Digitaalisuus paloturvallisuusviestinnässä – 5 kohtaa kuntoon

paloturvallisuusviestintä

Viestintä on yksi oleellinen osa paloturvallisuuden parantamisessa. Monesti myös kuulee, että yleensä viestintää voisi olla enemmän ja se voisi olla paremmin toteutettua. Miten paloturvallisuuden viestintää voisi sitten parantaa ja kuinka siinä voidaan hyödyntää digitaalisuutta? Tässä viisi nopeaa asiantuntijan vinkkiä aiheeseen.

1. Viestinnän tulee olla selkeää

Paloturvallisuudesta viestittäessä sorrutaan helposti virkamiesmäiseen ohjeistukseen ja viitataan lakeihin ja asetuksiin. Tätä ei digitaalisuuskaan pelasta. Jotta viestintä herättäisi mielenkiinnon ja siihen jaksaisi perehtyä, pitää tekstin olla helppolukuista ja ymmärrettävää. Kun vältämme liiallista ammattislangia ja avaamme hankalia termejä, ei lukijan tarvitse olla ammattilainen ymmärtääkseen viestiä.

2. Viestinnän tulee jäädä mieleen

Selkeyden ohella paloturvallisuuteen liittyvän viestinnän tulee olla herättävää ja mieleen jäävää. Jotta ihminen osaisi toimia oikein hätätilanteessa, tulisi toimintaohjeiden olla iskostettuna takaraivoon. Huomiota herättävä viesti ja viestin toistaminen jättävät muistijäljen, josta toivottavasti on hyötyä tositilanteessa. Digitaalisten kanavien kautta viestejä on helppo muotoilla herätteleviksi ja viestinnän tiheys voi olla huomattavasti useammin kuin perinteisissä kanavissa.

3. Viestinnän tulee olla kohdennettua

Jotta viesti herättää kiinnostusta, täytyy sen puhutella vastaanottajaa. Asukasta ei niinkään kiinnosta koko rakennuksen paloturvallisuus, vaan nimenomaan oman kodin turvallisuus. Digitaalisten kanavien avulla viestintää voidaan kohdentaa henkilökohtaisemmin kuin perinteisissä kanavissa.

4. Viestinnän tulee olla nopeaa

Turvallisuuteen liittyviä asioita mietitään yleensä vasta kun tapahtuu jokin onnettomuus, tai jokin uhka nousee pinnalle. Näissä tilanteissa informaatiota on oltava saatavilla nopeasti ja helposti. Tässä digitaalisesta viestinnästä on paljon hyötyä. Tieto on helppo pitää ajan tasalla ja verkossa oleva tieto ei katoa vaan on aina saavutettavissa, kunhan siihen tarvittava laite on käytettävissä.

5. Viestinnän tulee olla interaktiivista

Tiedottaminen on hyvä erottaa viestinnästä: tiedottaminen on luonteeltaan yksisuuntaista, kun taas viestintään sisältyy mahdollisuus keskusteluun. Digitaaliset viestintäkanavat ovat ylivoimaisia tukemaan interaktiivista kommunikaatiota. Palautteet ja kommentit otetaan vastaan reaaliajassa ja niihin voidaan reagoida nopeasti. Keskustelun kautta kohderyhmät voivat nostaa esille heille tärkeitä asioita ja viestinnän arvo nousee seuraavalle tasolle.

Safetum Palvelu – Paloturvallisuuden ja pelastussuunnittelun verkkopalvelu

Safetumin verkkopalvelussa paloturvallisuudesta viestiminen asukkaille on tehty mahdollisimman helpoksi. Palvelun avulla viestintä on asukkaalle kohdennettua, kiinnostavaa ja selkeää.

Verkkopalvelussamme asukas voi:

  • Tutustua taloyhtiön pelastussuunnitelmaan
  • Katsoa paloturvallisuuden opasvideoita
  • Ladata ja lukea kodin paloturvallisuusoppaan
  • Kirjata ylös palovaroittimen kuukausitestin
  • Tarkastaa Safetumin palovaroittimien käyttöohjeet
  • Kysyä asiantuntijaltamme paloturvallisuudesta tai varautumisesta

Verkkopalvelumme pystyy yhdistämään lähes jokaiseen kiinteistöalan viestintä- ja toiminnanohjauspalveluun, joten taloyhtiö voi liittää sen osaksi omaa asukasviestinnän kanavaansa. Haluaisitko ottaa Safetumin verkkopalvelun käyttöön taloyhtiössäsi? Ota yhteyttä ja hoidetaan asia kuntoon: safetum.fi/ota-yhteytta

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Safetum

Safetum on kotimainen paloturvallisuuden ja varautumisen asiantuntijayhtiö. Jo yli 10 000 asunto-osakeyhtiötä Suomessa on luottanut meille paloturvallisuuden ja väestönsuojelun kokonaisvaltaisen hoitamisen. Ylläpidämme ja laadimme kiinteistöjen pelastussuunnitelmia, tarkastamme paloturvallisuusriskejä, huollamme väestönsuojia sekä paloturvallisuuslaitteita. Palvelemme asiakkaitamme valtakunnallisesti ja työllistämme yli 50 turvallisuusalan ammattilaista. Tehtävämme on hoitaa paloturvallisuutta tulipalojen sijaan.

Tutustu yritykseen

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

iso korjaushanke

29.10.2024

Ison hankkeen valmistelu kannattaa aloittaa ajoissa

Kun linjasaneeraus alkoi tulla ajankohtaiseksi reilun neljänkymmenen vuoden ikäisessä As Oy Meri-Naantalissa, ei hankkeeseen syöksytty suin päin, vaan huolella ja harkiten. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Juha Näsi korostaa ennakkosuunnittelua ja yhteistyötä osaavien ammattilaisten kanssa.

2.9.2025

Kesämökki talvikuntoon – näin onnistut

Kesän mökkeilykausi on päättymässä, ja moni käy mökillänsä enää satunnaisesti. Jos käynteihin tulee pidempi tauko, on tärkeää huolehtia mökki talviteloille. Syksyllä mökin ja sitä ympäröivän pihapiirin voi käydä läpi tarkistuslistan kanssa.

digiturvallisuus

13.11.2024

Digiturvallisuus on tärkeää taloyhtiössäkin

Taloyhtiön tietoverkkoja vastaan voidaan yrittää hyökätä, minkä vuoksi laitteet on hyvä suojata. Digiturvallisuudesta ovat vastuussa niin teleoperaattori, isännöitsijä, huoltoyhtiö, taloyhtiön hallitus kuin osakkaatkin. Rakennusteollisuus RT:n digitaalisen turvallisuuden asianhoitaja Ari Järvinen suosittelee tekemään taloyhtiölle digiturvallisuusohjeet.

24.9.2025

Taloyhtiön tyytymättömyys isännöintiin johti sopimuksen irtisanomiseen

Taloyhtiöt ovat melko tyytyväisiä saamiinsa isännöintipalveluihin, mutta kiitettävään arvosanaan on vielä matkaa. Tyytymättömyys voi johtaa asiakkuuden päättymiseen. Näin kävi As Oy Helsingin Sompasaaren Pookissa.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti