Schneider Electric ja Plugit ratkaisevat yhdessä sähköautojen kotilatauksen haasteet

Vuosi 2018 tullaan muistamaan sähköautojen infran kehityksen harppauksesta. Kuluttajaa palvellaan pian kattavasti julkisissa pisteissä, esimerkiksi kauppareissuilla. Schneider Electric ja Plugit näkevät kaupallisten tahojen lisäksi tarpeen kasvattaa sähköautojen latausinfraa koko rakennettuun ympäristöön, myös kotitalouksiin. 

Vähittäiskaupan sektori osallistuu innokkaasti infratalkoisiin. Esimerkiksi Motonetin tavoitteena on tulevina vuosina asentaa sähköauton latauspisteet lähes jokaiseen yli 30:een Motonetiin. Lisäksi Suomen toiseksi suurin kauppakeskus, Lempäälän Ideapark investoi 40:n latausaseman kokonaisuuteen kesällä 2018. Myös K-ketju panostaa voimakkaasti latausinfraan läpi Suomen. Schneider Electric ja Plugit tarjoavat yrityksille ensiluokkaisia, turvallisia laitteistoja yhdistettynä latauslaitteiden operatiiviseen järjestelmäosaamiseen.

”Meidän visionamme on julkisten latauspisteiden lisäksi kasvattaa sähköautojen latausinfraa myös kotitalouksiin ja koko rakennettuun ympäristöön. Myös uudistuva rakennusten energiatehokkuusdirektiivi piirtää suuntaviivoja latauspisteiden yleistymiselle sekä uudis- että korjausrakentamisessa. Tämä on koko Suomen yhteinen hanke, jossa olemme ilolla mukana”, tiivistää Kim Långström, Partner-liiketoimintayksikön johtaja.

Rakennusyhtiöt ja uudet ratkaisut vauhdittavat infran kasvua

”Uudistuotanto on tällä hetkellä hyvin ajan hermolla. Joissain paikoissa rakennuslupa edellyttää latauspisteiden asentamista, mutta yhä useampi rakennusliike myös näkee asian jo perustarpeena. Parhaimmillaan autopaikoista jopa 20 % varustetaan jo tässä vaiheessa latauslaitteilla. Asuinkiinteistöt rakennetaan palvelemaan käyttäjiä koko elinkaaren ajan ja harva enää kyseenalaistaa, etteivätkö sähköautot olisi yleistymässä”, kertoo Plugitin myynti- ja markkinointijohtaja, Topi Aaltonen.

Korjausrakentamisessa haasteita tuovat olemassa olevien sähkövetojen kapasiteetti, mittavat investointitarpeet sekä käytön aikaisten kulujen kohdentaminen. Helpottaakseen yksityishenkilöiden päätöksentekoa Schneider Electric ja Plugit ratkovat yhdessä näitä haasteita.

”Taloyhtiöiden ei ensimmäisenä tarvitse pohtia sähkötehon riittävyyttä, optimoimalla resursseja pidämme kustannukset ja liittymämaksut järkevällä tasolla. Merkittävät kustannukset muodostuvat uuden tyyppisen sähkönjakelun tarpeesta. Tähänkin on olemassa kustannustehokkaita ratkaisuja kuten virtakiskot, laajemmassa parkkihallikiinteistössä pääsemme kiskoilla jopa 30 % pienempiin kokonaiskustannuksiin perinteiseen kaapelointiin verrattuna”, kertoo Plugitin Aaltonen.

Schneider Electricin ja Plugitin yhteistyö tuo yhteen Schneiderin ensiluokkaiset ja turvalliset EVlink -sähköauton latauslaitteistot ja maailmanlaajuisen kattavuuden sekä Plugitin latauslaitteiden operatiivisen järjestelmäosaamisen ja käytönaikaiset palvelut. Molemmat toimijat ovat kentän konkareita ja tarjoavat nyt yritys- ja yksityisasiakkaalle yhden luukun palvelua osoitteessa plugit.fi.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

25.3.2025

Mitä taloyhtiön tulee huomioida sähköautojen latauspisteiden hankinnassa?

Kun taloyhtiö päättää toteuttaa sähköautojen latauspistehankkeen, sen kannattaa selvittää yhtiön sähköjärjestelmän kunto ja kapasiteetti sekä se, ovatko autopaikat yhtiön hallinnassa vai osakkeilla hallittavia.

5.3.2025

Sähköautojen laturit toivat ongelmia taloyhtiölle – ”Sotkun selvittäminen vei aikaa vuoden”

Espoolainen taloyhtiö joutui ongelmiin sähköautojen latausjärjestelmän hankintaprosessissa, koska latauslaitteet eivät olleet vaatimusten mukaisia. Aikaa ja reklamaatioita tarvittiin siihenkin, että urakoitsija ja latureiden toimittaja saivat laitteet toimimaan suunnitellusti.

sähköautojen latauslaitteiden myynti laski

27.1.2025

Sähköautojen latauslaitteiden myynti laski toista vuotta peräkkäin

Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin viime vuonna noin 30 000 kappaletta. Se on 13,3 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Hidaslatauslaitteiden myynti piti pintansa ja jopa kasvoi hieman.

sähköautojen latauspisteet

25.2.2025

Viisi kysymystä sähköautojen latauspisteistä taloyhtiössä

Sähköautojen latauspisteet voidaan toteuttaa taloyhtiössä monella eri tavalla. Kysyimme Suomen Kiinteistöliitosta latausinfran eri vaihtoehdoista, kunnossapidosta ja kustannusten jakamisesta. Latausinfran toteutusta on syytä suunnitella jo ennen kuin tarve on akuutti.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti