Pyöräpysäköinnin uusia tuulia

Tähän kappaleeseen on koottu muutamia esimerkkejä pyöräpysäköintiin liittyvistä muutoksista, joihin saattaa nyt tai tulevaisuudessa törmätä myös omassa taloyhtiössä.

Sähköpyörien sekä kevyiden sähköisten kulkuvälineiden lataus

Sähköpyörät ja erilaiset kevyet sähköiset kulkuvälineet helpottavat arkea ja monipuolistavat liikkumista. Näiden kulkuvälineiden sähkönkulutus on melko vähäistä. Ahkerinkaan pyöräilijä saa harvemmin kulutettua yli 10 euroa vuodessa lataussähköön.

Sähköpyörien lataaminen ja säilyttäminen saattavat tulevaisuudessa herättää taloyhtiössä keskustelua. Sähköpyörien ja kevyiden sähköisten kulkuvälineiden valvomattomaan lataamiseen voi liittyä paloturvallisuusriskejä, joten taloyhtiön tulee ottaa turvallisuuskysymykset huomioon ohjeistuksissa.

Akkujen lataaminen esimerkiksi pyörävarastossa ei ole lähtökohtaisesti suositeltavaa. Suositeltavinta on ladata akut omassa huoneistossa ja valvottuna. Onneksi lähes kaikissa sähköpyörissä on irrotettava akku. Mikäli pyörien tai kulkuvälineiden lataaminen sallitaan yhteisessä varastossa, tulee taloyhtiön ottaa turvallisuuskysymykset huomioon. Lataamiseen käytettävässä tilassa on oltava toimiva palovaroitin ja mahdollisimman vähän palokuormaa.

Myös latausalustan tulee olla palamaton. Mikäli lataaminen yhteisissä tiloissa on sallittua, voidaan yhtiökokouksen päätöksellä tarvittaessa sopia sähkönkäytöstä maksettavasta pienestä maksusta.

Taloyhtiöissä on hyvä huomioida, että apuvälineeksi luovutettu sähkömopo on lääkinnällisen kuntoutuksen väline. Näin ollen niiden säilyttäminen ja lataaminen esimerkiksi pyöräpysäköintiin varatussa tilassa on sallittava.

Sähköpyörien turvalliseen lataamiseen liittyvää tietoa löytyy Tukesin verkkosivuilta.

Suositus:

Lataaminen ohjeistetaan tehtäväksi asukkaan omissa tiloissa ja valvonnan alaisena. Akkua ei tulisi jättää valvomattomaan lataukseen esimerkiksi yön yli. Jos akkuja ladataan taloyhtiön yhteisissä tiloissa, tulee varmistua riittävästä paloturvallisuudesta.

Yhteiskäyttöpyörät

Harvemmin käytettäviä pyöriä, kuten laatikkopyöriä, voi olla sekä hintansa että tilantarpeensa puolesta järkevää hankkia taloyhtiön asukkaiden yhteiseen käyttöön. Asuntoyhtiölain mukaan taloyhtiö ei kuitenkaan voi hankkia tavanomaisuudesta poikkeavia tai yhtiöjärjestyksen mukaisen tehtävän toteutuksen kannalta epäoleellisia palveluita. Yhteisten polkupyörien hankkiminen edellyttää siis kaikkien vastiketta maksavien osakkaiden suostumuksen.

Taloyhtiön hallinnoimaa pyörää helpompi ratkaisu onkin toteuttaa hankinta asiasta kiinnostuneiden osakkaiden keskinäisenä hankkeena. Taloyhtiö voi tällöin halutessaan osoittaa pyörälle säilytyspaikan. Paikan osoittaminen yhteiskäyttöpyörälle voi olla taloyhtiölle hyvä tapa ehkäistä useista pyöristä aiheutuvia säilytyshaasteita.

Suositus:

Taloyhtiö osoittaa laatikkopyörille säilytyspaikan, mutta jättää varsinaisen pyörän hankinnan ja ylläpidon osakkaiden omaksi tehtäväksi. Pienemmässä taloyhtiössä, jossa kaikkien osakkaiden suostumus on helpompi saada, voi myös yhtiölle hankittava pyörä olla harkinnan arvoinen.

Pyöräpysäköinti palveluna

Pyöräpysäköinti voidaan joissain tapauksissa toteuttaa myös oman kiinteistön ulkopuolella. Viime vuosina on syntynyt useita erilaisia liikenteen palveluita ja myös pyöräpysäköintiin liittyviä palveluita kehittyy yhä enemmän. Esimerkiksi Alankomaissa on mahdollista vuokrata pysäköintipaikkaa kadulta pyörien säilytystilaa varten. Tällöin vuokratulle pysäköintipaikalle voidaan sijoittaa esimerkiksi säilytyskontti. Tällaisia ei vielä tämän oppaan kirjoitushetkellä ole toteutettu Suomessa.

Maksulliset pyöräpaikat ovat joissain tilanteissa sopiva vaihtoehto tarjota aiempaa väljempää ja turvallisempaa pyöräsäilytystä. Toimiakseen maksullisen pyöräpysäköinnin pitää olla poikkeuksellisen houkutteleva ratkaisu. Maksullisuus on toteutettavissa lähinnä silloin, kun halukkuutta maksulliseen pysäköintiin on kysytty etukäteen ja käytettävissä on erillinen tila maksulliseen pyöräsäilytykseen.

Esimerkiksi pyörävarastoksi muutettavaan autotalliin voidaan myöntää rajattu määrä käyttöoikeuksia kuukausimaksua vastaan,
samaan tapaan kuin taloyhtiö vuokraa autopaikkoja asukkaille. Pääsy tilaan olisi vain paikan vuokranneilla.

Mikään ei periaatteessa estä toteuttamasta esimerkiksi yksittäisiä nimettyjä pyöräpaikkoja runkolukituksella tai jopa lukittavia pyöräkaappeja, mikäli tilaa on riittävästi. Ahtaissa tiloissa ratkaisu ei kuitenkaan ole aina tarkoituksenmukainen.

Suositus:

Pyöräpysäköinnin lähtökohtana on maksuttomuus. Maksulliseen pyöräpysäköintiin ei kannata ehdoin tahdoin pyrkiä. Pyörähuollon ja siihen liittyvän laadukkaan pysäköinnin tilaa voi kuitenkin harkita, jos asukkaat ovat kiinnostuneita tällaisesta järjestelystä. Maksun periminen tavanomaisesta, kaikille avoimesta pyörävarastosäilytyksestä ei ole soveliasta.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

22.8.2023

Kaupallinen yhteistyö

Picote tuo globaalin näkökulman putkien kunnostukseen

Picote tunnetaan rakenteita rikkomattomasta tekniikastaan myös Yhdysvalloissa, jonne se laajentui jo vuonna 2013. Nykyään Picotella työskentelee Pohjois-Amerikassa jo 10 työntekijää. Yritys laajentuu edelleen ja tekee jatkuvasti uusia innovaatioita.

Picote

15.3.2023

Kaupallinen yhteistyö

Kierrätys lisääntyi ja monipuolistui uusitun jätepisteen ansiosta

Vaasan opiskelija-asuntosäätiö VOASin kohteisiin uusittiin Molok-syväkeräyspisteet. Kierrätysaste nousi sen jälkeen kaikissa uusituissa kohteissa, ja osassa se tuplaantui.

Molok

rakentaminen pääkaupunkiseudulla

2.6.2023

Rakentaminen vähenee voimakkaasti pääkaupunkiseudulla

Rakentamisen määrä pääkaupunkiseudulla vähenee Raklin mukaan voimakkaasti tänä vuonna. Asuntoaloitusten määrä on rajussa laskussa, mutta korjausrakentamisella on kysyntää. Rakennuskustannusten nousu hidastui kiivaan alkuvuoden jälkeen.

hissin

1.8.2023

Peruskorjaus ja huolto varmistavat turvallisen hissin

Helsingissä Kiinteistö Oy Eteläranta 6–Unioninkatu 7:ssä tehtiin kesällä 2020 hissin peruskorjaus. Korjaus kesti viisi viikkoa ja lopputuloksena oli talon henkeen sopiva hissi. Suomessa hissien korjausvelka on kasvanut viime vuosina.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti