Sähköajoneuvojen lataaminen mietityttää taloyhtiöissä

Sähköajoneuvot yleistyvät kovaa vauhtia ja taloyhtiöissä yritetään pysyä kehityksen kyydissä mukana. Miksi sähköajoneuvon lataaminen taloyhtiössä on sitten niin vaikeaa, vai onko?

Asunto-osakeyhtiömuotoinen asuminen on yhteisöasumista ja päätökset taloyhtiössä tekee yhtiökokous ja hallitus. Osakkeenomistaja ei voi siten yksin päättää sähköauton latauslaitteen hankinnasta ja asentamisesta käytössään olevalle autopaikalle.

Autopaikkoja on erilaisia, yhtiön hallintaan kuuluvia, joita vuokrataan osakkaille ja osakepaikkoja, jolloin osakkeet oikeuttavat paikan hallintaan. Oikeita pelisääntöjä mietittäessä joudutaan lisäksi huomioimaan autopaikkoihin liittyvät mahdolliset yhteisjärjestely- tai rasitesopimukset sekä osakeyhtiölainsäädäntö, jos autopaikat ovat erillisessä pysäköintiyhtiössä.

Asunto-osakeyhtiölainsäädäntö asettaa myös omat haasteensa. Asunto-osakeyhtiölain mukaan, kun uudistuksista voidaan päättää yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä vain tilanteessa, jossa uudistus on tavanomainen. Lisäksi uudistuksen maksurasituksen tulee säilyä kohtuullisena. Uudistuksia ovat paitsi rakenteelliset muutostyöt myös uudet tekniset ratkaisut ja järjestelmät.

Yhtiön mahdollistaessa sähköajoneuvon lataamisen yhdelle osakkaalle tai asukkaalle, tulee se mahdollista myös muillekin tarvitsijoille.

Onko sähköautoilu ja sähköajoneuvon lataaminen sitten tavanomaista taloyhtiömaailmassa? Kysymys muodostuu keskeiseksi juuri päätöksenteon ja kustannustenjaon näkökulmasta. Tavanomaisuuden kriteeri suojaa osakkaita, joita sähköautoilu ei voisi vähempää kiinnostaa. Yhtiön vastikevaroilla ei voida toteuttaa kuin tavanomaisena pidettäviä hankkeita, joiden kustannusrasitus on kohtuullinen. Vastausta tavanomaisuuteen ei löydy laista vaan johtoa tulkinnalle haetaan muun muassa alueen ja paikkakunnan tasosta sekä uudisrakentamista koskevista teknisistä ratkaisuista. Tavanomaisuus on myös ajassa muuttuvaa ja se mikä ei tänään vielä ole tavanomaista, voi olla sitä jo muutaman vuoden kuluttua.

Mainittujen seikkojen lisäksi tulee muistaa osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun periaate. Se on keskeinen periaate asunto-osakeyhtiössä ja vaikuttaa kaikessa yhtiön päätöksenteossa. Periaatteen ydin on, että osakkaita tulee kohdella samalla tavoin, yhdenvertaisesti. Siten yhtiön mahdollistaessa sähköajoneuvon lataamisen yhdelle osakkaalle tai asukkaalle, tulee se mahdollista myös muillekin tarvitsijoille.

Kuinka taloyhtiöiden tulisi sitten toimia sähköajoneuvon latauskysymysten kohdatessa. Yhtiöt ja autopaikat ovat erilaisia, mutta muutamia selkeitä ohjeita voidaan kuitenkin antaa. Aluksi tulee selvittää pysäköintialueen sähköjärjestelmän kunto ja kapasiteetin riittävyys eli käytännössä se, kuinka monta latauspistettä pysäköintialueelle voidaan perustaa ilman mittavampia sähköverkon uudistustoimenpiteitä ja kuinka lataaminen toteutetaan turvallisesti. Lisäksi tulee selvittää, onko yhtiössä laajemmin halukkuutta sähköajoneuvojen lataamiseen. Päätös latauspisteiden toteuttamisesta yhtiön toimesta voidaan tehdä yhtiökokouksessa enemmistöpäätöksenä, kun kyse on yhtiön hallinnassa olevista paikoista eikä toteutus vaadi uudistuksia sähköverkkoon vaan se voidaan toteuttaa olemassa olevan kapasiteetin puitteissa. Kustannukset katetaan normaalisti yhtiövastikkeilla.

Yhtiön hankkeen vaihtoehtona on antaa lupa osakkaalle latauspisteen toteuttamisesta omana muutostyönä ja omalla kustannuksella. Luvasta ja sen ehdoista päätetään yhtiökokouksessa ja hallitus voidaan valtuuttaa myöntämään seuraavat luvat vastaavilla ehdoilla. Luvan ehtoja pohdittaessa tulee muista osakkaiden yhdenvertaisuus.  Lupa ei voi olla esteenä yhtiön myöhemmälle päätökselle uudistaa sähköverkkoa, joka voi tulla eteen halukkuuden lataamiseen kasvaessa.

Oli valittu toteutustapa mikä hyvänsä, lataussähkön kustannukset kuuluvat sähköauton lataajan maksettaviksi.

Mia Pujals

Kirjoittaja on varatuomari ja Kiinteistöliitto Uusimaan lakiasiainjohtaja.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

sähköpyörien lataaminen ja säilyttäminen

22.4.2025

Vinkit sähköpyörien turvalliseen lataamiseen ja säilyttämiseen

Sähköpyörien litiumioniakkujen lataaminen on pääosin turvallista. Akkuihin liittyy kuitenkin myös riskejä niiden suhteellisen ison koon ja tehokkuuden vuoksi. Kokosimme kymmenen vinkkiä sähköpyörien ja -skuuttien turvalliseen säilyttämiseen ja lataamiseen.

latauskustannusten kohdennus

10.4.2025

Mitä kustannuksia voidaan kohdentaa sähköauton lataajan maksettavaksi?

Sähköajoneuvon lataaminen omassa parkkiruudussa on arkipäivää jo monessa taloyhtiössä. Mutta mitä kustannuksia latausvastikkeeseen voidaan sisällyttää, on jo monimutkaisempi kysymys.

Tilaajille

kahden gigan

8.11.2024

Kaupallinen yhteistyö

DNA:n kaapelikodeissa surffaillaan kahden gigan nopeuksilla

Pätkivä ja hidasteleva netti on yksi suurimmista nettiyhteyksiin liittyvistä ärsytyksen aiheista. DNA toi keväällä 2024 kotitalouksille tarjolle huippunopean kahden gigabitin liittymän kiinteässä laajakaistaverkossa, kaapelilaajakaistassa ja Ethernet-teknologiassa.

DNA

ilmastonmuutos taloyhtiöissä

26.2.2025

Ilmastonmuutoksesta kärsivät myös kiinteistöt – ennakointi suojaa sääriskeiltä

Ilmastonmuutoksen myötä kiinteistöt joutuvat myrskytuulten, rankkasateiden, taajamatulvien ja rajusti vaihtelevien lämpötilojen keskellä entistä kovemmille. Vahingon sattuessa lasku voi kasvaa huimasti, varsinkin jos taloyhtiössä on tingitty kiinteistön kunnossapidosta.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti