Schneider Electric ja Plugit ratkaisevat yhdessä sähköautojen kotilatauksen haasteet

Vuosi 2018 tullaan muistamaan sähköautojen infran kehityksen harppauksesta. Kuluttajaa palvellaan pian kattavasti julkisissa pisteissä, esimerkiksi kauppareissuilla. Schneider Electric ja Plugit näkevät kaupallisten tahojen lisäksi tarpeen kasvattaa sähköautojen latausinfraa koko rakennettuun ympäristöön, myös kotitalouksiin. 

Vähittäiskaupan sektori osallistuu innokkaasti infratalkoisiin. Esimerkiksi Motonetin tavoitteena on tulevina vuosina asentaa sähköauton latauspisteet lähes jokaiseen yli 30:een Motonetiin. Lisäksi Suomen toiseksi suurin kauppakeskus, Lempäälän Ideapark investoi 40:n latausaseman kokonaisuuteen kesällä 2018. Myös K-ketju panostaa voimakkaasti latausinfraan läpi Suomen. Schneider Electric ja Plugit tarjoavat yrityksille ensiluokkaisia, turvallisia laitteistoja yhdistettynä latauslaitteiden operatiiviseen järjestelmäosaamiseen.

”Meidän visionamme on julkisten latauspisteiden lisäksi kasvattaa sähköautojen latausinfraa myös kotitalouksiin ja koko rakennettuun ympäristöön. Myös uudistuva rakennusten energiatehokkuusdirektiivi piirtää suuntaviivoja latauspisteiden yleistymiselle sekä uudis- että korjausrakentamisessa. Tämä on koko Suomen yhteinen hanke, jossa olemme ilolla mukana”, tiivistää Kim Långström, Partner-liiketoimintayksikön johtaja.

Rakennusyhtiöt ja uudet ratkaisut vauhdittavat infran kasvua

”Uudistuotanto on tällä hetkellä hyvin ajan hermolla. Joissain paikoissa rakennuslupa edellyttää latauspisteiden asentamista, mutta yhä useampi rakennusliike myös näkee asian jo perustarpeena. Parhaimmillaan autopaikoista jopa 20 % varustetaan jo tässä vaiheessa latauslaitteilla. Asuinkiinteistöt rakennetaan palvelemaan käyttäjiä koko elinkaaren ajan ja harva enää kyseenalaistaa, etteivätkö sähköautot olisi yleistymässä”, kertoo Plugitin myynti- ja markkinointijohtaja, Topi Aaltonen.

Korjausrakentamisessa haasteita tuovat olemassa olevien sähkövetojen kapasiteetti, mittavat investointitarpeet sekä käytön aikaisten kulujen kohdentaminen. Helpottaakseen yksityishenkilöiden päätöksentekoa Schneider Electric ja Plugit ratkovat yhdessä näitä haasteita.

”Taloyhtiöiden ei ensimmäisenä tarvitse pohtia sähkötehon riittävyyttä, optimoimalla resursseja pidämme kustannukset ja liittymämaksut järkevällä tasolla. Merkittävät kustannukset muodostuvat uuden tyyppisen sähkönjakelun tarpeesta. Tähänkin on olemassa kustannustehokkaita ratkaisuja kuten virtakiskot, laajemmassa parkkihallikiinteistössä pääsemme kiskoilla jopa 30 % pienempiin kokonaiskustannuksiin perinteiseen kaapelointiin verrattuna”, kertoo Plugitin Aaltonen.

Schneider Electricin ja Plugitin yhteistyö tuo yhteen Schneiderin ensiluokkaiset ja turvalliset EVlink -sähköauton latauslaitteistot ja maailmanlaajuisen kattavuuden sekä Plugitin latauslaitteiden operatiivisen järjestelmäosaamisen ja käytönaikaiset palvelut. Molemmat toimijat ovat kentän konkareita ja tarjoavat nyt yritys- ja yksityisasiakkaalle yhden luukun palvelua osoitteessa plugit.fi.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

28.9.2018

Naapuri osti sähköauton ja haluaa latauspisteen: kuka maksaa?

Sähköautojen yleistyminen pakottaa monet taloyhtiöt miettimään suhtautumistaan sähköautojen lataamiseen. Elokuusta lähtien taloyhtiöille on ollut tarjolla julkista tukea latausjärjestelmien hankintaan, mutta kustannuksia valuu myös taloyhtiöille. LähiTapiola kokosi yleiset kysymykset ja vastaukset aiheesta.

24.10.2018

Kaasu- ja sähköautot yleistymässä – riittääkö infra?

Lähivuosina markkinoille on tulossa yhä enemmän uusia kaasu- ja sähköautomalleja. Kuluttajien valtavirta ei kuitenkaan osta hyviäkään autoja, ellei tankkaus- ja latauspaikkoja saada tuntuvasti lisää. – Uusia kaasuautomalleja on tulossa lisää markkinoille.

27.11.2018

Sähköautojen latauspisteitä suunnitteilla joka viidenteen taloyhtiöön

Sähköautojen latauspisteitä suunnittelee noin viidesosa taloyhtiöistä, selviää Kiinteistöliiton tuoreesta Korjausrakentamisbarometrista. Kerrostaloyhtiöistä runsaat 20 prosenttia ja rivitaloyhtiöistä vajaat 20 prosenttia suunnittelee latauspisteiden rakentamista vuosina 2018-2022. Lukemat ovat nousseet verrattuna vuotta aiemmin tehtyyn kyselyyn.

29.10.2021

Tutkimus: Ilmasto-olosuhteet vaikuttavat sähköautojen latausratkaisuihin

LUT-yliopiston tutkimushanke ”Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä” tarjoaa vastauksia sähköautojen latauspisteiden mitoituksen tueksi ja antaa hyvän yleiskuvan kylmien olosuhteiden vaikutuksesta lataukseen. − Mittasimme joukon sähköautoja laboratoriossa ja havaitsimme, että autojen latauksen tehoprofiili on hyvin lämpötilariippuvainen. Lisäksi autojen kuluttama energia lisääntyy ajon aikana kylmissä olosuhteissa, projektipäällikkö Ville Tikka sanoo.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti