Mitä strategia sisältää?

Strategia on yleensä laajuudeltaan muutaman sivun mittainen, tiivis kuvaus taloyhtiön tilanteesta, kehittämisen periaatteista ja kehitystarpeista. Se voi sisältää esimerkiksi seuraavia asioita:

1. Historia ja kohdetiedot

Taloyhtiön historiaa ja kohdetietoja kuvaavassa osiossa kerrotaan taloyhtiön rakentamiseen ja kiinteistönpitoon liittyviä asioita.

rakennusten ja huoneistojen lukumäärä ja keskikoko

  • milloin, miten ja kuka on rakentanut
  • asukasrakenne, vuokralaisten osuus ja vaihtuvuus
  • taloyhtiön omaisuus ja vuokratulot
  • korjaushistoria
  • muut merkittävät tapahtumat

2. Nykytilanne

Taloyhtiön nykytilanteen kuvauksessa kerrotaan kiinteistön ympäristöstä, laadullisista ja teknisistä ominaisuuksista sekä palveluista.

  • taloyhtiön ominaisuudet (käytettävyys, edustavuus)
  • kuvaus taloyhtiön käyttämistä palveluista (isännöinti,
    huolto, siivous jne.)
  • kuntoarvio (jos laadittu: milloin ja kuka laatinut,
    keskeiset tulokset)

3. Strategiset linjaukset eli taloyhtiön ylläpidon periaatteet asukaskyselyn perusteella

Linjauksissa määritellään taloyhtiön osakkaiden tahtotila yhtiön kehittämisen mittakaavasta ja suunnasta. Samalla kuvataan osakkaiden tavoitteet ja toiveet taloyhtiön ominaisuuksista ja palveluista. Lisäksi huomioidaan myös vuokralaisten ja muiden taloyhtiöön sidoksissa olevien toimijoiden näkökulmat.

  • taloyhtiön ominaisuuksien ja toimivuuden periaatteet
  • taloyhtiön käyttämien palveluiden periaatteet
  • kiinteistönpidon ja isännöinnin periaatteet

4. Kehitystarpeet (3-5 kpl)

Määritellään lähivuosien tärkeimmät kehitystarpeet eli keinot, joilla strategisia linjauksia viedään käytännössä eteenpäin. Yleensä 3–5 on sopiva määrä. On tärkeää varmistaa, että kehittäminen ei heikennä jo olemassa olevia palveluita.

  • kuvaus tärkeimmistä kehitystarpeista ja -kohteista (esim. panostetaan esteettömyyteen tai piha-alueiden kehittämiseen, korjataan vauriot heti niiden synnyttyä)

Lopuksi: kehitystarpeet viedään osaksi taloyhtiön korjaus- ja investointisuunnitemaa

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

Espoolaisen taloyhtiön laaja peruskorjaus tehtiin KVR-urakkana.

30.9.2025

Espoolaisen taloyhtiön laaja peruskorjaus tehtiin KVR-urakkana

Espoolaisen As Oy Kirstilaxin peruskorjaus toteutettiin urakkamallilla, jossa urakoitsija vastaa sekä töiden suunnittelusta että tekemisestä. Onnistumisen edellytyksenä on saumaton yhteistyö taloyhtiön, urakoitsijan ja valvojan kesken.

onnistunut remontti

5.2.2025

Viisi askelta onnistuneeseen remonttiin

Putki- tai julkisivuremontin kaltaisen ison korjaushankkeen onnistuminen edellyttää lähtötilanteen tarkkaa selvittämistä, huolellista suunnittelua sekä päteviä urakoitsijoita ja valvojia. Taloyhtiön hallituksen pitää olla hereillä projektin alusta lähtien.

Isännöintikartellista annettiin päätös.

12.9.2025

Isännöintikartellista annettiin päätös – ”Nyt on saatu isännöinnille rajanveto, mitä saa tehdä ja mitä ei”

Korkein hallinto-oikeus antoi kesäkuun lopulla ratkaisunsa isännöintialan kartellista. Kartellissa Isännöintiliitto ja kuusi isännöintiyritystä sopivat 2014–2017 keskenään isännöintipalvelujen hinnoista ja pyrkivät korottamaan valtakunnallisesti isännöintitoimialan hintatasoa.

taloyhtiön sopimukset ja hinnankorotukset

23.9.2025

Taloyhtiön sopimukset ja hinnankorotukset – mitä hallituksen tulee tietää?

Taloyhtiön hallituksen on syytä olla perillä siitä, mitä isännöinnistä ja kiinteistönhuollosta on sovittu ja mitä niistä maksetaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan puheenjohtajista kuitenkin vain neljännes kertoo tuntevansa isännöintisopimuksen kohtuullisesti.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti