Kiinteistöihin asennettavia sähköauton latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 6 156 kappaletta. Se on 9,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla jaksolla, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK).
Peruslatauslaitteiden myynti kasvoi 0,9 prosenttia. Eniten myytiin kahden suurimman teholuokan laitteita. Enimmäisteholtaan 22 kilowatin laitteita myytiin 2 670, mikä on 16,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Sen sijaan 11 kilowatin laitteita myytiin 982, mikä oli 26,3 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.
Hidaslatauslaitteita myytiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2 494, mikä on 24,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Hidaslatauslaite tarjoaa autolle useimmiten 230 voltin jännitteen kotoakin tutusta sukopistorasiasta. Tällöin latausvirta rajoittuu 8 ampeeriin ja latausteho alle kahteen kilowattiin.
– Vaikuttaa siltä, että asukkaiden ja henkilöstön pysäköintipaikat ovat saamassa lämmitystolppiinsa vauhdilla latausmahdollisuuden. Nykyiset tolpat saneerataan sähköautoilijoiden tarpeisiin ja uusillekin kiinteistöille kaksitoimivuus nähdään osuvimmaksi ratkaisuksi, sanoo STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan tämän vuoden alussa liikennekäytössä oli noin 291 000 ladattavaa autoa, joista noin 124 000 oli täyssähköautoja ja noin 167 000 ladattavia hybridejä. Ladattavien autojen määrä on kasvanut noin 31 prosenttia ja täyssähköisten autojen noin 41 prosenttia vuoden 2024 alkuun verrattuna.
Lue lisää:
Mitä taloyhtiön tulee huomioida sähköautojen latauspisteiden hankinnassa?
Viisi kysymystä sähköautojen latauspisteistä taloyhtiössä
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään