemassa kustannustehokkaita ratkaisuja kuten virtakiskot, laajemmassa parkkihallikiinteistössä pääsemme kiskoilla jopa 30 % pienempiin kokonaiskustannuksiin perinteiseen kaapelointiin verrattuna”, kertoo Plugitin Aaltonen.

Schneider Electricin ja Plugitin yhteistyö tuo yhteen Schneiderin ensiluokkaiset ja turvalliset EVlink -sähköauton latauslaitteistot ja maailmanlaajuisen kattavuuden sekä Plugitin latauslaitteiden operatiivisen järjestelmäosaamisen ja käytönaikaiset palvelut. Molemmat toimijat ovat kentän konkareita ja tarjoavat nyt yritys- ja yksityisasiakkaalle yhden luukun palvelua osoitteessa plugit.fi.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

28.10.2022

Kaupallinen yhteistyö

Mitä kannattaa ottaa huomioon taloyhtiön energiaremontissa?

Taloyhtiön kannattaa korjaushankkeen aikana parantaa myös energiatehokkuuttaan, sillä energiatehokas rakennus tuo säästöä tulevaisuudessa. Energiaremonttia voi rahoittaa avustuksilla.

Raksystems

korjausrakentaminen

12.5.2022

Taloyhtiöiden korjaushankkeet kasvussa – Sähköautojen latauspisteet listan kärjessä

Korjausrakentaminen lisääntyy taloyhtiöissä tulevina vuosina. Yleisimpiä korjaushankkeita ovat sähköautojen latauspisteiden asennus, julkisivujen saneeraus ja piharakenteiden parannus. Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometrista selviää, miksi korjaushankkeet ovat nyt kasvussa.

4.4.2022

Kadunvarsilatauspisteiden puute hidastaa sähköautojen yleistymistä

Suomessa latausta tarvitsevien autojen määrä kasvaa latauspisteitä rivakammin. Kun vuoden 2020 lopussa täyssähköautojen määrä yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohti oli 27 autoa, niin vastaava vertailuluku viime vuoden lopussa oli 33 autoa. Tiedot ilmenevät Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista.

korjausrakentamisen näkymät

1.11.2022

Barometri: Korjausrakentamisen näkymät hiipuneet

Epävakaa taloustilanne vaikeuttaa taloyhtiöiden korjaushankkeita, selviää Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometrista. Rahoituksen saatavuus on heikentynyt. Yleisin korjaushanke tänä vuonna on lämmitysjärjestelmän uudistaminen.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti